Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývoj filosofie vědy ve 20. století (PH02106)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PH02106 - Vývoj filosofie vědy ve 20. století, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni určit a ozřejmit si vývoj filosofie vědy ve 20. století; shrnout hlavní teorie a koncepce diskutované během kurzu; vysvětlit a porozumět hlavním trendům ve filosofické reflexi vědy; kriticky zhodnotit odlišné koncepce a myšlenky v publikované literatuře. Studenti získají zkušenost v efektivní diskusi těchto myšlenek v ústní i psané formě.

Osnova

1. Problém demarkace, filosofie, věda a filosofie vědy.2. Tradice induktivismu, empirismu a logicismu, B. Russell a Cambridge school, Bayesianismus.3. Logický pozitivismus a logický empirismus.4. Falzifikace a hypoteticko-deduktivní metoda (K. Popper).5. Konvencionalismus (H. Poincaré a P. Duhem). Konstrukcionistická filosofie vědy (H. Margenau). Operacionalismus (P. Bridgman).6. Metodologie vědeckých výzkumných programů (I. Lakatos).7. Vědecké revoluce a paradigmata (T. S. Kuhn).8. Metodologický anarchismus ve vědě (P. K. Feyerabend).9. Výzkumná tradice a síťový model (L. Laudan)10. Sociální konstruktivismus (P. L. Berger a T. Luckmann, B. Latour, S. Woolgar)11. Evolučně naturalistická epistemologie (Darwin, Spencer, James, K. Lorenz, D. Campbell, K. Popper, S. Toulmin, W. V. O. Quine)12. Realismus – antirealismus (R. Boyd, Stanford School - I. Hacking, J. Dupre, N. Cartwright, P. Galison, Bas van Fraassen, A. Fine, R. Giere)

Literatura

Three dialogues on knowledge (Orig.) : Tři dialogy o vědění. infoPOPPER, Karl Raimund. The logic of scientific discovery. 1st pub. London: Routledge, 2002. xxvii, 513. ISBN 0-415-27844-9. infoLAUDAN, Larry. Science and values :the aims of science and their role in scientific debate. Berkeley: University of California, 1984. xiv, 149 s. ISBN 0-520-05267-6. infoVAN FRAASSEN, Bastiaan C. The scientific image. 1st pub. Oxford: Clarendon Press, 1980. xi, 235 s. ISBN 0-19-824427-4. infoFEYERABEND, Paul K. Against method :outline of an anarchistic theory of knowledge. Atlantic Highlands: Humanities Press, 1975. 339 s. ISBN 0-902308-91-2. infoKUHN, Thomas S. The structure of scientific revolutions. 2nd ed. Chicago: University of Chicago press, 1970. xii, 210 s. ISBN 0-226-45804-0. infoPOINCARÉ, Henry. Science and hypothesis. New York: Dover Publications, 1952. xxvii, 243. info

Požadavky

PH_PoZ Postupová zkouška || PHK_PoZ Postupová zkouška || PROGRAM ( N - HS ) || PROGRAM ( N - PH ) || PROGRAM ( N - SS ) || PROGRAM ( N - MA )

Garant

prof. PhDr. Josef Krob, CSc.

Vyučující

Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.