Předmět Psychoterapie orientovaná na člověka - rogersovský přístup (PSB_84)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSB_84 - Psychoterapie orientovaná na člověka - rogersovský přístup, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Student po úspěšném absolvování vzdělávací jednotky umí definovat místo CCT/PCA v rámci psychoterapeutických směrů a umí popsat základní charakteristiky odlišující humanistickou psychoterapii od jiných psychoterapeutických přístupů.Umí pojmenovat filozofická východiska a ideové předchůdce z oblasti filosofie,pedagogiky, psychologie.Dokáže popsat vliv důležitých osobních a profesionálních praktických zkušeností Carla Ransoma Rogerse na vytvoření "psychoterapie a poradenství zaměřené na klienta" a vyjmenovat jeho základní díla a jejich dopad na psychoterapii jako obor.Dokáže pojmenovat základy teorie osobnosti zdravé a patologické vyrůstající z psychoterapeutické praxe PCA včetně základních pojmů aktualizační tendence a sebeaktualizační tendence, ohniska hodnocení a introjekce hodnot a pojmu kongruence osobnosti.Definuje tří základní a postačující podmínky terapeutické změny osobnosti.Umí popsat fáze psychoterapeutického procesu a faktory proces facilitující a proces brzdící.Rozlišuje velký význam subjektivního a emocionálního prožívání u klienta a je schopen cvičně vyjádřit empatickou odpověď na povrchní i hlubší úrovni.Umí popsat způsob,jak docílit hlubší empatie v terapeutickém procesu.Zná možnosti uplatnění a vhodnost aplikace CCT u "zdravých" osob i u klientů s diagnózou dle MKN-10.Absolvent umí vysvětlit důležitost aplikace všech tří základních a postačujících podmínek s ohledem na vývoj a další růst osobnosti a je schopen rozpoznat a diskutovat nedostatek některé z podmínek a chyby na straně terapeuta na demonstrovaných kazuistikách nebo příkladech. Dokáže odhadnout minimální přínos přístupu pro každého klienta. Umí odhadnout účinnost přístupu u jednotlivých dg kategorií a posoudit přínos přístupu pro psychoterapii obecně.Dokáže shrnout význam přístupu pro psychoterapii jako celek i formulovat přínos tohoto přístupu pro rozvoj osobnosti a terapeutických dovedností samotného terapeuta.Umí zhodnoti silná i slabá místa PCA v porovnání s jinými směry a argumentovat na základě vlastního hodnocení a porozummění směru.
Osnova
1.blok:- motivační úvod-anketa očekávání při vlastní terapii-účinné faktory v psychoterapii a účinnost psychoterapií-humanistická psychoterapie a filosofická východiska PCA, ideoví předchůdci-od nedirektivní psychoterapie přes CCT k PCA-základní seznámení s východisky rogersovské psychoterapie-význam vztahu a osobnosti terapeuta-seznámení s osobností Carla Ransoma Rogerse-bude vysvětlena důležitost porozumění jeho osobnímu a profesionálnímu vývoji pro vznik CCT psychoterapie jako účinného směru vyrůstajícího a rodícího se z praxe-z tohoto aspektu se bude věnována pozornost běhu života C.R.Rogerse-dětství a adolescence,(včetně cesty do Číny)-faktory ovlivňující vědeckou zvídavost Rogerse2.blok-bude pokračováno v explikaci vzniku a vývoji PCA v přímé souvislosti s rozvojem a životními a profesionálními zkušenostmi zakladatele směru:-vysokoškolská studia (od zemědělství přes teologii k psychologii)-léta praxe v Rochestru a první dílo "Clinical Treatment of the Problem Child"(1939)-působení na universitě v Ohio , "Counselling and psychotherapy"(1942)-výživná léta v Chicago "Client-centred Therapy"(1951),"Psychotherapy and personal Change"(1954)-1957: "The necessary and sufficient conditions of personality change"-deziluze ve Wisconsinu + Wisconsin project-"On Becoming a Person"(1961) jako završení odborného a lidského hledání-léta v Kalifornii-encounter group movement-od psychoterapii k aplikaci do dalších oblastí-další významná díla spojena s tímto obdobím-závěr života a otázka spirituální dimenze3.blok:-seznámení s teorií osobnosti jako důsledku znalostí z praxe-důvěra v subjektivní zkušenost vlastní i klientovu-klíčový význam subjektivní zkušenosti, nová terapeutická perspektiva-je terapeut expert (na duši klienta?)-je Rogers optimista?-koncept aktualizační tendence-sebeaktualizace jako subsystém aktualizace organismu-koncept self (ideální a reálné já)-inhibice, distorze, potřeba pozitivního přijetí-příklady na význam pozitivního přijetí z praxe-introjekce hodnot a ohnisko sebehodnocení-plně fungující osobnost z pohledu PCA-model normální a patologické osobnosti v teorii PCA-místo psychiatrické diagnózy z hlediska PCA4.blok:-od teorie k praxi-formulace základních a postačujících podmínekosobnostní změny v terapii-podmínky na straně terapeuta a nutnost jejich zřetelného vyjádření-v tomto bloku bude podrobně rozebrána podmínka kongruence-co není kongruence-jak rozpoznat inkongruenci-příklady z běžných situací-podmínka bezpodmínečného pozitivního přijetí-vliv akceptace na psychické procesy klienta-okolnosti ovlivňující akceptaci-co není bezpodmínečné pozitivní přijetí-ukázka akceptace z práce C.Rogerse-Mr.Vac,-ilustrace příklady z praxe, kdy je BPP zvláště důležité5.blok:-empatie jako nejvíce trénovatelná podmínka-empatie jako silný úzdravný faktor-empatické naslouchání-kvalita "jako by"-empatie zaměřená na emoce a kognice-na vnitřní referenční rámec klienta- typy empatických odpovědí dle hloubky empatie-účinnost empatické odpovědi (atributy účinné empatie)-kvalita empatických odpovědí dle B.Temaner Brodleyna základě rozboru Rogersových vlastních terapeutickckých odpovědí-efekt zaměření na sebe-ukázky, procvičení empatické schopnosti u účastníků semináře-čtvrtá podmínka-naplnění podmínek jako výjimečná kvalita vztahu-diskuse o podmínkách6.blok-terapeutický vztah jako klíčové agens PCA-podmínky psychoterapeutické změny na straně terapeuta a na straně klienta-terapeutická zakázka-úloha, role terapeuta a terapeutická disciplína-demystifikace psychoterapie-význam záznamových technik-předchůdci PCA, důvěra v proces a v klientův potenciál-7. fází terapeutického procesu dle Rogerse--budou rozebrány a popsány jednotlivé fáze-od fáze rigidity k otevřenosti a sebepřijetí-faktory facilitující a brzdící proces-shrnutí-význam neverbálních projevů na obou stranách-charakteristiky,které odlišují PCA od jiných forem psychoterapie-kazuistika z praxe přednášející-ukázka chyb v práci terapeuta z originálních přepisů terapeutické práce7.blok:-bude pokračováno v poznávání dovedností vedení terapeutického rozhovoruna příkladech-Rogers a jeho slavní klienti-význam prvního přepisu rozhovoru s H.B.-ilustrace možností PCA na příkladu Rozhovoru s Glorií-rozhovor s Jan a čtvrtá podmínka účinné psychoterapie-práce s přenosem, tichem, mnohomluvností-CCT jako umění, vlastní styl psychoterapeuta-práce s metaforou, možnost tvořivého propojení s orientálním příběhem(pozitivní psychoterapie N.Pesseschkiana)-využití v arteterapii a výrazové terapii (A.Silverstone, Natalie Rogers)-kde je PCA metodou první volby?-ilustrace CCT u některých dg skupin pacientů (psychózy, neurózy)-stanovení terapeutické objednávky klientem,reflektování procesu-jaké jsou limity?8.blok:-další vývoj CCT/PCA ve světě a ČR-ortodoxie a hereze-Barbara T.Brodley, Jerold Bozarth,Brian ThorneReinhard Tausch (gesprachstherapie)-Focusing a Eugene Gendlin, experienciální terapie-seznámení s kritikou směru (otázky terapeutická moc, lidské podstaty)-pěstuje tento směr narcismus?-kritika směru odMartina Bubera, Rollo Maye a dalších-odpovědi na otázky najdeme v praxi-současná situace PCA/CCT v ČR-možnosti vzdělávání v tomto psychoterapeutickém směru-koncepce dobrého života a universalita přístupu-diskuse o přednostech a slabinách CCT/PCA-diskuse na téma:vyhledali by jste PCA terapeuta?-závěrečné zhodnocení
Literatura
Carl Rogers: Jako byť sám sebou, IRIS Bratislava 1995Carl Rogers: Způsob bytí,Portál 1998Jan Vymětal,Vlasta Rezková:Rogersovský přístup k dospělým a dětem,Portál 2001Victor J.Drapela: Přehled teorií osobnosti,Portál, 1997David J.Cain,Julius Seeman, Humanistická psychoterapie,Triton 2006ZEIG, Jeffrey K. a Carl Ransom ROGERS. Umění psychoterapie. Translated by David Kuneš. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 710 s. ISBN 80-7178-972-0. infoROGERS, Carl R. On becoming a person :a therapist's view of psychotherapy. London: Constable & company limited, 1967. xi, 420 s. ISBN 0-09-460440-1. infoROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ISBN 80-7178-233-5. infoROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997. 265 s. ISBN 80-967832-0-3. infoROGERS, Carl R. A way of being. Edited by Irvin D. Yalom. Boston: Houghton Mifflin company, 1995. xviii, 395. ISBN 0-395-75530-1. infoVYMĚTAL, Jan. Rogersovská psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1996. 208 s. ISBN 80-202-0605-1. infoPROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy :průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. 479 s. ISBN 80-7169-766-4. infoVYMĚTAL, Jan. Psychoterapie :pomoc psychologickými prostředky. Praha: Horizont, 1989. ISBN 80-7012-004-5. infoVYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997. 295 s. ISBN 80-86123-02-2. infoPsychoterapie pro laiky. Edited by Viktor Emil Frankl - Vladimír Smékal. 1. vyd. Brno: CESTA, 1998. 158 s. ISBN 80-85319-80-2. infoGendlin, E.: Focusing. Portál 2003Rogers, C.R.: Encounterové skupiny. Persona, Modra,1997Rogers, C.R.: (1957): The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change.Casemore,R.: Na osobu zaměřená psychoterapie, Portál 2008Rogers, C.R. Stávame sa partnermi. Persona, Modra 2001Kirchenbaum, H., Henderson,V.: Carl Rogers:Dialogues. Constable, London,1989Rogers, C.R.: O osobnej moci. Persona, Modra, 1999Rogers, C.R.: Sloboda učiť sa. Persona, Modra 1994Hutterer R., Client-centred and Experiental Psychotherapy, Peter Lang, Vienna 1995Rogers, C.R.: Ako byť sám sebou, IRIS Bratislava 1995Tolan, Janet: Na osobu zaměřený přístup. Portál, Praha 2006Vymětal,J.,Rezková,V.: Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Portál, Praha 2001Rogers, C.R.: Therapeut und Klient.Grundlagen der Gesprachstherapie.Mit beitragen von MadgeRogers, C.R.: Způsob bytí. Portál, Praha 1998
Požadavky
PSA_0SZ Souborná zkouška
Garant
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Beata Nour MohammadiPhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.