Předmět Pedagogická psychologie I (PSA_022)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSA_022 - Pedagogická psychologie I, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Na konci tohoto kurzu zvýší úroveň jejich sebepoznání a poznání žáků, zkvalitní vlastní metody úspěšného učení, poznají vlastní styl učení a možnosti jeho korekce.
Osnova
1. Pedagogická psychologie jako věda.Definice, předmět pedagogické psychologie (vývoj názorů na předmět pedagogické psychologie, užší a širšípojetí předmětu pedagogické psychologie).Vztah pedagogické psychologie k psychologickým a pedagogickým vědám (k obecné psychologii, vývojovépsychologii, sociální psychologii, školské psychologii, pedagogice).Místo pedagogické psychologie v systému psychologických věd (pedagogická psychologie jako aplikovanápsychologická disciplína, pedagogická psychologie jako speciální psychologická disciplína, pedagogickápsychologie jako hraniční věda).Systém pedagogické psychologie (obecné otázky pedagogické psychologie, speciální otázky pedagogicképsychologie – psychologie výchovy, psychologie vyučování a vzdělávání, léčebná a speciální pedagogickápsychologie).2. Metody pedagogické psychologie.Metody získávání údajů: rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník a anketa, analýza produktů činnosti,psychologické testy, experimentální metody, sociometrie.Metody zpracování údajů: kvantitativní, kvalitativní.3. Učení. Psychologie učení jako speciální psychologická disciplína.Učení – pojem (učení v širším a užším pojetí); fáze procesu učení; křivka učení. Klasifikace druhů učení.Psychologické teorie učení (pojetí učení)4. Zákony učení.Zákon motivace (formy motivace; faktory ovlivňující motivaci k učení; programy rozvíjení motivace k učení).Yerkes-Dodsonův zákon.Zákon transferu (formy transferu; podmínky, které zefektivňují působení transferu; teorie transferu).Zákon opakování (cviku nebo frekvence) – funkce opakování, názory na funkci opakování v učení, vlastnostiefektivního opakování.Zákon zpětné informace (důsledku) – způsoby zpětných informací.Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení.Činitelé související s učícím se jedincem; činitelé související se situací, v níž učení probíhá; činitelésouvisející s učivem; činitelé související s osobností učitele.5. Metody učení.Osvojování vědomostí, dovedností a návyků.Spojení názorného vnímání, abstraktního myšlení a praktické činnosti při učení.Rozložení učiva, uležení, přeučení (over-learning), učení nahlas a potichu, metoda dílčí, celková akombinovaná, metoda PQRST, individuální a skupinové učení, hypnopedie a sugestopedie, zvuková kulisa ajejí vliv na učení, doba vhodná k učení atd.Autoregulace učení.Doporučení pro žáky a studenty, jak se učit. Předpoklady úspěšného studia. Studijní neúspěchy a jejichřešení.6. Učební (studijní) styly.Vymezení, typologie, diagnostika a ovlivňování studijního stylu.7. Tvořivost a její rozvíjení.Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé apodmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu.8. Nadané děti – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. Identifikace nadaných dětí. Konkrétní způsoby práce s nadanými dětmi - výhody a nevýhody.9. Školní úspěšnost – neúspěšnost žáka.Charakteristika školní úspěšnosti – neúspěšnosti, formy neúspěšnosti, činitelé (vnitřní a vnější). Neprospěch, neprospívání – závažnost problematiky neprospívání, neprospívání v užším a v širším smysluslova (školní praxe a pedagogicko-psychologický přístup), příčiny neprospívání (podmíněné osobností žáka, osobností učitele, rodinou žáka, školou), psychologická charakteristika neprospívajících žáků – typicky a netypicky neprospívající žák, psychologické aspekty při odstraňování neprospěchu žáků.10. Psychologické aspekty hodnocení - zkoušení a klasifikace učebních výkonů žáků. Vymezení pojmů hodnocení, zkoušení a známkování. Funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek.11. Alternativní školství.12. Zvládání zátěžových situací ve škole
Literatura
povinná literaturaŠtech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0368-1MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.Braun, R., Marková, D., Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál.Práce s hrou :pro profesionály. Edited by Jan Činčera. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 115 s. ISBN 978-80-247-1974-0. infoFONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 8071780268. infodoporučená literaturaPsychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. infoČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. infoDAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. Část A. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. ISBN 80-7076-837-2. infoKUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 234 s. ISBN 80-244-0294-7. infoĎurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava 1988, 1990, 1991.ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učiteľov [Ďurič, 1977]. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977. 592 s. infoĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia :terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997. 463 s. ISBN 80-08-02498-4. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 170 s. ISBN 80-7184-488-8. infoAgrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. ISBN 9788026206033. infoBulimie a záchvatovité přejídání :jak je překonat. ISBN 9788026207061. infoDramaterapie. ISBN 9788024738512. infoKrizová intervence. ISBN 9788026202127. infoMotivační rozhovory v praxi. ISBN 9788026206071. infoNedostatečný pocit vlastní hodnoty :sebedestruktivní vnitřní programy a jejich překonávání. ISBN 9788026203544. infoPsychologie dítěte. ISBN 9788026206910. infoPsychologie ve školní praxi :příručka pro učitele. ISBN 9788026207412. infoÚvod do školní psychologie. ISBN 9788026203681. infoVyrovnávání se dítěte se ztrátou a odloučením :příběhy a cvičení pro děti ve věku 4–8 let. ISBN 9788026200956. infoDALIGAND, Liliane a Véronique BEDIN. Násilí v partnerských vztazích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 141 s. ;. ISBN 9788026207184. infoPELLETIER, Emmanuelle. Porucha pozornosti bez hyperaktivity :pomoc rodičům a učitelům. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 115 s. ;. ISBN 9788026205999. infoBRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 214 s. ISBN 9788026201762. infoPROCHÁZKA, Roman, Jan ŠMAHAJ, Marek KOLAŘÍK a Martin LEČBYCH. Teorie a praxe poradenské psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 249 s. ISBN 9788024744513. infoMILLER, Scott D. a Insoo Kim BERG. Zázračná metoda :radikálně nový přístup k problémovému pití alkoholu. Translated by Petr Bílek - Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 215 s. ISBN 9788026205937. infoDE SHAZER, Steve. Zázračná otázka :krátká terapie zaměřená na řešení. Translated by Ondřej Fafejta. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 239 s. ;. ISBN 9788026206804. infoČERNÁ, Alena , Lenka DĚDKOVÁ , Hana MACHÁČKOVÁ , Anna ŠEVČÍKOVÁ a David ŠMAHEL . Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 152 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4577-0. infoMINUCHIN, Salvador. Rodina a rodinná terapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 231 s. ISBN 9788026203711. infoATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom :porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 203 s. ISBN 9788026201939. infoPRAŠKO, Ján. Sociální fobie :jak překonat nadměrný stud. 2. vyd. Praha: Portál, 2012. 132 s. ISBN 9788026202042. infoDOSEDLOVÁ, Jaroslava. Terapie tancem :role tance v dějinách lidstva a v současné psychoterapii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 184 s. ISBN 9788024737119. infoŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí :kontext, dynamika a intervence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 186 s. ISBN 9788073676902. infoWEISS, Petr. Etické otázky v psychologii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 349 s. ISBN 9788073678456. infoŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. 195 s. ISBN 9788024726243. infoROGERS, Vanessa. Kyberšikana :pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 97 s. ISBN 9788073679842. infoKOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 9788073678715. infoBRISCH, Karl Heinz. Poruchy vztahové vazby :od teorie k terapii. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 311 s. ISBN 9788073678708. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vyd. 2., aktualiz. a upr., v. Praha: Portál, 2011. 342 s. ISBN 9788026200000. infoKAST, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní :typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Translated by Jana Vašková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 167 s. ISBN 9788073678005. infoKRCH, František David. Mentální anorexie. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. 259 s. ISBN 9788073678074. infoLIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie :nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 279 s. ISBN 9788073677299. infoKRATOCHVÍL, Stanislav. Manželská a párová terapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 279 s. ISBN 978-80-7367-646-9. infoHŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní :pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 255 s. ISBN 978-80-247-1998-6. infoPRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6. infoTRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch :[rodina jako sociální děloha]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 227 s. ISBN 978-80-7367-561-5. infoIntegrativní přístup v poradenství a psychoterapii :dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Edited by Sue Culley - Tim Bond. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 222 s. ;. ISBN 978-80-7367-452-6. infoHŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 72 s. ISBN 978-80-86723-25-9. infoŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. 3., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006. 200 s. ISBN 80-7367-060-7. infoMUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita :přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. 119 s. ;. ISBN 80-7367-188-3. infoZvládání emočních problémů školáků. Edited by Iva Stuchlíková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 170 s. ISBN 80-7178-534-2. infoLOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. 208 s. ISBN 80-247-0374-2. infoKAST, Verena. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 167 s. ISBN 80-7178. infoLOKŠA, Jozef a Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X. infoKOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
Požadavky
PSA_033 Obecná psycholog.II && PSA_019 Vývojová psychologie II && PSA_034 Sociální psycholologie II && PSA_039 Psychol. osobnosti II
Garant
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D.PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D.Mgr. Klára BednaříkováMgr. Veronika HrubáMgr. Eliška ČejkováMgr. Kamila ŠustrováMgr. Lenka Tenklová