Předmět Vývoj filosofie vědy ve 20. století (PH02106)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PH02106 - Vývoj filosofie vědy ve 20. století, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni určit a ozřejmit si vývoj filosofie vědy ve 20. století; shrnout hlavní teorie a koncepce diskutované během kurzu; vysvětlit a porozumět hlavním trendům ve filosofické reflexi vědy; kriticky zhodnotit odlišné koncepce a myšlenky v publikované literatuře. Studenti získají zkušenost v efektivní diskusi těchto myšlenek v ústní i psané formě.
Osnova
1. Problém demarkace, filosofie, věda a filosofie vědy.2. Tradice induktivismu, empirismu a logicismu, B. Russell a Cambridge school, Bayesianismus.3. Logický pozitivismus a logický empirismus.4. Falzifikace a hypoteticko-deduktivní metoda (K. Popper).5. Konvencionalismus (H. Poincaré a P. Duhem). Konstrukcionistická filosofie vědy (H. Margenau). Operacionalismus (P. Bridgman).6. Metodologie vědeckých výzkumných programů (I. Lakatos).7. Vědecké revoluce a paradigmata (T. S. Kuhn).8. Metodologický anarchismus ve vědě (P. K. Feyerabend).9. Výzkumná tradice a síťový model (L. Laudan)10. Sociální konstruktivismus (P. L. Berger a T. Luckmann, B. Latour, S. Woolgar)11. Evolučně naturalistická epistemologie (Darwin, Spencer, James, K. Lorenz, D. Campbell, K. Popper, S. Toulmin, W. V. O. Quine)12. Realismus – antirealismus (R. Boyd, Stanford School - I. Hacking, J. Dupre, N. Cartwright, P. Galison, Bas van Fraassen, A. Fine, R. Giere)
Literatura
Three dialogues on knowledge (Orig.) : Tři dialogy o vědění. infoPOPPER, Karl Raimund. The logic of scientific discovery. 1st pub. London: Routledge, 2002. xxvii, 513. ISBN 0-415-27844-9. infoLAUDAN, Larry. Science and values :the aims of science and their role in scientific debate. Berkeley: University of California, 1984. xiv, 149 s. ISBN 0-520-05267-6. infoVAN FRAASSEN, Bastiaan C. The scientific image. 1st pub. Oxford: Clarendon Press, 1980. xi, 235 s. ISBN 0-19-824427-4. infoFEYERABEND, Paul K. Against method :outline of an anarchistic theory of knowledge. Atlantic Highlands: Humanities Press, 1975. 339 s. ISBN 0-902308-91-2. infoKUHN, Thomas S. The structure of scientific revolutions. 2nd ed. Chicago: University of Chicago press, 1970. xii, 210 s. ISBN 0-226-45804-0. infoPOINCARÉ, Henry. Science and hypothesis. New York: Dover Publications, 1952. xxvii, 243. info
Požadavky
PH_PoZ Postupová zkouška || PHK_PoZ Postupová zkouška || PROGRAM ( N - HS ) || PROGRAM ( N - PH ) || PROGRAM ( N - SS ) || PROGRAM ( N - MA )
Garant
prof. PhDr. Josef Krob, CSc.
Vyučující
Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.