Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vzdělávací politika (PGK51A80)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PGK51A80 - Vzdělávací politika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz poskytuje základní vhled do české vzdělávací politiky a situace českého vzdělávacího systému v kontextu evropských vzdělávacích strategií. Měl by přispět k porozumění změnám, k nimž dochází a jež lze v oblasti vzdělávání a školství očekávat v blízké budoucnosti. Obsahem kurzu jsou tematické okruhy, které poskytují informaci o vývoji a stávající situaci v oblasti české vzdělávací politiky a českého vzdělávacího systému. Konkrétní témata jsou zvolena a řazena podle principu od obecnějšího ke konkrétnímu, takže nejprve je student obeznámen s diachronním a synchronním kontextem současné české vzdělávací politiky, následně potom s tématy vycházejícími z klíčových principů vzdělávací politiky, jež jsou deklarovány v evropských demokraciích a jež jsou východiskem evropské vzdělávací politiky, stejně jako české vzdělávací politiky.

Osnova

(1) Co je vzdělávací politika (definice, aktéři, principy, procesy a mechanismy změny)(2) Vzdělávací politika jako součást širšího konceptu veřejné politiky v rámci různých typů sociálního státu (vývoj, činitelé, principy, oblasti).(3) Vývoj českého vzdělávacího systému ve 2. polovině 20. století a důsledky pro současnost.(4) Vývoj a analýza vzdělávací politiky v ČR od 90. let 20. století po současnost, konkrétní změny, které nastaly, a jejich hodnocení. Periodizace vzdělávacích reforem u nás.(5) Vzdělávací strategie Evropské unie jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. Akcenty vzdělávací strategie Evropské unie.(6) Aktivity a vzdělávací strategie členských zemí OECD jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. Akcenty vzdělávací strategie OECD.(7) Věda (pedagogický výzkum) a vzdělávací politika.(8) Veřejné mínění o škole a vzdělávání v souvislosti se vzdělávací politikou.(9) Princip celoživotního učení pro všechny – koncept, problémy, příklady řešení.(10) Princip rovných vzdělávacích příležitostí – koncept, problémy, příklady řešení.(11) Princip zaměstnatelnosti – koncept, problémy, příklady řešení.(12) Princip internacionalizace ve vzdělávání – koncept, problémy, příklady řešení.(13) Diskuse o aktuálních otázkách vzdělávací politiky.

Literatura

RABUŠICOVÁ, Milada . Public policies for Early Childhood Education in the Czech Republic. In Early Childhood Education, An International Encyclopedia. 1. vyd. Westport, Connecticut, London: Praeger Publishers, 2007. s. 1031-1034, 4 s. 4. Vol. ISBN 0-313-34143-5. infoPRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.