Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie uměnovědných oborů II. - Aplikovaná část (SRUS_14b)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SRUS_14b - Metodologie uměnovědných oborů II. - Aplikovaná část, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti se budou orientovat v problematice umění druhé poloviny dvacátého století. Kurz je věnován především otázkám z okruhu estetiky, obecné teorie umění a filozofie umění s přesahy k jednotlivým uměleckým druhům. Hlavní náplní je řešení problematiky teoretických východisek uměleckých tendencí a epoch v širším kulturně společenském kontextu. Důraz je kladen především na aplikaci teoretických poznatků.

Osnova

Vymezení pole zájmusoučasné estetické koncepceteorie dějin uměnífenomenologiepsychoanalýzahermeneutikarecepční teoriePaměť jako kulturněkritická instance zaujímá v moderně a (historické) avantgardě důležitou pozici. Pro Prousta je paměť, „práce vzpomínání“, procesem hledání a znovuobjevování ztracené identity - ztraceného času. Nikoliv jako návrat již známého, nýbrž jako nové vidění a poznání sebe sama a světa psaním a v textu. Literatura tzv. postmoderny – nikoliv však její filozofický nebo literárně teoretický diskurz - už tuto kritickou dimenzi paměti nezná (nebo „nepotřebuje“); paměť se stává „ornamentálním simulakrem“ (Renate Lachmann) nebo jen hrou „na paměť“ Možná proto se paradigma mnemotechniky těší přibližně již dvě poslední desetiletí znovuoživenému zájmu, který souvisí také s pojmy a fenomény jako simulakrum, virtualita, hyperrealita a se skutečností, že je dnes >paměť< stále častěji přenechávána počítačům a podobným technologiím. Vilém Flusser se již v názvu svého traktátu o písmu ptá, zda má psaní budoucnost, protože písmo nemůže nikdy dostát lidské paměti. Když Roland Barthes ve druhé části Světlé komory fotografii své matky nereprodukuje, nýbrž pouze evokuje textem, aby tak „otevřel“ potenciál naší obrazotvornosti, stává se psaný text mnemotechnickým médiem, v jistém smyslu umělou pamětí. Co to znamená zpřítomňovat něco nebo někoho? „Koho tedy zpřítomňujeme a proč?… Abychom smrt anulovali nebo abychom ji uchovali?“, to je otázka Jacquese Derridy z jeho eseje Smrti Rolanda Barthese, otázka, na kterou se jen ve 20. století pokoušela dát odpověď psychoanalýza stejně tak jako fenomenologie, ikonologie, (benjaminovská) „mnemotechnická“ teorie alegorie nebo (barthesovská) „mnemopatologie“. V přednášce půjde tedy o „archeologii“ médií, forem a „technik“ „práce vzpomínání“ podle „vodítka“ textů, které měly ve 20. století – a mají i dnes - pro literárněestetickou a teoretickou diskusi o mnemotechnice iniciační význam.

Literatura

Art today (Orig.) : ARTODAY - současné světové umění. infoHEARTNEY, Eleanor. Art & today. 1st pub. London: Phaidon, 2008. 440 s. ISBN 978-0-7148-4514-2. infoKESNER, Ladislav . Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005. 304 s. ISBN 80-247-1104-4. infoVizuální teorie :současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Edited by Ladislav Kesner, Translated by Lucie Vidmarová. 2. rozš. vyd. Jinočany: H&H, 2005. 372 s. ISBN 80-7319-054-0. infoBARTLOVÁ, Milena . Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy - úvod, úvod sekce, Rustikalizace a lyrismus jako příznaky českého umění. In Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy. Praha: Argo, 2004. s. 7-10 a d., 13 s. ISBN 80-7203-624-6. infoKESNER, Ladislav . Kritická teorie, vědecké dějiny umění a prožitek uměleckého díla. In M. Bartlová, ed., Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy, výzvy. Praha: Argo, 2004. s. 21-31, 11 s. ISBN 80-7203-624-6. infoMusikästhetik. Edited by Eckhard Tramsen - Helga de. La Motte-Haber. Laaber: Laaber, 2004. 458 s. ISBN 3-89007-562-2. infoRUHRBERG, Karl. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004. 840 s. ISBN 80-7209-521-8. infoGeschichte der Musik im 20. Jahrhundert: 1975-2000. Edited by Barbara Barthelmes - Helga De la Motte-Haber. Laaber: Laaber, 2000. 359 s. ISBN 3-89007-424-3. infoKESNER, Ladislav . Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé. Praha: ARGO a NG, 2000. 259 s. ISBN 80-7203-252-6. infoKESNER, Ladislav . Muzeum a vizuální kultura dneška. Umění a řemesla, 1999, roč. 1999, č. 1, s. 5-13. infoSEDLÁŘ, Jaroslav . Objekt v umění 20. století. Universitas, Brno: Masarykova univerzita, 1997, roč. 1997, č. 2, s. 51-57. ISSN 1211-3384. infoMOTTE-HABER, Helga de la., Reinhard KOPIEZ a Günther RÖTTER. Handbuch der Musikpsychologie. 2. Aufl. Laaber: Laaber Verlag, 1996. 600 s. ISBN 3-89007-329-8. infoKESNER, Ladislav . Politický pop-art a cynický realismus: umění v Číně po Tchien-an-menu. Atelier, 1994, č. 2, s. 8-9. ISSN 1210-5236. infoDE LA MOTTE-HABER, Helga. Musik und Bildende Kunst :von der Tonmalerei zur Klangskulptur. Laaber: Laaber-Verlag, 1990. 307 s. ISBN 3-89007-196-1. infoNeues Handbuch der Musikwissenschaft. Edited by Helga De la Motte-Haber - Carl Dahlhaus. Lizenzausg. Laaber: Laaber-Verlag Müller Buscher, 1982. ix, 367 s. ISBN 3-7997-0752-2. infoBENTHALL, Jonathan. Science and technology in art today. London: Thames and Hudson, 1972. 180 s. ISBN 0-500-20126-9. infoBEK, Josef [hudební vědec]. Světová hudba dvacátého století. Praha: Supraphon, 1968. info

Požadavky

SRUS_14a Metodologie

Garant

Mgr. Viktor Pantůček

Vyučující

doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.PhDr. Aleš Filip, Ph.D.Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.Mgr. Viktor Pantůčekprof. PhDr. Jaroslav Střítecký, CSc.prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc.prof. Dr. phil. PhDr. Josef Vojvodík, M.A.PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D.