Předmět Dětská klinická psychologie (PSA_060)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSA_060 - Dětská klinická psychologie, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět Dětská klinická psychologie se zaměřuje na klinicko-psychologická témata dětského věku a dospívaní v maximální možné šíři. Cílem je poskytnout ucelený, obecný přehled v dané oblasti se snahou po rozšíření - tohoto spíše teoretického rámce předmětu – také o přesah k praktické zkušenosti (např. začleněním klinicko-psychologických kazuistikči nabídkou exkurzí na odborná klinická/zdravotnická pracoviště).Program poskytuje utříděný přehled o předmětu a cílech dětské klinické psychologie, významných představitelích, dějinách, "klasických" tématech a současných trendech včetně úvodu k dětské psychoterapii a psychoadiagnostice. Na přednášky navazují semináře - většinou s kazuistickým obsahem.
Osnova
I...OBECNÉ OTÁZKY DĚTSKÉ KLINICKÉ PSYCHOLOGIE...- KLINICKÁ PSYCHOLOGIE JAKO APLIKACE PSYCHOLOGICKÝCH VĚD A JAKO ODPOVĚĎ NA POTŘEBY PRAXE...- HISTORIE OBORU VE SVĚTĚ A U NÁS...- PROFESE KLINICKÉHO PSYCHOLOGA......II...PORUCHY PSYCHICKÉHO VÝVOJE V DĚTSKÉM A DOROSTOVÉM VĚKU...A) OBECNÉ PRINCIPY PSYCHICKÉHO VÝVOJE JAKO ZÁKLAD PRO POZNÁNÍ PSYCHICKÝCH PORUCH U DĚTÍ...B) DĚDIČNOST PSYCHICKÝCH VLASTNOSTÍ, JEJICH ODCHYLEK A PORUCH...C) PSYCHOLOGIE NEMOCNÝCH A ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ...Reakce rodiny na sdělení závažné diagnózy u dítěte...Psychologické aspekty letálních nemocí v dětském věku...Proces vyrovnávání s letálním onemocněním...Vývoj pojmu smrti u zdravého dítěte...Vývoj pojmu smrti u letálně nemocného dítěte...Reakce rodiny na letální onemocnění dítěte...Chronicky nemocné dítě, zvládání nemoci a bolesti u dětí...Vývojové aspekty...Problematika bolesti u dětí...Programy zaměřené na zvládání nemoci a bolesti v dětství...Psychologie geneticky postižených dětí...Rodinný kontext nemoci...Percepce hrozby opakování výskytu genetické vady v rodině...Problematika viny a odpovědnosti u přenašečů vad...Psychologická problematika některých neurologických onemocnění v dětství...Dětská mozková obrna (DMO)...Epilepsie...Infekce CNS...Úrazy hlavy u dětí...Diagnostika organicity u dětí...Sluchově postižené dítě...Děti se zrakovým postižením......D) PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY PSYCHOSOMATICKÝCH PORUCH V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ...Povaha psychosomatických poruch...Zdroje psychosomatických poruch...Nejdůležitější úrovně rozboru a léčení psychosomatických poruch...Psychologická stránka psychosomatických poruch...Rodinná stránka psychosomatických poruch...Diagnóza psychosomatické poruchy u dítěte...Psychoterapie u psychosomatických onemocnění......E) SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ A CHOVÁNÍ...Zdroje konceptu specifických poruch chování v historickém pohledu...Koncept lehkých dětských encefalopatií...Lehké mozkové dysfunkce jako typ specifických vývojových poruch...Poruchy čtení, psaní a pravopisu v historickém přehledu...Vymezení dyslexie...Společné rysy dyslexie a lehkých mozkových dysfunkcí...Specifické poruchy učení...Specifické vývojové poruchy: specifické poruchy učení a specificképoruchy chování...Organizace nápravné péče o děti se specifickými vývojovými poruchami...Pětistupňový model péče o děti se specifickými vývojovýmiporuchami...Školská opatření a organizace péče o děti se specifickými vývojovými poruchami...Integrace dětí se specifickými poruchami...Klinické obrazy specifických poruch učení...Dyslexie a její typy...Dyskalkulie...Dysmúzie...Dyspinxie...Dyspraxie...Specifické vývojové poruchy a mezinárodní klasifikace nemocí......F) PORUCHY ŘEČI U DĚTÍ...Vývojové poruchy řeči...Vývojová dysfázie...Získané poruchy řeči u dětí (afázie)...Rehabilitační a terapeutické přístupy u dětí s poruchami řeči...Poruchy plynulosti řeči...Koktavost (balbuties)...Breptavost...Elektivní mutismus (F94.4)......G) MENTÁLNÍ RETARDACE A PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY...Mentální retardace...Lehká mentální retardace (IQ 50–69)...Středně těžká mentální retardace (IQ 35–49)...Těžká mentální retardace (IQ 20–34)...Hluboká mentální retardace (IQ < 20)...Problematika integrace dětí s mentální retardací do běžných škol...Diagnostika dětí s mentální retardací...Diferenciální diagnostika MR...Demence u dětí...Pervazivní vývojové poruchy (F84)...Časný infantilní autismus (F84.0)...Psychologická podstata autismu...Diagnostika dětí s autismem...Psychologické vyšetření dětí s autismem...Diferenciální diagnostika oproti poruchám mimo autistické spektrum...Diferenciální diagnostika poruch v rámci autistického spektra...Atypický autismus...Jiná dezintegrační porucha v dětství (F84.3)...Aspergerův syndrom...Přechodné autistické syndromy......H) EMOČNÍ PORUCHY A PORUCHY CHOVÁNÍ V DĚTSTVÍ A V DOSPÍVÁNÍ...Úzkostné poruchy...Patologická úzkost...Generalizovaná úzkostná porucha (F41.1)...Vyhýbavá porucha (F93.2)...Školní fobie a separační úzkost (F93.0)...Disociativní a konverzní porucha (F44)...Somatizační porucha...Obsedantně-kompulzivní porucha...Deprese u dětí (F32)...Suicidální chování v dětském a adolescentním věku...Poruchy chování u dětí (F91)...Psychologicky podmíněné poruchy chování...Rodinně podmíněné poruchy chování...Diagnostika dětí s poruchami chování...Poruchy přizpůsobení...Agresivita u dětí...Agresivita jako symptom psychické poruchy...Faktory podporující agresivitu u dětí...Terapie a prevence agresivního chování u dětí......I) PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY A SPÁNKU U DĚTÍ...Poruchy příjmu potravy...Mentální anorexie...Mentální bulimie...Diagnostika poruch příjmu potravy...Etiopatogeneze...Terapie poruch příjmu potravy...Neprospívání bez organické příčiny (kojenecký a batolecí věk)...Nechutenství u dětí...Poruchy spánku......J) PROBLÉMY PŮSOBENÉ ALKOHOLEM, NÁVYKOVÝMI LÁTKAMI A HAZARDNÍ HROU V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ...Epidemiologie...Diagnostika problémů působených alkoholem a jinými návykovými látkami...Skupiny psychoaktivních látek...Diagnostické kategorie...Patologické hráčství (F63.0)...Jiné formy návykového jednání...Krátká intervence u problémů působených alkoholem, jinými návykovými látkami a hazardní hrou...Specifika krátké intervence u dětí a dospívajících...Léčba problémů působených alkoholem, jinými návykovými látkami a hazardní hrou...Prevence škodlivého užívání návykových látek a problémů působených hazardní hrou......K) PSYCHOSEXUÁLNÍ VÝVOJ A JEHO PORUCHY...Biologická determinace pohlavního vývoje...Determinanty psychosexuálního vývoje...Sexuální identifikace...Sexuální role...Sexuální preference...Sexuální chování......L) DĚTI OHROŽENÉ PROSTŘEDÍM...Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte...Vývoj dětí s psychickou deprivací...“Syndrom týraného dítěte“...Sexuální zneužívání dětí...Rizikové faktory vztahové patologie...Prevence týrání a špatného zacházení s dítětem, terapeutické možnosti......M) ŠKOLNÍ ZRALOST A JEJÍ PORUCHY...Pojetí školní zralosti...Znaky školní zralosti...Tělesný vývoj a zdravotní stav...Věk...Rozdíly mezi chlapci a dívkami...Podnětnost výchovného prostředí...Požadavky školy...Psychická zralost...Zralost poznávacích a rozumových funkcí a schopností...Pracovní vyspělost...Citová a sociální zralost...Školní nezralost...Opatření pro školsky nezralé děti...Zaměřené rozvíjení a náprava...Humanizace školy...Vyrovnávací třída...Odklad školní docházky...Přípravné třídy pro děti se sociálním znevýhodněním...Diagnostika školní (ne)zralosti...Zásady vyšetření...Některé metody vyšetření školní zralosti......III...KLINICKOPSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA...O) VEDENÍ PSYCHOLOGICKÉHO VYŠETŘENÍ...P) TECHNIKY PSYCHOLOGICKÉ DIAGNOSTIKY V DĚTSKÉM VĚKU...Umění rozhovoru...Rozhovor s rodinou...Analýza rodinné interakce...Metody hodnocení psychického vývoje dítěte raného věku...Škály chování novorozence...Škály a vývojové testy do věku 3 let...Inteligenční testy a soubory...Metody určené k hodnocení zrakové a sluchové percepce...Metody určené k hodnocení motorických schopností a laterality...Metody určené k hodnocení pozornosti...Metody určené k hodnocení paměti...Metody určené k hodnocení řeči, jazykových schopností a dovedností...Metody hodnocení znalostí a obecné informovanosti...Metody hodnocení školských znalostí a dovedností...Neprojektivní kresebné techniky...Kresebné techniky zaměřené na orientační posouzení celkové vývojové úrovně...Kresebné techniky zaměřené na hodnocení senzomotorických dovedností...Projektivní techniky...Interpretační projektivní techniky...Neuropsychologické metody u dětí a adolescentů...Dotazníky a posuzovací škály......IV...FORENZNÍ DIAGNOSTIKA...Posuzování věrohodnosti...Věrohodnost obecná...Věrohodnost specifická...Zjišťování psychických následků trestných činů spáchaných na nezletilých...Rozbor motivace závažných trestných činů... V ...FORMULACE KLINICKÉHO NÁLEZU...Trojí funkce psychologického nálezu...Sdělení výsledku lékaři...Informace pro psychologické vyšetření v budoucnosti...Katamnestická zpětná vazba...Obsah nálezu...Resumé...VI...NÁPRAVA PORUCH PSYCHICKÉHO VÝVOJE - PSYCHOTERAPIE U DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH...VII...DĚTSKÁ KLINICKÁ PSYCHOLOGIE A NÁBOŽENSTVÍ...VIII...KAZUISTICKÉ SEMINÁŘE
Literatura
ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. ISBN 80-247-1049-8. infoLANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. infoPsychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda - Dana Krejčířová - Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 791 s. ISBN 80-7178-545-8. infoDUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 632 s. ISBN 9788024716206. infoSMOLÍK, Petr. Duševní a behaviorální poruchy : průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika [Smolík, 2002]. 2. revid. vyd. Praha: Maxdorf, 2002. 506 s., [8. ISBN 80-85912-18-X. info
Požadavky
PSA_0SZ Souborná zkouška
Garant
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Alena Fiľová, Ph.D.PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.Mgr. Irena Komárková, Ph.D.PhDr. Irena Komendová, Ph.D.Mgr. Jana PejčochováMUDr. Pavel Theiner, Ph.D.