Předmět Speciální přednáška I - Metafora a věda (TDVSP1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu TDVSP1 - Speciální přednáška I - Metafora a věda, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
At the end of this course the student will be able to understand the role of metaphors in science and in the history of science, especially the question of whether metaphors are used (only) to a better understanding of the role of scientific theories, or are necessary to discovery and formulation of basic laws and axioms. This issue becomes clearer contours in studying new metaphors in connection with changes of scientific theories (paradigm shift) and perspektivism. Based on the acquired knowledge the student will be able to explain whether there are specific scientific way to understand metaphors, as opposed to understanding metaphors in philosophy, in poetry and in everyday language. He will be able to interpret selected texts of J. Locke, J. Ortega y Gasset, M. Black, R. Boyd and T. Kuhn.
Osnova
Renunciation of metaphors in modern timesCreative metaphors (Ortega y Gasset, Black)Metaphors and scientific theories
Literatura
povinná literaturaORTEGA Y GASSET, José. Eseje o umení. Translated by Paulína Šišmišová. Bratislava: Archa, 1994. 73 s. ISBN 80-7115-076-2. infoMetaphor and thought. Edited by Andrew Ortony. Cambridge: Cambridge University Press, 1979. ISBN 0-521-29626-9. infoLOCKE, John. An essay concerning human understanding [Locke, 1964]. Edited by A. D. Woozley. London: Collins, 1964. 475 s. infodoporučená literaturaORTEGA Y GASSET, José. The dehumanization of art, and other essays on art, culture, and literature. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1968. info
Požadavky
Familiarity with English
Garant
doc. PhDr. Radim Brázda, Dr.
Vyučující
doc. Dr. phil. Jakub Mácha, Ph.D.