Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie v kartografii (PSB_213)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSB_213 - Psychologie v kartografii, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Prostřednictvím přednášek na vybraná témata budou studenti seznámeni se základními specifiky kartografických produktů, a to s důrazem na hledisko uživatele. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit základní kartografické koncepty. Zároveň bude schopen rozumět individuálním či skupinovým rozdílům ve způsobu zpracování informací z kartografických děl.

Osnova

Témata: 1. Mapa jako obrazová reprezentace; 2. Statická a dynamická vizualizace informací, historický vývoj; 3. Kartografické produkty v praxi; 4. Funkce mapy, design v kartografii; 5. Hodnocení použitelnosti map s důrazem na interakci s uživatelem; 6. Rozšířená realita a způsoby její vizualizace, 2D a 3D vizualizace; 7. Použití barvy v kartografii 8. Kognitivní procesy angažované při práci s mapou a možnosti jejich měření; 9. Individuální a skupinové rozdíly ve vnímání prostoru a při práci s mapou; 10. Estetické hodnoty v kartografické tvorbě

Literatura

doporučená literatura[333] Zacks, J.M. & Tversky, B. (n.d.). Multiple Systems for Spatial Imagery: Transformations of Objects and Bodies. Stanford University. Retrived on April 1, 2012 from http://psych.stanford.edu/~bt/space/papers/ZacksTversky0410.pdf[329] Wolf, B. (2005). Brunswik’s original lens model. University of Landau, Germany. Retrieved on March 25, 2012 from http://www.brunswik.org/notes/WolfOriginalLens2005.pdfneurčeno[200] Montello, D.R. (2002). Cognitive map-design research in the twentiethcentury: theoretical and empirical approaches. Cartography andGeographic Information Science, 29(3), 283–304.[311] Vannucci, M., Mazzoni, G. (2009). Individual differences in object and spatial imagery: personality correlates. Personality and Individual Differences, 46(4), 402-405.[295] Švancara, J. (2006). Psychologické souvislosti geovizualizace. In Annales Psychologici, P10, 11-20. Brno: Masarykova Univerzita.[307] Uttal , D. H. & Tan. L. S. (2000). Cognitive mapping in childhood. In R. Kitchin & S. Freundschuh (Eds.), Cognitive mapping: past, present, and future (pp. 147-165). London: Routledge.[296] Švancara, J. (2009). Modelování obrazové reprezentace se zřetelem ke krizovému plánování. In Annales Psychologici, Brno: Masarykova univerzita, 2009, P 13, 7-17.[30] Brunswik, E. (1955). Representative design and probabilistic theory in a functional psychology. Psychological Review, 62, 193-217.[306] Tuček, J. (1998). Geografické informační systémy. Principy a praxe. Praha: Computer Press.[225] Piaget, J. & Inhelder, B. (1956). The child's conception of space. London: Routlege.[294] Švancara, J. (2007). Exekutivní procesy v cílesměrné vizuální orientaci. In Annales Psychologici, P11, 7-16. Brno: Masarykova Univerzita.[37] Çöltekin, A., Fabrikant, S. I. & Lacayo, M. (2010). Exploring the efficiency of users' visual analytics strategies based on sequence analysis of eye movement recordings. International Journal of Geographical Information Science, 24(10), 1559-1575.[286] Šašinka, Č., Březinová, Š., Stachoň, Z. & Zbořil, J. (2010). Analýza činnosti operátorů HZS v krajských operačních střediscích v perspektivě teorie informačního chování: empirický výzkum. In Kognice a umělý život X (pp. 367-370). Opava: Slezská uni[136] Kitayama, S., Duffy, S., Kawamura, T. & Larsen, J. T. (2003). Perceiving an object and its context in different cultures: A cultural look at new look. Psychological Science, 14 (3), 201–206.[146] Konečný, M. & Staněk, K. (2010). Adaptive cartography and geographical education. International Research in Geographical and Environmental Education, 1(19), 75 -78.[142] Koláčný, A. (1977). Cartographic Information – A Fundamental Concept and Term in Modern Cartography. Cartographica: The International Journal for Geographic Information and Geovisualization, 1(14), 39-45.[41] Černoušek, M. (1992). Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum. [42] Černoušek, M. (2002). Kouzlo mentálních map. Psychologie Dnes, 11, 18-19.[326] Wilson, T. D. (2000). Human Information Behavior. Informing Science Journal, 3(2), 49-56.[230] Pravda, J. (2003). Mapový jazyk. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava.[268] Slocum T. A., Blok, C., Jiang, B, Koussoulakoum, A., Montello, D.R., Fuhrmann, S. & Hedley, N.R. (2001). Cognitivy and usability in geovisualization. Cartography and Geographic Information Systems, 28(1), 61-75.[262] Siegel, A. W. & White, S. H. (1975). The Development of Spatial Representations of Large-Scale Environments. In H. Reese (Ed.), Advances in Child Development and Behavior, Vol. 10 (pp. 9-55). New York: Academic Press.[303] Tolman, E. C. (1948). Cognitive maps in rats and men. Psychological Review, 55(4), 189-208.[171] Lobben, A.K. (2004). Tasks, Strategies, and Cognitive Processes Associated With Navigational Map Reading: A Review Perspective. The Professional Geographer, 56(2), 270- 281.[300] Talja, S. & Hartel, J. (2007). Revisiting the user-centred turn in information science research: an intellectualhistory perspective. Information Research, 12(4).[256] Segall, M.H., Campbell D.T. & Herskovits, M. J. (1966). The Influence of Culture on Visual Perception. Indianapolis: Bobbs-Merrill.

Garant

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.