Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie I (PSA_022)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSA_022 - Pedagogická psychologie I, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Na konci tohoto kurzu zvýší úroveň jejich sebepoznání a poznání žáků, zkvalitní vlastní metody úspěšného učení, poznají vlastní styl učení a možnosti jeho korekce.

Osnova

1. Pedagogická psychologie jako věda.Definice, předmět pedagogické psychologie (vývoj názorů na předmět pedagogické psychologie, užší a širšípojetí předmětu pedagogické psychologie).Vztah pedagogické psychologie k psychologickým a pedagogickým vědám (k obecné psychologii, vývojovépsychologii, sociální psychologii, školské psychologii, pedagogice).Místo pedagogické psychologie v systému psychologických věd (pedagogická psychologie jako aplikovanápsychologická disciplína, pedagogická psychologie jako speciální psychologická disciplína, pedagogickápsychologie jako hraniční věda).Systém pedagogické psychologie (obecné otázky pedagogické psychologie, speciální otázky pedagogicképsychologie – psychologie výchovy, psychologie vyučování a vzdělávání, léčebná a speciální pedagogickápsychologie).2. Metody pedagogické psychologie.Metody získávání údajů: rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník a anketa, analýza produktů činnosti,psychologické testy, experimentální metody, sociometrie.Metody zpracování údajů: kvantitativní, kvalitativní.3. Učení. Psychologie učení jako speciální psychologická disciplína.Učení – pojem (učení v širším a užším pojetí); fáze procesu učení; křivka učení. Klasifikace druhů učení.Psychologické teorie učení (pojetí učení)4. Zákony učení.Zákon motivace (formy motivace; faktory ovlivňující motivaci k učení; programy rozvíjení motivace k učení).Yerkes-Dodsonův zákon.Zákon transferu (formy transferu; podmínky, které zefektivňují působení transferu; teorie transferu).Zákon opakování (cviku nebo frekvence) – funkce opakování, názory na funkci opakování v učení, vlastnostiefektivního opakování.Zákon zpětné informace (důsledku) – způsoby zpětných informací.Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení.Činitelé související s učícím se jedincem; činitelé související se situací, v níž učení probíhá; činitelésouvisející s učivem; činitelé související s osobností učitele.5. Metody učení.Osvojování vědomostí, dovedností a návyků.Spojení názorného vnímání, abstraktního myšlení a praktické činnosti při učení.Rozložení učiva, uležení, přeučení (over-learning), učení nahlas a potichu, metoda dílčí, celková akombinovaná, metoda PQRST, individuální a skupinové učení, hypnopedie a sugestopedie, zvuková kulisa ajejí vliv na učení, doba vhodná k učení atd.Autoregulace učení.Doporučení pro žáky a studenty, jak se učit. Předpoklady úspěšného studia. Studijní neúspěchy a jejichřešení.6. Učební (studijní) styly.Vymezení, typologie, diagnostika a ovlivňování studijního stylu.7. Tvořivost a její rozvíjení.Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé apodmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu.8. Nadané děti – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. Identifikace nadaných dětí. Konkrétní způsoby práce s nadanými dětmi - výhody a nevýhody.9. Školní úspěšnost – neúspěšnost žáka.Charakteristika školní úspěšnosti – neúspěšnosti, formy neúspěšnosti, činitelé (vnitřní a vnější). Neprospěch, neprospívání – závažnost problematiky neprospívání, neprospívání v užším a v širším smysluslova (školní praxe a pedagogicko-psychologický přístup), příčiny neprospívání (podmíněné osobností žáka, osobností učitele, rodinou žáka, školou), psychologická charakteristika neprospívajících žáků – typicky a netypicky neprospívající žák, psychologické aspekty při odstraňování neprospěchu žáků.10. Psychologické aspekty hodnocení - zkoušení a klasifikace učebních výkonů žáků. Vymezení pojmů hodnocení, zkoušení a známkování. Funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek.11. Alternativní školství.12. Zvládání zátěžových situací ve škole

Literatura

povinná literaturaŠtech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0368-1MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.Braun, R., Marková, D., Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál.Práce s hrou :pro profesionály. Edited by Jan Činčera. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 115 s. ISBN 978-80-247-1974-0. infoFONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 8071780268. infodoporučená literaturaPsychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. infoČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. infoDAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. Část A. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. ISBN 80-7076-837-2. infoKUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 234 s. ISBN 80-244-0294-7. infoĎurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava 1988, 1990, 1991.ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učiteľov [Ďurič, 1977]. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977. 592 s. infoĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia :terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997. 463 s. ISBN 80-08-02498-4. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 170 s. ISBN 80-7184-488-8. infoAgrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. ISBN 9788026206033. infoBulimie a záchvatovité přejídání :jak je překonat. ISBN 9788026207061. infoDramaterapie. ISBN 9788024738512. infoKrizová intervence. ISBN 9788026202127. infoMotivační rozhovory v praxi. ISBN 9788026206071. infoNedostatečný pocit vlastní hodnoty :sebedestruktivní vnitřní programy a jejich překonávání. ISBN 9788026203544. infoPsychologie dítěte. ISBN 9788026206910. infoPsychologie ve školní praxi :příručka pro učitele. ISBN 9788026207412. infoÚvod do školní psychologie. ISBN 9788026203681. infoVyrovnávání se dítěte se ztrátou a odloučením :příběhy a cvičení pro děti ve věku 4–8 let. ISBN 9788026200956. infoDALIGAND, Liliane a Véronique BEDIN. Násilí v partnerských vztazích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 141 s. ;. ISBN 9788026207184. infoPELLETIER, Emmanuelle. Porucha pozornosti bez hyperaktivity :pomoc rodičům a učitelům. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 115 s. ;. ISBN 9788026205999. infoBRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 214 s. ISBN 9788026201762. infoPROCHÁZKA, Roman, Jan ŠMAHAJ, Marek KOLAŘÍK a Martin LEČBYCH. Teorie a praxe poradenské psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 249 s. ISBN 9788024744513. infoMILLER, Scott D. a Insoo Kim BERG. Zázračná metoda :radikálně nový přístup k problémovému pití alkoholu. Translated by Petr Bílek - Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 215 s. ISBN 9788026205937. infoDE SHAZER, Steve. Zázračná otázka :krátká terapie zaměřená na řešení. Translated by Ondřej Fafejta. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 239 s. ;. ISBN 9788026206804. infoČERNÁ, Alena , Lenka DĚDKOVÁ , Hana MACHÁČKOVÁ , Anna ŠEVČÍKOVÁ a David ŠMAHEL . Kyberšikana: Průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 152 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4577-0. infoMINUCHIN, Salvador. Rodina a rodinná terapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 231 s. ISBN 9788026203711. infoATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom :porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 203 s. ISBN 9788026201939. infoPRAŠKO, Ján. Sociální fobie :jak překonat nadměrný stud. 2. vyd. Praha: Portál, 2012. 132 s. ISBN 9788026202042. infoDOSEDLOVÁ, Jaroslava. Terapie tancem :role tance v dějinách lidstva a v současné psychoterapii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 184 s. ISBN 9788024737119. infoŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí :kontext, dynamika a intervence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 186 s. ISBN 9788073676902. infoWEISS, Petr. Etické otázky v psychologii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 349 s. ISBN 9788073678456. infoŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. 195 s. ISBN 9788024726243. infoROGERS, Vanessa. Kyberšikana :pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 97 s. ISBN 9788073679842. infoKOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 9788073678715. infoBRISCH, Karl Heinz. Poruchy vztahové vazby :od teorie k terapii. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 311 s. ISBN 9788073678708. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vyd. 2., aktualiz. a upr., v. Praha: Portál, 2011. 342 s. ISBN 9788026200000. infoKAST, Verena. Krize a tvořivý přístup k ní :typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Translated by Jana Vašková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 167 s. ISBN 9788073678005. infoKRCH, František David. Mentální anorexie. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. 259 s. ISBN 9788073678074. infoLIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie :nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 279 s. ISBN 9788073677299. infoKRATOCHVÍL, Stanislav. Manželská a párová terapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 279 s. ISBN 978-80-7367-646-9. infoHŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní :pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 255 s. ISBN 978-80-247-1998-6. infoPRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6. infoTRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch :[rodina jako sociální děloha]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 227 s. ISBN 978-80-7367-561-5. infoIntegrativní přístup v poradenství a psychoterapii :dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Edited by Sue Culley - Tim Bond. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 222 s. ;. ISBN 978-80-7367-452-6. infoHŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 72 s. ISBN 978-80-86723-25-9. infoŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. 3., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006. 200 s. ISBN 80-7367-060-7. infoMUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita :přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. 119 s. ;. ISBN 80-7367-188-3. infoZvládání emočních problémů školáků. Edited by Iva Stuchlíková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 170 s. ISBN 80-7178-534-2. infoLOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. 208 s. ISBN 80-247-0374-2. infoKAST, Verena. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 167 s. ISBN 80-7178. infoLOKŠA, Jozef a Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X. infoKOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info

Požadavky

PSA_033 Obecná psycholog.II && PSA_019 Vývojová psychologie II && PSA_034 Sociální psycholologie II && PSA_039 Psychol. osobnosti II

Garant

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D.PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D.Mgr. Klára BednaříkováMgr. Veronika HrubáMgr. Eliška ČejkováMgr. Kamila ŠustrováMgr. Lenka Tenklová