Předmět Aplikovaná sociální psychologie (PSA_054)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSA_054 - Aplikovaná sociální psychologie, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Studenti se naučí aplikovat teoretické poznatky získané absolvováním předmětů Sociální psychologie I a II. Frekventanti kurzu si prohloubí znalosti studiem tří základních linií, a to makrosociální linie "člověk a sociální instituce" (jsou probrána témata masová komunikace a kultura), mikrosociální linie "člověk v sociálním kontextu" (jsou probrána témata agresivita, afiliace, atraktivita, láska, osobní pohoda) a linie "člověk jako předmět sociálněpsychologického působení" (je probrána teorie sociálněpsychologického výcviku a skupinové řešení problémů). Studenti budou schopni samostatně vést diskusi v seminářích na základě prezentací připravených v malých skupinách. Získají i konkrétní praktické dovednosti, které mohou využít při práci se skupinami.
Osnova
1. Vymezení předmětu aplikovaná sociální psychologiečlověk a sociální instituce, člověk v sociálním kontextu, člověk jako předmět sociálně psychologického působení2. Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstvaimitativní a kontaktní magie, rituály (výroční, přechodové, situační povahy), šamanismus, rituály období mladého paleolitu (lovu, rybolovu a sběru), neolitu (pastevectví a zemědělství)3. Člověk a médiadefinice masové komunikace, význam masové komunikace (McQuail), vývoj masové komunikace, teorie masové komunikace:teorie zázračné střely (20. léta),teorie selektivního vlivu (30. léta) Lippmann, Berelson,teorie užití a uspokojení (40. léta),teorie dvoustupňového toku (od r. 1944, 50. léta) Lazarsfeld,Laswellova teorie masové komunikace: kdo říká – co – jakým kanálem – komu – s jakým účinkem (5 složek masové komunikace),agenda setting (hypotéza o nastolování otázek) McCombs a Shaw, 1972,teorie difúze inovací Rogers a Shoemaker,1971,kultivační teorie Gerbner od r. 1967média a násilí (hypotéza katarze, hypotéza inhibičního účinku, teorie bezúčinnosti, hypotéza habitualizačního účinku, aktivační teorie, hypotéza stimulačních účinků, teorie sociálního učení ), longitudinální studie (Centerwall, Johnson a kol.), možná opatření;teorie přesvědčivosti (faktory na straně komunikátora, komunikanta a sdělení)4. Agresivitarozlišení forem agrese (fyzická, verbální, přímá, nepřímá, aktivní pasivní; afektivní, instrumentální, šikanování; heteroagrese, autoagrese, destrukce)teorie agrese:pudové teorie (Freud),organismicko – instinktivní teorie (Lorenz, Eibl – Eibesfeld),frustrační teorie (Dollard, Doob, Sears),teorie učení (Bandura),eklektické teorie (Geen)biologické předpoklady agrese (dědičnost – Rushton, Mednick, chromozomální poruchy, hormony, neurofyziologické mechanismy, biochemické pozadí),situační faktory spouštějící agresi (útok, bolest, frustrace, vysoká teplota),osobnostní charakteristiky ovlivňující agresi (zvýšená aktivační úroveň, negativní afektivita, stres, priming, kognitivní mediátory),zvládání agrese (anticipace trestu, skutečný trest, katarze, neagresivní model jako vzor chování, kognitivní techniky, navození neslučitelných odpovědí, trénink v sociálních dovednostech)šikanování, mobbing, domácí násilí,skupinová dynamika šikanování (M. Kolář), osobnost agresora a oběti, problematika vyšetřování, možnosti nápravy5. Afiliace, atraktivita, láskaafiliace, její význam, účinky afiliace (emocionální podpora -redukce úzkosti, odhad situace - sociální srovnávání, informační podpora - vyhledávání informací, praktická podpora), osamělost, nárazníková hypotéza sociálního kontaktufaktory ovlivňující navazování interpersonálních vztahů (afiliace, sociální dovednosti, prostorová blízkost, obeznámenost, atraktivita);fyzická blízkost – funkční vzdálenost (Festinger, Schachter, Back, 1950);obeznámenost – efekt pouhého vystavení (Zajonc, 1968);atraktivita fyzická a osobní, teorie atraktivity:model emocionálního posílení (Byrne, 1970, 1971),teorie rovnováhy (Heider, 1958),teorie sociální výměny (Thibaut, Kelley, 1959),teorie rovnosti (Walster, Berscheid, 1978)láska – triangulární teorie lásky (Sternberg, 1986), spokojenost ve vztahu, stabilita vztahu – investiční modelprosociální chování (teorie sociální výměny, sociálních norem, empatie), situační faktory ovlivňující prosociální chování (počet přítomných osob – efekt přihlížejících, rozložení odpovědnosti, nejednoznačnost situace – pluralistická ignorance, nebezpečnost situace), osobnostní proměnné (osobnostní charakteristiky – sociální odpovědnost, vnitřní LOC, empatie, představa spravedlivého světa, kompetence; emocionální stavy – dobrá nálada, pocity viny, obavy ze selhání)6. Osobní pohoda (SWB)vymezení pojmu SWB (Diener), teoretické přístupy:telické teorie a teorie potřeb:Omodei, Wearing (1990),Michalos (1985) mnohonásobná teorie diskrepancí spokojenosti,Higgins (1987) diskrepanční teorie,Frankl (1997), Baumeister (1991) koncept smyslu životateorie zaměřené na proces a aktivitu:Csikszentmihalyi (1975) flow fenomén,Emmons (1986) a Little (1989)teorie genetických a osobnostních dispozic:Helsonova adaptační teorie (1964),Model dynamické rovnováhy (Headey, Wearing, 1992),Costa, McCrae (1980)SWB a osobnost, sociální proměnné ovlivňující SWB, měření SWB7. Sociálně psychologický výcvikT skupiny (Lewin, 1946)nové techniky (zpětná vazba, rozmrznutí, spojení kognitivního hodnocení s emočním zážitkem, kognitivní pomůcky)skupiny setkání (encounter) (Rogers, pol. 60.let 20.stol.)charakteristiky SPV, cíle, základní pravidla, podmínky (skupina, trvání, tvorba psychologického bezpečí), účinný styl vedení (emoční stimulace, pečování, přisuzování významu, výkonná funkce), ověřování účinnosti SPV (Kirkpatrickův model hodnocení, 1959), typy výzkumných projektů, možnosti SPV8. Skupinové řešení problémůbrainstorming, brainwriting, Occamova břitva, metaplán, multivoting, graf rybí páteře
Literatura
Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 383 s. ISBN 80-7178-269-6. infoVÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. infoKOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. infoSociální psychologie :moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 769 s. ISBN 80-7367-092-5. infoSLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997. 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. infoČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. 204 s. ISBN 80-902614-1-8. infoBLATNÝ, Marek , Jaroslava DOSEDLOVÁ , Vladimír KEBZA a Iva ŠOLCOVÁ. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno: Vydavatelství MSD, 2005. 109 s. Masarykova univerzita, svazek č.1. ISBN 80-86633-35-7. infoMCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-714-0. infoKOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách :příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. 127 s. ISBN 80-7178-409-5. info
Požadavky
PSA_015 Sociální psychologie I && PSA_034 Sociální psycholologie II Sociální psychologie I a II
Garant
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.Mgr. Zdeněk Krpoun