Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Osobnostně sociální výchova (PGK31B90)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PGK31B90 - Osobnostně sociální výchova, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět Osobnostně sociální výchova navazuje na časově předcházející kurzy a předměty rozvíjející osobnostní a sociálních charakteristiky studenta. Využívá už existující porozumění studentů otázkám sebereflexe a sebepoznání, komunikace, tvořivosti a kooperace. Na tomto základě rozvíjí metodické a realizační dovednosti studentů a připravuje je na realizaci osobnostního a sociálního rozvoje v jejich profesní praxi v pomáhajících profesích (v širším slova smyslu) po absolvování studia oborů Sociální pedagogiky a poradenství nebo Pedagogiky. V předmětu Osobnostně sociální výchova jsou základní metodou modelové aktivity a jejich reflexe, která je vedena k pojmenování možností a limitů osobnostního a sociálního rozvoje v pedagogické praxi, k utřídění metod OSV a k pojmenování potřebných charakteristik lektora OSV.

Osnova

Akademický rámec:Východiska osobnostně sociální výchovy. Konstruktivistické a humanistické teorie jako konceptuální rámec OSV.Cíle a metody OSV, hra jako klíčová metoda. Rozvoj klíčových kompetencí v OSV. Reflexe jako nástroj OSV. Struktura lekce OSV.Témata OSV. Sebepoznání, komunikace, kooperace a další témata OSV.OSV jako průřezové téma Rámcového vzdělávacího programu.Osobnost, vztahy a skupina v OSV.Učitel v roli lektora OSV, úloha lektora, zásady práce lektora.Posuzování míry rizikovosti aktivit a vhodnosti aktivit pro rozmanitá výchovná prostředí.Dovednostní část:Skupinová práce na přípravě a realizaci lekcí OSV.Reflexe průběhu lekce podle cílů lekce.Reflexe role lektora.

Literatura

VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis, 2000. 95 s. ISBN 80-86106-08-X. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 174 s. ISBN 80-85282-79-8. infoBELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. infoUčime (se) spolupráci spoluprací :náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007. 181 s. ISBN 80-239-6770-3. infoKŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem :aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005. 132 s. ISBN 80-239-4669-2. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005. 169 s. ISBN 80-239-5612-4. infoKASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005. 141 s. ISBN 80-239-4668-4. infoGLEGG, Brian a Paul BIRCH. Teamwork :budování týmu a zvedání jeho výkonu. Translated by Vilém Jungmann. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2002. x, 104 s. ISBN 80-7226-670-5. infoJAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001. 221 s. ISBN 80-7261-048-1. infoBAY, Rolf H. Účinné vedení týmů. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. 152 s. ISBN 80-247-9068-8. infoVALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999. 79 s. ISBN 80-85866-40-4. infoVALIŠOVÁ, Alena. Autorita jako pedagogický problém. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 135 s. ISBN 80-7184-624-4. infoBAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. infoKASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. infoSILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. infoPřipravit, pozor, učíme se! :jak vzbudit zájem žáků o učení. Edited by Kathy Patersonová, Translated by Jiří Foltýn. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 103 s. ISBN 80-7178-102-9. infoSVATOŠ, Tomáš. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. 173 s. ISBN 80-7041-301-8. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 146 s. ISBN 80-85282-80-1. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1, Interakční programy, interakční hry a tematická interakce. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989. 160 s. infoBAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1976]. Vyd. 1. Praha: Pressfoto, 1976. 194 s. : i. info

Požadavky

Obecná ochota účastnit se aktivně her a dalších aktivit v zájmu prožitku a následné reflexe. Dále je nezbytně nutné dostavit se na první hodinu a být zde připraven hovořit o svých očekáváních od tohoto kurzu.

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.