Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Společenskovědní základ (PS_BA005)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PS_BA005 - Společenskovědní základ, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je osvojení si přehledu o základních společenskovědních disciplínách. Předmět studentovi umožní rozšířit vědomosti v různých společenských vědách a poskytnout mu tak možnost pohlížet na různé pojmy z více hledisek.Po absolvování kurzu budou studenti schopni se orientovat v základních společenskovědních oborech, jejich hlavních teoriích, konceptech a metodologii. Dále budou schopni vysvětlit základní pojmy těchto disciplín. Dokáží uvažovat o člověku z hlediska širšího pohledu.„Základy politologie“ podávají přehled hlavních politologických teoretických přístupů. Student po jejich absolvování bude schopen uvažovat o politice na základě analýzy termínu politická věda. Dokáže vysvětlit základní politologické pojmy: stát, společnost, ústava, politická moc, dělba moci, autorita, instituce, zastoupení, reprezentace, princip brzd a rovnovah, svrchovanost, suverenita, demokracie, absolutismus, ideologie apod. Student se bude schopen orientovat v aktuálním politickém dění u nás i v zahraničí.Po absolvování „Základů sociologie“ bude posluchač znát hlavní sociologické pojmy a dokáže se orientovat v základních sociologických jevech.„Základy multikulturní výchovy“ studenta seznámí s problematikou multikulturní společnosti, jež je tvořena přítomností různých etnických, sociálních a náboženských skupin. Po jejich absolvování bude student schopen vysvětlit základní pojmy a některé hlavní teorie (např. kulturní vzor, enkulturace, kulturní pluralismus, xenofobie apod.). Student dále bude schopen uvažovat o specifikách minorit, zejm. romské minority, z pohledu principů multikulturní výchovy.Na konci „Základů antropologie“ student získá přehled o hlavních antropologických teoriích a paradigmatech v rámci antropologie biologické, kulturní a sociální. Po absolvování by student měl být schopen se orientovat v základních směrech antropologického myšlení, měl by být schopen definovat rozdílné pohledy na člověka a kulturu.V rámci „Základů ekologie člověka“ student porozumí a dokáže vysvětlit vliv prostředí a klimatu na člověka a jeho ekosystém, pochopí způsoby biologické a sociální adaptace člověka na okolní podmínky.V rámci „Základů pedagogiky“ se student seznámí se základními pojmy pedagogiky jako vědy o výchově. Student po jejich absolvování bude schopen tyto základní pojmy vysvětlit, pochopí možnosti výchovy, její cíle a obsah, dokáže se orientovat v různých formách výchovy a vzdělávání.„Základy andragogiky“ poskytují vstup do problematiky celoživotního učení v andragogickém myšlení. Po absolvování si student osvojí základní východiska andragogiky, bude schopen o dospělém člověku uvažovat jako o učícím se jedinci a porozumí procesu učení se dospělých.

Osnova

• Základy politologie – Pojem politika. Pojem politologie. Základní politologické pojmy. Sociologie politiky. Politický systém. Politické režimy. Diskuze nad tématy současného politického dění u nás a v zahraničí.• Základy sociologie – Sociologie jako věda. Základní sociologické teorie. Sociální nerovnost, soužití a rodina. Individualizace a standardizace životních příběhů: sociální přináležení, vzdělání a práce.• Základy multikulturní výchovy – Koncept multikulturní společnosti. Etnické, sociální a náboženské skupiny. Kulturní vzor, kulturní pluralismus, xenofobie. Romská minorita, koncepce integrace romské minority v ČR.• Základy antropologie – Antropologie jako věda. Úvod do dějin antropologického myšlení. Člověk a pohled na něj od starověku po současnost. Původ člověka. Člověk a kultura. Osobnost a kultura. Příbuzenské systémy. Náboženství a rituály. Současné trendy v biologické, kulturní a sociální antropologii.• Základy ekologie člověka – Vliv prostředí a klimatu na člověka a jeho ekosystém. Člověk a jeho vliv na biosféru. Způsoby biologické a sociální adaptace člověka na okolní podmínky. Hlavní ekologické problémy současnosti.• Základy pedagogiky – Pedagogika jako věda. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, forma, metoda, činitelé výchovy. Cíle a obsah výchovy. Formy výchovy. Vzdělávací soustava a výchovné instituce v ČR. Formální a neformální vzdělávání, informální učení. Školská soustava – základní charakteristika. Systém výchovných institucí a jejich zaměření, funkce.• Základy andragogiky – Andragogika jako obor, charakteristika. Vzdělávání dospělých a celoživotní učení, rozvoj lidských zdrojů. Dospělý jako účastník vzdělávání. Vzdělávací potřeby a motivace ke vzdělávání dospělých. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky.

Literatura

NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5.PRŮCHA, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.SOUKUP, V. (2011). Antropologie – Teorie člověka a kultury. Praha: Portál.PRŮCHA, J., Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. Praha: Grada.BLACKWELL, Basil. Blackwellova encyklopedie politického myšlení. Edited by Janet Colemanová - William Connolly - Alan Ryan - David Miller, Trans. Vyd. 2., dotisk. Brno: Barrister & Principal, 2003. xiii, 560. ISBN 80-85947-56-0.MALINA, Jaroslav. Encyklopedie antropologie. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita; Akademické nakladatelství CERM, 2011. 4811 s. Neuveden. ISBN 978-80-210-5716-6.BUDIL, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 4. Praha: Triton, 2003. 487 s. ISBN 80-7254-321-0.WEBER, Max. Metodologie, sociologie a politika. Translated by Miloš Havelka. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1998. 354 s. ISBN 80-86005-48-8.JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. 1. vyd. Praha: Epocha, 2006. 130 s. ISBN 80-87027-31-0.BEGON, Michael, John L. HARPER a Colin R. TOWNSEND. Ekologie: jedinci, populace a společenstva. Translated by Bronislava Grygová. 1 vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997. xxiv, 949. ISBN 80-7067-695-7.PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. 481 s. ISBN 978-80-7367-503-5.KRATOCHVÍL, P., DRULÁK, P. (2009). Encyklopedie mezinárodních vztahů. Praha: Portál.PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006. 263 s. ISBN 80-7254-866-2.BAUMAN, Zygmunt a Tim MAY. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. Translated by Jana Ogrocká. Přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 239 s. ISBN 80-86429-28-8.LORENZ, Konrad. 8 smrtelných hříchů. Vyd. 1. Praha: Panorama, 1990. 99 s. ISBN 80-7038-212-0.MURPHY, R. F. (1999). Úvod do kulturní a sociální antropologie, Praha: Slon.HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. BRNO: PAIDO, 2000. 127 S. ISBN 80-85931-54-0.MÁCHAL, A.; HUSTÁK, J.; SLÁMOVÁ, G. Malý ekologický a environmentální slovníček. BRNO, Rezekvítek, 2001. 56 s. ISBN 80-902954-1-XGIDDENS, A. Sociologie. 1. vyd. Praha: Argo, 2013. 1049s. ISBN 9788025708071.

Garant

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ing. Martina Cirbusovádoc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.RNDr. Petra Urbanová, Ph.D.Mgr. Jan Zukal, Dr.PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.