Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychoterapie dětí (PSA_057)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSA_057 - Psychoterapie dětí, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.

Osnova

Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dtí vs. dosplých ad.)Cíle terapieFáze terapeutického procesuKatalyzátory (nástroje) procesu terapieTerapie hrouHra ve vybraných terapeutických přístupech i školáchTechnika vyprávění příběhuRodinná terapieHistorická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinamiNáplň a struktura jednotlivých seminářů je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:Přehled teorií vývoje v období dětství a dospíváníMR a dti s psychotickými projevySy ADD, ADHD versus LMDPsychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí možnosti a meze psychoterapieSy CAN, PTSDNávykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajícíchObecně předmět zahrnuje tyto tematické okruhy:1.Fáze terapie2.Katalyzátory zmny3.Teorie rodiny a rodinná terapie4.Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall)5.Všeobecná teorie systém6.Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)7.Strukturální teorie (Minuchin)8.Funkcionální teorie (Bowen, Toman)9.Komunikaní teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)

Literatura

LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000. 431 s. ISBN 80-7178-381-1. infoŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991. 359 s. : i. infoHORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 492 s. ISBN 80-7178-472-9. infoKRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. 392 s. ISBN 80-7178-657-8. infoPROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy :průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. 479 s. ISBN 80-7169-766-4. info

Požadavky

PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ Aktivní účast na přednáškách a seminářích.

Garant

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Michal DivišPhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.Mgr. et Mgr. David Havelka