Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Předškolní pedagogika (PGK42B86)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PGK42B86 - Předškolní pedagogika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

V kurzu je věnována nejprve pozornost rodinné socializaci předškolního dítěte, neboť právě pro období od narození po jeho vstup do školy chápeme význam rodiny a rodinné výchovy jako mimořádný. V přehledné podobě jsou potom připomenuty hlavní teorie a přístupy předškolní pedagogiky (Fröbel, Montessoriová, Piaget) a jejich realizace v současných předškolních institucích. Součástí kurzu je i diskuse o postavení institucionální předškolní péče ve výchově dítěte do šesti let věku, otázky školní zralosti a kooperace mezi mateřskou školou a školou, mezi mateřskou školou a rodinou. Kurz je doplněn o praktickou zkušenost formou návštěv vybraných mateřských škol, případně jeslí.Student v tomto kurzu získá představu o předškolní pedagogice jako důležitém pedagogickém oboru a současně má na základě vlastní analýzy vybraného předškolního zařízení možnost vytvořit si názor na aktuální stav předškolní výchovy a péče v ČR.

Osnova

(1) Vymezení témat, literatura, zadání seminárních prací, informace o OMEP a o dalších organizacích zabývajících se předškolní výchovou.(2) Vývojová pedagogika: 0 – 3 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku).(3) Vývojová pedagogika: 4 – 6 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku).(4) Kognitivní rozvoj a učení předškolního dítěte v klasických teoriích (Montessoriová, Piaget, Vygotský).(5) Současné názory na učení a rozvoj předškolního dítěte a jejich realizace (Gardner, na příkladu programu „Začít spolu“).(6) Význam hry pro kognitivní, emocionální a sociální rozvoj a rozvoj řeči, podpora ze strany dospělých, hračka pro dítě předškolního věku.(7) Počátky institucionální předškolní péče (Svoboda, Froebel), vývoj ve 20. století u nás.(8) Současný stav institucí pro děti předškolního věku u nás, institucionální a (versus) rodinná péče o předškolní dítě v současnosti a možnosti řešení tohoto vztahu.(9) Aktuální témata předškolní pedagogiky v současnosti (z výsledků mezinárodního výzkumu OECD o předškolní péči a výchově).(10) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí.(11) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí.(12) Prezentace seminárních prací – kontroverzní otázky pedagogiky předškolního věku: výuka cizích jazyků, sexuální výchova, mediální výchova, příprava dítěte na vstup do školy a případné další.

Literatura

ABC rodinné výchovy 1. Dítě předškolního věku. SPN, Praha 1969. Andersonov, Fischgrundov, Lobascherov: Dobrý start do školy. Portál, Praha 1993. Dostál, A. M., Opravilová, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. SPN, Praha 1985. Early Childhood Education. An

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.