Předmět Psychoterapie dětí (PSA_057)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSA_057 - Psychoterapie dětí, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
Osnova
Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dtí vs. dosplých ad.)Cíle terapieFáze terapeutického procesuKatalyzátory (nástroje) procesu terapieTerapie hrouHra ve vybraných terapeutických přístupech i školáchTechnika vyprávění příběhuRodinná terapieHistorická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinamiNáplň a struktura jednotlivých seminářů je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:Přehled teorií vývoje v období dětství a dospíváníMR a dti s psychotickými projevySy ADD, ADHD versus LMDPsychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí možnosti a meze psychoterapieSy CAN, PTSDNávykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajícíchObecně předmět zahrnuje tyto tematické okruhy:1.Fáze terapie2.Katalyzátory zmny3.Teorie rodiny a rodinná terapie4.Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall)5.Všeobecná teorie systém6.Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)7.Strukturální teorie (Minuchin)8.Funkcionální teorie (Bowen, Toman)9.Komunikaní teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
Literatura
LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000. 431 s. ISBN 80-7178-381-1. infoŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991. 359 s. : i. infoHORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 492 s. ISBN 80-7178-472-9. infoKRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. 392 s. ISBN 80-7178-657-8. infoPROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy :průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. 479 s. ISBN 80-7169-766-4. info
Požadavky
PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ Aktivní účast na přednáškách a seminářích.
Garant
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Michal DivišPhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.Mgr. et Mgr. David Havelka