Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychoterapie orientovaná na člověka - rogersovský přístup (PSB_84)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSB_84 - Psychoterapie orientovaná na člověka - rogersovský přístup, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Student po úspěšném absolvování vzdělávací jednotky umí definovat místo CCT/PCA v rámci psychoterapeutických směrů a umí popsat základní charakteristiky odlišující humanistickou psychoterapii od jiných psychoterapeutických přístupů.Umí pojmenovat filozofická východiska a ideové předchůdce z oblasti filosofie,pedagogiky, psychologie.Dokáže popsat vliv důležitých osobních a profesionálních praktických zkušeností Carla Ransoma Rogerse na vytvoření "psychoterapie a poradenství zaměřené na klienta" a vyjmenovat jeho základní díla a jejich dopad na psychoterapii jako obor.Dokáže pojmenovat základy teorie osobnosti zdravé a patologické vyrůstající z psychoterapeutické praxe PCA včetně základních pojmů aktualizační tendence a sebeaktualizační tendence, ohniska hodnocení a introjekce hodnot a pojmu kongruence osobnosti.Definuje tří základní a postačující podmínky terapeutické změny osobnosti.Umí popsat fáze psychoterapeutického procesu a faktory proces facilitující a proces brzdící.Rozlišuje velký význam subjektivního a emocionálního prožívání u klienta a je schopen cvičně vyjádřit empatickou odpověď na povrchní i hlubší úrovni.Umí popsat způsob,jak docílit hlubší empatie v terapeutickém procesu.Zná možnosti uplatnění a vhodnost aplikace CCT u "zdravých" osob i u klientů s diagnózou dle MKN-10.Absolvent umí vysvětlit důležitost aplikace všech tří základních a postačujících podmínek s ohledem na vývoj a další růst osobnosti a je schopen rozpoznat a diskutovat nedostatek některé z podmínek a chyby na straně terapeuta na demonstrovaných kazuistikách nebo příkladech. Dokáže odhadnout minimální přínos přístupu pro každého klienta. Umí odhadnout účinnost přístupu u jednotlivých dg kategorií a posoudit přínos přístupu pro psychoterapii obecně.Dokáže shrnout význam přístupu pro psychoterapii jako celek i formulovat přínos tohoto přístupu pro rozvoj osobnosti a terapeutických dovedností samotného terapeuta.Umí zhodnoti silná i slabá místa PCA v porovnání s jinými směry a argumentovat na základě vlastního hodnocení a porozummění směru.

Osnova

1.blok:- motivační úvod-anketa očekávání při vlastní terapii-účinné faktory v psychoterapii a účinnost psychoterapií-humanistická psychoterapie a filosofická východiska PCA, ideoví předchůdci-od nedirektivní psychoterapie přes CCT k PCA-základní seznámení s východisky rogersovské psychoterapie-význam vztahu a osobnosti terapeuta-seznámení s osobností Carla Ransoma Rogerse-bude vysvětlena důležitost porozumění jeho osobnímu a profesionálnímu vývoji pro vznik CCT psychoterapie jako účinného směru vyrůstajícího a rodícího se z praxe-z tohoto aspektu se bude věnována pozornost běhu života C.R.Rogerse-dětství a adolescence,(včetně cesty do Číny)-faktory ovlivňující vědeckou zvídavost Rogerse2.blok-bude pokračováno v explikaci vzniku a vývoji PCA v přímé souvislosti s rozvojem a životními a profesionálními zkušenostmi zakladatele směru:-vysokoškolská studia (od zemědělství přes teologii k psychologii)-léta praxe v Rochestru a první dílo "Clinical Treatment of the Problem Child"(1939)-působení na universitě v Ohio , "Counselling and psychotherapy"(1942)-výživná léta v Chicago "Client-centred Therapy"(1951),"Psychotherapy and personal Change"(1954)-1957: "The necessary and sufficient conditions of personality change"-deziluze ve Wisconsinu + Wisconsin project-"On Becoming a Person"(1961) jako završení odborného a lidského hledání-léta v Kalifornii-encounter group movement-od psychoterapii k aplikaci do dalších oblastí-další významná díla spojena s tímto obdobím-závěr života a otázka spirituální dimenze3.blok:-seznámení s teorií osobnosti jako důsledku znalostí z praxe-důvěra v subjektivní zkušenost vlastní i klientovu-klíčový význam subjektivní zkušenosti, nová terapeutická perspektiva-je terapeut expert (na duši klienta?)-je Rogers optimista?-koncept aktualizační tendence-sebeaktualizace jako subsystém aktualizace organismu-koncept self (ideální a reálné já)-inhibice, distorze, potřeba pozitivního přijetí-příklady na význam pozitivního přijetí z praxe-introjekce hodnot a ohnisko sebehodnocení-plně fungující osobnost z pohledu PCA-model normální a patologické osobnosti v teorii PCA-místo psychiatrické diagnózy z hlediska PCA4.blok:-od teorie k praxi-formulace základních a postačujících podmínekosobnostní změny v terapii-podmínky na straně terapeuta a nutnost jejich zřetelného vyjádření-v tomto bloku bude podrobně rozebrána podmínka kongruence-co není kongruence-jak rozpoznat inkongruenci-příklady z běžných situací-podmínka bezpodmínečného pozitivního přijetí-vliv akceptace na psychické procesy klienta-okolnosti ovlivňující akceptaci-co není bezpodmínečné pozitivní přijetí-ukázka akceptace z práce C.Rogerse-Mr.Vac,-ilustrace příklady z praxe, kdy je BPP zvláště důležité5.blok:-empatie jako nejvíce trénovatelná podmínka-empatie jako silný úzdravný faktor-empatické naslouchání-kvalita "jako by"-empatie zaměřená na emoce a kognice-na vnitřní referenční rámec klienta- typy empatických odpovědí dle hloubky empatie-účinnost empatické odpovědi (atributy účinné empatie)-kvalita empatických odpovědí dle B.Temaner Brodleyna základě rozboru Rogersových vlastních terapeutickckých odpovědí-efekt zaměření na sebe-ukázky, procvičení empatické schopnosti u účastníků semináře-čtvrtá podmínka-naplnění podmínek jako výjimečná kvalita vztahu-diskuse o podmínkách6.blok-terapeutický vztah jako klíčové agens PCA-podmínky psychoterapeutické změny na straně terapeuta a na straně klienta-terapeutická zakázka-úloha, role terapeuta a terapeutická disciplína-demystifikace psychoterapie-význam záznamových technik-předchůdci PCA, důvěra v proces a v klientův potenciál-7. fází terapeutického procesu dle Rogerse--budou rozebrány a popsány jednotlivé fáze-od fáze rigidity k otevřenosti a sebepřijetí-faktory facilitující a brzdící proces-shrnutí-význam neverbálních projevů na obou stranách-charakteristiky,které odlišují PCA od jiných forem psychoterapie-kazuistika z praxe přednášející-ukázka chyb v práci terapeuta z originálních přepisů terapeutické práce7.blok:-bude pokračováno v poznávání dovedností vedení terapeutického rozhovoruna příkladech-Rogers a jeho slavní klienti-význam prvního přepisu rozhovoru s H.B.-ilustrace možností PCA na příkladu Rozhovoru s Glorií-rozhovor s Jan a čtvrtá podmínka účinné psychoterapie-práce s přenosem, tichem, mnohomluvností-CCT jako umění, vlastní styl psychoterapeuta-práce s metaforou, možnost tvořivého propojení s orientálním příběhem(pozitivní psychoterapie N.Pesseschkiana)-využití v arteterapii a výrazové terapii (A.Silverstone, Natalie Rogers)-kde je PCA metodou první volby?-ilustrace CCT u některých dg skupin pacientů (psychózy, neurózy)-stanovení terapeutické objednávky klientem,reflektování procesu-jaké jsou limity?8.blok:-další vývoj CCT/PCA ve světě a ČR-ortodoxie a hereze-Barbara T.Brodley, Jerold Bozarth,Brian ThorneReinhard Tausch (gesprachstherapie)-Focusing a Eugene Gendlin, experienciální terapie-seznámení s kritikou směru (otázky terapeutická moc, lidské podstaty)-pěstuje tento směr narcismus?-kritika směru odMartina Bubera, Rollo Maye a dalších-odpovědi na otázky najdeme v praxi-současná situace PCA/CCT v ČR-možnosti vzdělávání v tomto psychoterapeutickém směru-koncepce dobrého života a universalita přístupu-diskuse o přednostech a slabinách CCT/PCA-diskuse na téma:vyhledali by jste PCA terapeuta?-závěrečné zhodnocení

Literatura

Carl Rogers: Jako byť sám sebou, IRIS Bratislava 1995Carl Rogers: Způsob bytí,Portál 1998Jan Vymětal,Vlasta Rezková:Rogersovský přístup k dospělým a dětem,Portál 2001Victor J.Drapela: Přehled teorií osobnosti,Portál, 1997David J.Cain,Julius Seeman, Humanistická psychoterapie,Triton 2006ZEIG, Jeffrey K. a Carl Ransom ROGERS. Umění psychoterapie. Translated by David Kuneš. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 710 s. ISBN 80-7178-972-0. infoROGERS, Carl R. On becoming a person :a therapist's view of psychotherapy. London: Constable & company limited, 1967. xi, 420 s. ISBN 0-09-460440-1. infoROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ISBN 80-7178-233-5. infoROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997. 265 s. ISBN 80-967832-0-3. infoROGERS, Carl R. A way of being. Edited by Irvin D. Yalom. Boston: Houghton Mifflin company, 1995. xviii, 395. ISBN 0-395-75530-1. infoVYMĚTAL, Jan. Rogersovská psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1996. 208 s. ISBN 80-202-0605-1. infoPROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy :průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. 479 s. ISBN 80-7169-766-4. infoVYMĚTAL, Jan. Psychoterapie :pomoc psychologickými prostředky. Praha: Horizont, 1989. ISBN 80-7012-004-5. infoVYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997. 295 s. ISBN 80-86123-02-2. infoPsychoterapie pro laiky. Edited by Viktor Emil Frankl - Vladimír Smékal. 1. vyd. Brno: CESTA, 1998. 158 s. ISBN 80-85319-80-2. infoGendlin, E.: Focusing. Portál 2003Rogers, C.R.: Encounterové skupiny. Persona, Modra,1997Rogers, C.R.: (1957): The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change.Casemore,R.: Na osobu zaměřená psychoterapie, Portál 2008Rogers, C.R. Stávame sa partnermi. Persona, Modra 2001Kirchenbaum, H., Henderson,V.: Carl Rogers:Dialogues. Constable, London,1989Rogers, C.R.: O osobnej moci. Persona, Modra, 1999Rogers, C.R.: Sloboda učiť sa. Persona, Modra 1994Hutterer R., Client-centred and Experiental Psychotherapy, Peter Lang, Vienna 1995Rogers, C.R.: Ako byť sám sebou, IRIS Bratislava 1995Tolan, Janet: Na osobu zaměřený přístup. Portál, Praha 2006Vymětal,J.,Rezková,V.: Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Portál, Praha 2001Rogers, C.R.: Therapeut und Klient.Grundlagen der Gesprachstherapie.Mit beitragen von MadgeRogers, C.R.: Způsob bytí. Portál, Praha 1998

Požadavky

PSA_0SZ Souborná zkouška

Garant

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Beata Nour MohammadiPhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.