Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie II (PSA_035)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSA_035 - Pedagogická psychologie II, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Předpokládá se zlepšení sebepoznání a poznání žáků, zkvalitnění vlastních metod úspěšného učení, poznání vlastního stylu učení a jeho korekce, zlepšení dovednosti sociálního kontaktu se žáky, dovednost výběru a využívání adekvátních metod výchovy a sebevýchovy.

Osnova

PŘEDNÁŠKY:1. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka. Zásady a doporučení pro vypracování. Pedagogická psychologie ve školní praxi - etický kodex, legislativa, spolupráce s institucemi.2. Psychologie osobnosti učitele: některé typologie učitelských osobností, vývoj a utváření osobnosti učitele, úskalí ve vývoji osobnosti učitele. Vyučovací styly učitelů. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření.3. Efektivní metody aktivního vyučování.4. Videotrénink.5. Odlišné dítě ve třídě - otázky integrace, inkluze, specifických potřeb, národnosti a etnika6. Psychologie výchovy a sebevýchovy. Pozitivní edukace: Rozvoj silných stránek charakteru a morálního vědomí žáků.SEMINÁŘE:1. Klima školní třídy. Sociální klima školy. Přístupy ke zkoumání klimatu, měření a ovlivňování klimatu třídy.2. Psychologický rozbor výchovných obtíží. Šikana a kyberšikana.3. Dětská kresba jako diagnostický nástroj4. Další techniky individuální práce školního psychologa s dítětem.5. Kariérové a individuální poradenství.

Literatura

povinná literaturaČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. infoMAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.BOURCET, Stéphane a Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma : jak bránit své dítě-- :praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Translated by Martina Janošková. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006. 71 s. ISBN 80-00-01552-8. infoKYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 151 s. ISBN 80-7178-945-3. infoFONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 8071780268. infodoporučená literaturaPsychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. infoĎurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učiteľov. 2. nezměn. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977. 592 s. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. infoDAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. Část A. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. ISBN 80-7076-837-2. infoKUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 234 s. ISBN 80-244-0294-7. infoPRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK . Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace, Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105. ISSN 1211-4669. Fulltext infoSITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování :spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1. infoPRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6. infoFENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 124 s. ISBN 978-80-7367-471-7. infoAUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák :strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 121 s. ISBN 80-7178-907-0. infoKYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 80-7178-965-8. infoŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. infoneurčenoĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia :terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997. 463 s. ISBN 80-08-02498-4. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 170 s. ISBN 80-7184-488-8. info

Požadavky

PSA_0SZ Souborná zkouška && PSA_022 Pedagogická psychologie I PSA_022 Pedagogická psychologie I

Garant

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D.doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D.Mgr. Klára BednaříkováMgr. Veronika HrubáMgr. Eliška ČejkováMgr. Lenka NovákováMgr. Kamila Šustrová