Předmět Multikulturní pedagogika (PGK51B89)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PGK51B89 - Multikulturní pedagogika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz je ukončen zápočtem, jehož podmínkou je vypracování seminární práce, kterou každý posluchač prezentuje na seminářích navazujících na teoretické přednášky.Kurz je koncipován jako úvod do problematiky multikulturní výchovy, jakožto jednoho ze základních konceptů multikulturní společnosti, tvořené přítomností různých etnických, sociálních a náboženských skupin. Tuto širokou tématiku nelze řešit pouze na poli pedagogiky, proto v sobě kurz zahrnuje poznatky z dalších společenskovědních disciplín, jako je kulturní antropologie, sociální psychologie, politologie atd.Úvod je zaměřen především na vymezení některých základních teorií např. kulturní vzor, enkulturace, kulturní pluralismus, multikulturní společnost, xenofobie apod. Dále bude pozornost věnována zejména rómské minoritě, která patří nepochybně ke zvláštním sociokulturním fenoménům ve skladbě obyvatelstva ČR. Pro pochopení specifik této minority a pro následné uplatňování principů multikulturní výchovy je nutné seznámit se se základními fakty z historie Romů, s některými demografickými a statistickými údaji, se specifiky hodnotového systému apod. Širokým tématem je okruh problémů tvorby koncepce integrace romské minority v podmínkách ČR. K diskusím budou nabídnuty příklady, metody, výsledky i zkušenosti s důrazem na význam a možnosti vzdělávání romských dětí
Osnova
Koncepce multikulturalizmu (a jeho kritika), koncepce multikulturní výchovy.Kultura, multikulturalita, akulturace, asimilace, různé chápání světa (světová náboženství).Kulturní a etnická identita.Etnikum, etnicita, etnické vědomí.Národ, národnost, národnostní menšina, interkulturní soužití.Národnostní menšiny v České republice.Romové, stereotypy a předsudky- jejich zdroje, rozdíly v hodnotovém systému, komunikaci, rodinné výchově.Problematika migrace- historie a současnost, přistěhovalectví v České republice, azylová politika.21. století jako éra širokých pluralitních společností, náboženské konflikty v současném světě.Multikulturní výchova a její současná podpora u nás a ve světě, projekty, výchovné a vzdělávací programy.Státní integrační program.
Literatura
povinná literaturaJIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova :předsudky a stereotypy. 1. vyd. Praha: Epocha, 2006. 130 s. ISBN 80-87027-31-0. infoPRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :příručka (nejen) pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006. 263 s. ISBN 80-7254-866-2. infoVýchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 203 s. ISBN 80-7178-285-8. infodoporučená literaturaPRUDKÝ, L. Přináležitost k národu, vztahy k jiným národnostem a k cizincům v České republice.MOREE, D. Czechkid; metodické náměty pro pedagogy. Praha: British Council, 2007BANKS, J., A. & BANKS, C., A., M. (1994). Multiethnic Education: Theory and Practice. 3rd ed. Boston.GIJSBERTS, M. (2004). Ethnic minorities and Integration; Outlook for the Future. The Hague: Social and Cultural Planning Office.PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. 220 s. ISBN 9788073677091. infoRomové v ČR : čítanka. Edited by Imrich Vašečka. [Brno]: [s.n.], 2000. 1 sv. [růz. infoS Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 143 s. ISBN 80-7178-250-5. infoneurčenoPAVELČÍKOVÁ, N. Romové v českých zemích v letech 1945-1989. Praha: Úřad dokumentace
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.