Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Přesvědčování – teorie a praxe persuaze (PSB_320)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSB_320 - Přesvědčování – teorie a praxe persuaze, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Student se seznámí se základními koncepty teorie persvaze a aplikací těchto teoretických konceptů. Seznámí se s manipulativními technikami, naučí se je rozpoznávat, odolávat jim a eticky je využívat.Důraz je kladen na celospolečenský dopad persvazivních technik a na jejich využití v oblastech obchodu, politiky, marketingu a v řešení prosociálních otázek. V interaktivních částech kurzu má student prostor pro sebepoznání a pro zdokonalování svých komunikačních dovedností.

Osnova

1. Úvodní hodinaSylabus, požadavky. Úvod do přesvědčování.2. Cvičení na přesvědčováníAneb „přesvědčování na vlastní kůži“.3. Úvod do přesvědčování, postoj a postojová změnaZáklady persvaze – definice. Etické otázky. Historický přístup k persvazi (Aristoteles, Platón, Cicero, sofisté, Machiavelli, 2. Světová válka a propaganda, Barack Obama, reklama v 20. a 21 století).Základy komunikace – komunikátor, zpráva, přijímatel, kontext, zpětná vazba.Co je to postoj. Tripartitní model postoje. Funkce postoje (instrumentální, kognitivní, ego-defenzivní, hodnotově expresivní). Implicitní postoje. Konzistence mezi postojem a chováním. Elaboration Likelihood model – central and peripheral routes to persuasion (Petty, Cacciopo).Domácí úkol #14. Faktory zdroje ovlivňující přesvědčováníKredibilita. Složky kredibility – expertíza, důvěryhodnost (knowledge bias, reporting bias), fyzická atraktivita, oblíbenost. Vliv fyzické atraktivity na přesvědčování. Podobnost, blízkost, mere exposure effect. Sleeper effect.5. Individuální a skupinový test #16. Faktory správy a přijímatele ovlivňující přesvědčováníSubliminální percepce a reklama. Supraliminální reklama. Využití emočních apelů a logických argumentů. Teorie kognitivní disonance. Sebenaplňující se proroctví. Selektivní expozice. Selektivní pozornost. Selektivní percepce. Selektivní retence. Vliv využití strachu a pocitu viny. Boomerang effect. Inokulační teorie (Papageorgis, McGuire). Narativní přístup. Sensation transference. Touch transference.7. Univerzální principy přesvědčování I.Principy přesvědčování: reciprocity, commitment and consistency, social proof. Efekt kontrastu. Mentální zkratky. Door-in-the-face-technique. Foot-in-the-door-technique. Low-balling.8. Univerzální principy přesvědčování II.Principy přesvědčování: liking, scarcity, authority.Studie od Milgrama a Zimbarda. Teorie psychické reaktance (Brehm)Domácí úkol #29. Rozhodování, empatieFixed action patterns, využívání heuristik, vliv volby.Empatie, kladení otázek, porozumění potřebám.10. Persvaze a společnostPolitická persvaze. Politická komunikace. Neuromarketing. Aktuální světové problémy a aplikace teorií persvaze. Vliv kultury na přesvědčování. Priming, framing.11. Individuální a skupinový test 212. Prezentace13. Prezentace

Literatura

Gladwell, M. (2005). Blink : the power of thinking without thinking. New York: Little, Brown and Company.Wosinska, W., Cialdini, R. B., Barrett, D. W., & Reykowski, J. (2001). The Practice od Social Influence in Multiple Cultures. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Gladwell, M. (2007). Bod zlomu. Praha: Dokořán.Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2005). Social Psychology. New Jersey: Prentice-Hall.Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion. V L. Berkowitz, Advances in experimental social psychology (Sv. 19, stránky 123-205). New York: Academic Press.Cialdini, R. B. (2009). Influence: science and practice. Boston: Allyn & Bacon.Crano, W. D., & Prislin, R. (2008). Attitudes and Attitude Change. New York: Psychology Press.Dolinski, D., Nawrat, M., & Rudak, I. (2001). Dialogue Involvement as a Social Influence Technique. Personality and Social Psychology Bulletin , 27, 1395-1406.Levitt, S. D., & Dubner, S. J. (2005). Freakonomics: A rogue economist explores the hidden side of everything. New York: HarperCollins.Pratkanis, A. R., & Aronson, E. (2001). Age of Propaganda : The Everyday Use and Abuse of Persuasion. New York: W. H. Freeman / Owl Books.Gladwell, M. (2007). Mžik. Praha: Dokořán.Festinger, L., Riecken, H. W., & Schachter, S. (1956). When Prophecy Fails. New York: Harper & Row.Cialdini, R. B., Wosinska, W., Barrett, D. W., Butner, J., & Gornik-Durose, M. (1999). Compliance with a request in two cultures: The Differential Influence of Social Proof and Commitment/Consistency on Collectivists and Individualists. Personality and SPerloff, R. M. (2008). The Dynamics of Persuasion. New York: Taylor & Francis Group.Gladwell, M. (2000). The Tipping Point : How Little Things Can Make a Big Difference. New York: Little, Brown and Company.

Garant

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Stanislav GálikPhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.