Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogické teorie (PGK12A23)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PGK12A23 - Pedagogické teorie, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Disciplína navazuje na Obecnou pedagogiku a zaměřuje pozornost studentů na vybrané teorie vztahující se k výchově a vzdělávání. Jde mimo jiné o teorie akademické, kognitivně psychologické, personalistické, sociální, sociokognitivní, spiritualistické, technologické a další.Cílem předmětu je získání znalostí pedagogických teorií, porozumění těmto teoriím a schopnosti kriticky posoudit jednotlivé pedagogické teorie.

Osnova

1. Spiritualistické teorie (Steiner, waldorfská škola, Maslow, Leonard, Fergusonová)2. Personalistické teorie (Nové školy, Reddie, Neill)3. Kognitivně psychologické teorie (Piaget, Kohlberg, von Glasersfeld, Bruner)4. Sociokognitivní teorie (Vygotskij, Bandura)5. Sociální teorie (Freire, Giroux, Shor, McLaren)6. Akademické teorie (akontabilita)7. Technologické teorie (ICT, McLuhan, Baudrillard, e-learning)8. Neoliberalismus (Štech)9. Antipedagogika

Literatura

povinná literaturaBERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. infoPOL, Milan . Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. infodoporučená literaturaVYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 135 s. ISBN 80-7178-943-7. infoWATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. 243 s. ISBN 80-86088-04-9. infoneurčenoModerní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. infoPELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. infoMCLAREN, Peter. Schooling as a ritual performance :toward a political economy of educational symbols and gestures. 3rd ed. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 1999. lxxiii, 35. ISBN 0-8476-9196-9. infoSLAVIN, Robert E. Educational psychology :theory into practice. 3-rd edit. Englewood Cliffs: Prentice Hall International, 1991. i-xix, 594. ISBN 0-13-236993-1. infoPOSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti :veřejná komunikace ve věku zábavy. Translated by Irena Reifová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999. 190 s. ISBN 80-204-0747-2. infoVýchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. ISBN 9788089055982. infoPALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009. 111 s. ISBN 978-80-246-1650-6. infoPROKOP, Jiří. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 289 s. ISBN 80-246-1008-6. infoGRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ . Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000. 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. infoPOL, Milan. Waldorfské školy :izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995. 165 s. ISBN 80-210-1097-5. info

Požadavky

PB11PA3 Obecná pedagogika || PGK11A12 Obecná pedagogika || PG11A12 Obecná pedagogika Předpokladem je zkouška z Obecné pedagogiky v podzimním semestru.

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Milan Pol, CSc.Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.