Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poradenská psychologie (PSA_052)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSA_052 - Poradenská psychologie, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět je koncipován jako systematický přehled o teoretických východiscích, mezioborových přesazích i obsahové náplni psychologického poradenství, se zaměřením na poradenskou péči o děti a dospívající v jednotlivých fázích jejich vývoje.Cíl: Poskytnout přehled problematiky psychologického poradenství pro děti a mládež.Po absolvování tohoto předmětu bude student seznámen s problematikou výše uvedených oblastí, bude ovládat adekvátní terminologii a znát příslušné diagnostické kategorie. Dále bude schopen stanovit strategii průběhu poradenského procesu pro výše uvedené problémové okruhy, stanovit adekvátní postup při vyšetření a sestavit baterii vhodných psychogiagnostických metod.

Osnova

Se studenty budou diskutována následující témata: základní struktura poradenského procesu (anamnéza, metody pozorování), některé případy školního neprospěchu, poruchy pozornosti, specifické vývojové poruchy učení – dyslexie, dysgrafie, dysorotgrafie aj. (definice, etiologie, možnosti nápravy aj.), předškolní období, školní období, profesní a kariérové poradenství, emocionální poruchy v dětství a adolescenci, mentální retardace, dítě ve škole, školní psychologie. Program bude doplněn případovými studiemi.1. Pedagogicko- psychologické poradenství.Aktuální stav, vývoj, vzdělávání, právní předpisy, vztah a spolupráce s dalšími obory, specifika, osobnost psychologa.2. Poradenská péče o děti a mládež v jednotlivých obdobích života.Poradenský proces, jeho průběh, přehled problémů, diagnostické prostředky, typy vyšetření.3. Vývojové poruchy řeči.Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie.4. Mentální retardace.Definice, diagnostika, epidemiologie, etilogie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh, prognóza, diferenciální diagnostika, péče.5. Pervazivní vývojové poruchy.Autismus. Aspergerův syndrom, schizoidní porucha v dětství.6. Poruchy aktivity a pozornosti.Hyperaktivita, impulzivita, hyperkinetická porucha, hyperkinetická porucha chování, ADHD.7. Předškolní období.Opoždění a nerovnoměrnosti vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Laterální preference jako poradenský problém.8. Školní období.Zahájení ŠD, činitelé ovlivňující školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností. Specifické potuchy učení- kompenzační možnosti, organizace péče (psychologická péče, postupy speciálně pedagogické nápravy). Nadané děti. Výchovné problémy (záškoláctví, krádeže atd.)9. Kariérové, profesní poradenství.10. Emoční poruchy v dětství a dospívání.Zejména úzkostné poruchy.11. Děti ohrožené prostředím.Psychická deprivace, týrání, zneužívání a zanedbávání dítěte. Prevence.12. Dítě a školní třída.13. Školní psychologie.

Literatura

povinná literaturaPEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. ;. ISBN 80-247-1216-4. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 335 s. ISBN 80-04-24526-9. infoChild neuropsychology. reading disability and more... Licht, R., Bouma, A., Slot, W., Koops, W. Uitgeverij Eburon, 1998. ISBN 9051666144.PROCHÁZKA, Roman, Jan ŠMAHAJ, Marek KOLAŘÍK a Martin LEČBYCH. Teorie a praxe poradenské psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 249 s. ISBN 9788024744513. infoŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. 221 s. ISBN 9788073678890. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vyd. 2., aktualiz. a upr., v. Praha: Portál, 2011. 342 s. ISBN 9788026200000. infoGJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie :systemické a narativní přístupy. 2., doplň. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009. 280 s. ISBN 978-80-247-2390-7. infoGELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 328 s. ISBN 978-80-7367-476-2. infoIntegrativní přístup v poradenství a psychoterapii :dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Edited by Sue Culley - Tim Bond. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 222 s. ;. ISBN 978-80-7367-452-6. infoSCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006. 251 s. ISBN 80-7295-082-7. infodoporučená literaturaVágnerová, marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Nakladatelství Karolinum UK v Praze, 2005. ISBN 80-246-1074-4SVOBODA, Mojmír . Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. infoŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997. 450 s. ISBN 80-7169-512-2. infoDUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995. 245 s. ISBN 80-7169-192-5. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. infoBulimie a záchvatovité přejídání :jak je překonat. ISBN 9788026207061. infoPsychologie dítěte. ISBN 9788026206910. infoRizikové a antisociální chování v adolescenci. ISBN 9788024740423. infoSVOBODOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství :vybrané kapitoly. vyd. 1. Praha: Grada, 2015. 160 s. ISBN 9788024750927. infoSVOBODOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství :vybrané kapitoly. vyd. 1. Praha: Grada, 2015. 160 s. ISBN 9788024750927. infoPELLETIER, Emmanuelle. Porucha pozornosti bez hyperaktivity :pomoc rodičům a učitelům. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 115 s. ;. ISBN 9788026205999. infoCOGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Translated by Kateřina Bodnárová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 203 s. ISBN 9788026204992. infoATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom :porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. 203 s. ISBN 9788026201939. infoŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. 221 s. ISBN 9788073678890. infoHAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 144 s. ISBN 9788024738574. infoKRCH, František David. Mentální anorexie. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. 259 s. ISBN 9788073678074. infoSpektrum poruch příjmu potravy. Edited by Hana Papežová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 9788024724256. infoMARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže :druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5. infoHORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 492 s. ISBN 9788073674045. infoSOBOTKOVÁ, Irena . Psychologie rodiny. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007. 224 s. Studie 1397. ISBN 978-80-7367-250-8. infoMUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita :přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. 119 s. ;. ISBN 80-7367-188-3. infoHOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 160 s. ISBN 80-247-1424-8. infoLANYADO, Monica a Ann HORNE. Psychoterapie dětí a dospívajících :psychoanalytický přístup. Translated by Lucie Lucká. V Praze: Triton, 2005. 681 s. ISBN 80-7254-568-X. infoVANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí :definice - popis - následky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. 116 s. ISBN 80-247-0814-0. infoRIEGER, Zdeněk a Hana VYHNÁLKOVÁ. Ostrov rodiny :integrující přístup pro práci s rodinou : příručka pro odborníky. 2., uprav. vyd. Hradec Králové: Konfrontace, 2001. 254 s. ISBN 80-86088. infoVANÍČKOVÁ, Eva. Sexuální násilí na dětech :výskyt, podoby, diagnostika, terapie, prevence. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 118 s. ISBN 80-7178. infoneurčenoKrizová intervence. ISBN 9788026202127. infoNedostatečný pocit vlastní hodnoty :sebedestruktivní vnitřní programy a jejich překonávání. ISBN 9788026203544. infoVyrovnávání se dítěte se ztrátou a odloučením :příběhy a cvičení pro děti ve věku 4–8 let. ISBN 9788026200956. infoPRAŠKO, Ján. Sociální fobie :jak překonat nadměrný stud. 2. vyd. Praha: Portál, 2012. 132 s. ISBN 9788026202042. infoPRAŠKO, Ján, Jana VYSKOČILOVÁ a Jana PRAŠKOVÁ. Úzkost a obavy :jak je překonat. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 226 s. ISBN 9788073679866. infoŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí :kontext, dynamika a intervence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 186 s. ISBN 9788073676902. infoWEISS, Petr. Etické otázky v psychologii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 349 s. ISBN 9788073678456. infoŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011. 195 s. ISBN 9788024726243. infoPRAŠKO, Ján, Hana PRAŠKOVÁ a Jana PRAŠKOVÁ. Deprese a jak ji zvládat :stop zoufalství a beznaději. 2.vyd. Praha: Portál, 2008. 180 s. ISBN 9788073675011. infoSpecifické fobie. Edited by Ján Praško - Hana Prašková - Jana Prášková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 219 s. ISBN 978-80-7367-300-0. infoOLLIER, Kate a Angela HOBDAY. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 149 s. ISBN 80-7178. info

Požadavky

PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ PSA_0SZ || PSA_SZ

Garant

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Iva Burešová, Ph.D.PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D.