Předmět Osvojování jazyka u dětí a korpusy dětské řeči I (PLIN043)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PLIN043 - Osvojování jazyka u dětí a korpusy dětské řeči I, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
V semináři se budeme zabývat osvojováním jazyka z nejrůznějších perspektiv. Nejprve budou nastíněny základní přístupy k osvojování mateřského jazyka u dětí – přístupy „úzce“ nativistické a „nenativistické“. Pozornost budeme věnovat procesu akvizice vybraných jevů z oblasti fonetiky a fonologie, morfologie, lexika a syntaxe jazyka. Kromě osvojování mateřského jazyka (L1) se zaměříme také na osvojování jazyků cizích (L2), zvláštní pozornost bude věnována bilingvní akvizici a dalším „neobvyklým“ procesům osvojování (osvojování jazyka u neslyšících a nevidomých jedinců, u jedinců se specifickými poruchami – Downův syndrom, Williamsův syndrom apod.). V praktické části semináře budeme diskutovat o možných způsobech zkoumání procesu osvojování jazyka u dětí. Zaměříme se na korpusy dětské řeči, např. CHILDES, a budeme se věnovat možnostem, které při výzkumu dětské řeči nabízejí. Společně se zamyslíme také nad tím, zda a jak mohou být výsledky akvizičních studií využity v praxi a v rámci jiných oblastí zkoumání. Cílem semináře je nejen seznámit se s procesem osvojování jazyka z psycholingvistické perspektivy, ale také upozornit na úzké spojení oboru jazykové akvizice s dalšími obory, jichž se osvojování jazyka týká.
Osnova
1. Úvod – organizace semináře, představení oboru jazyková akvizice, úvod do základních přístupů k osvojování mateřského jazyka.2. Metody výzkumu osvojování jazyka.3. Korpusy dětské řeči.4. Osvojování vybraných jevů z oblasti fonologie a morfologie.5. Osvojování vybraných jevů z oblasti lexika.6. Osvojování vybraných jevů z oblasti syntaxe.7. Bilingvismus – simultánní osvojování dvou (a více) jazyků, osvojování cizího jazyka.8. Osvojování jazyka u neslyšících a nevidomých jedinců.9. Osvojování jazyka – Downův syndrom a Williamsův syndrom.10. Závěr – shrnutí, diskuse – jazyková akvizice a interdisciplinarita.
Literatura
PINKER, Steven. Jazykový instinkt :jak mysl vytváří jazyk. Translated by Markéta Hofmeisterová. Vyd. 1. Praha: Dybbuk, 2009. 550 s. ISBN 9788074380068. infoPINKER, Steven. Slová a pravidlá :zložky jazyka. Translated by Viktor Krupa. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2003. 415 s. ISBN 80-7149-487-9. infoCHOMSKY, Noam. On nature and language. Edited by Adriana Belletti - Luigi Rizzi. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 206 s. ISBN 0-521-01624-X. infoThe Handbook of child language. Edited by Paul Fletcher - Brian MacWhinney. Oxford: Blackwell, 1995. x, 786 s. ISBN 0-631-18405-8. infoNEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: H & H, 1992. 127 s. infoPAČESOVÁ, Jaroslava. Řeč v raném dětství. 1. vyd. V Brně: Univerzita J.E. Purkyně, 1979. 170 s. infoOHNESORG, Karel. Naše dítě se učí mluvit. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. infoCHOMSKY, Noam. Language and mind. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich, 1972. xii, 194 s. ISBN 0-15-549257-8. infoCHOMSKY, Carol. The acquisition of syntax in children from 5 to 10. Pbk ed. Cambridge: M. I. T. Press, 1971. 126 s. : i. ISBN 0-262-03033-0. infoOHNESORG, Karel. Druhá fonetická studie o dětské řeči. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1959. infoOHNESORG, Karel. Fonetická studie o dětské řeči : Étude phonétique sur le Langage de l'Enfant (Souběž.). Praha: Nákladem Filosofické fakulty University Karlovy, 1948. 178 s. infoOHNESORG, Karel. O mluvním vývoji dítěte. V Praze: Jednota českých filologů, 1948. 67 s. infoČÁDA, František. Studium řeči dětské. 2, Vývoj dětské zásoby slovní (Přív.) : Studium řeči dětské. 1, Povšechné otázky o vývoji mluvy dětské (ZPřív.). Praha: Dědictví Komenského, 1908. info
Garant
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Vyučující
Mgr. Linda Doleží, Ph.D.