Předmět Přesvědčování – teorie a praxe persuaze (PSB_320)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSB_320 - Přesvědčování – teorie a praxe persuaze, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Student se seznámí se základními koncepty teorie persvaze a aplikací těchto teoretických konceptů. Seznámí se s manipulativními technikami, naučí se je rozpoznávat, odolávat jim a eticky je využívat.Důraz je kladen na celospolečenský dopad persvazivních technik a na jejich využití v oblastech obchodu, politiky, marketingu a v řešení prosociálních otázek. V interaktivních částech kurzu má student prostor pro sebepoznání a pro zdokonalování svých komunikačních dovedností.
Osnova
1. Úvodní hodinaSylabus, požadavky. Úvod do přesvědčování.2. Cvičení na přesvědčováníAneb „přesvědčování na vlastní kůži“.3. Úvod do přesvědčování, postoj a postojová změnaZáklady persvaze – definice. Etické otázky. Historický přístup k persvazi (Aristoteles, Platón, Cicero, sofisté, Machiavelli, 2. Světová válka a propaganda, Barack Obama, reklama v 20. a 21 století).Základy komunikace – komunikátor, zpráva, přijímatel, kontext, zpětná vazba.Co je to postoj. Tripartitní model postoje. Funkce postoje (instrumentální, kognitivní, ego-defenzivní, hodnotově expresivní). Implicitní postoje. Konzistence mezi postojem a chováním. Elaboration Likelihood model – central and peripheral routes to persuasion (Petty, Cacciopo).Domácí úkol #14. Faktory zdroje ovlivňující přesvědčováníKredibilita. Složky kredibility – expertíza, důvěryhodnost (knowledge bias, reporting bias), fyzická atraktivita, oblíbenost. Vliv fyzické atraktivity na přesvědčování. Podobnost, blízkost, mere exposure effect. Sleeper effect.5. Individuální a skupinový test #16. Faktory správy a přijímatele ovlivňující přesvědčováníSubliminální percepce a reklama. Supraliminální reklama. Využití emočních apelů a logických argumentů. Teorie kognitivní disonance. Sebenaplňující se proroctví. Selektivní expozice. Selektivní pozornost. Selektivní percepce. Selektivní retence. Vliv využití strachu a pocitu viny. Boomerang effect. Inokulační teorie (Papageorgis, McGuire). Narativní přístup. Sensation transference. Touch transference.7. Univerzální principy přesvědčování I.Principy přesvědčování: reciprocity, commitment and consistency, social proof. Efekt kontrastu. Mentální zkratky. Door-in-the-face-technique. Foot-in-the-door-technique. Low-balling.8. Univerzální principy přesvědčování II.Principy přesvědčování: liking, scarcity, authority.Studie od Milgrama a Zimbarda. Teorie psychické reaktance (Brehm)Domácí úkol #29. Rozhodování, empatieFixed action patterns, využívání heuristik, vliv volby.Empatie, kladení otázek, porozumění potřebám.10. Persvaze a společnostPolitická persvaze. Politická komunikace. Neuromarketing. Aktuální světové problémy a aplikace teorií persvaze. Vliv kultury na přesvědčování. Priming, framing.11. Individuální a skupinový test 212. Prezentace13. Prezentace
Literatura
Gladwell, M. (2005). Blink : the power of thinking without thinking. New York: Little, Brown and Company.Wosinska, W., Cialdini, R. B., Barrett, D. W., & Reykowski, J. (2001). The Practice od Social Influence in Multiple Cultures. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Gladwell, M. (2007). Bod zlomu. Praha: Dokořán.Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2005). Social Psychology. New Jersey: Prentice-Hall.Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion. V L. Berkowitz, Advances in experimental social psychology (Sv. 19, stránky 123-205). New York: Academic Press.Cialdini, R. B. (2009). Influence: science and practice. Boston: Allyn & Bacon.Crano, W. D., & Prislin, R. (2008). Attitudes and Attitude Change. New York: Psychology Press.Dolinski, D., Nawrat, M., & Rudak, I. (2001). Dialogue Involvement as a Social Influence Technique. Personality and Social Psychology Bulletin , 27, 1395-1406.Levitt, S. D., & Dubner, S. J. (2005). Freakonomics: A rogue economist explores the hidden side of everything. New York: HarperCollins.Pratkanis, A. R., & Aronson, E. (2001). Age of Propaganda : The Everyday Use and Abuse of Persuasion. New York: W. H. Freeman / Owl Books.Gladwell, M. (2007). Mžik. Praha: Dokořán.Festinger, L., Riecken, H. W., & Schachter, S. (1956). When Prophecy Fails. New York: Harper & Row.Cialdini, R. B., Wosinska, W., Barrett, D. W., Butner, J., & Gornik-Durose, M. (1999). Compliance with a request in two cultures: The Differential Influence of Social Proof and Commitment/Consistency on Collectivists and Individualists. Personality and SPerloff, R. M. (2008). The Dynamics of Persuasion. New York: Taylor & Francis Group.Gladwell, M. (2000). The Tipping Point : How Little Things Can Make a Big Difference. New York: Little, Brown and Company.
Garant
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Stanislav GálikPhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.