Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mentoring a jeho role ve škole (UEV_28)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UEV_28 - Mentoring a jeho role ve škole, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

• popíše principy a možnosti mentoringu ve vzdělávání;• vysvětlí souvislost mezi kariérním řádem učitele a prací mentora;• s pomocí balančního kruhu a kompetenčního rámce vyhodnotí kvalitu zvolené činnosti;• identifikuje jednotlivé fáze GROW modelu a vede s jeho pomocí rozhovor;• praktikuje při práci ve dvojicích a trojicích aktivní naslouchání;• zformuluje zadání pro využití práce se škálou;• argumentuje pro užívání mentoringu ve školství;• orientuje se v základních pojmech a dovednostech mentora

Osnova

• Předmět zvedne informovanost studentů v oblasti mentoringu a koučování• Předmět je z menší části postaven na výkladu vyučujícího, větší část zabírá skupinová práce a praktický nácvik vybraných mentorských nástrojů.• Představíme si nástroj, který je ve školství využíván k podpoře procesní kvality.• Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v mentoringu samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po nácviku jednotlivých nástrojů vždy následuje reflexe.• My se učíme od ostatních, okolí se učí od nás. Jak na to jdeme a co k tomu potřebujeme?• Úvod do koučování a mentoringu – role mentora• Mentoring a jeho formy v kontextu školství• Jak získáváme znalosti, dovednosti a postoje• Budování a specifika vztahu mentor – mentee• Kompetence mentora• Komunikační strategie• Aktivní naslouchání – nácvik ve dvojicích/trojicích• Co dělá mentor pro mentee, co mentor nedělá• Role mentora, co mentor nedělá• Od nevědomé nekompetentnosti k nevědomé kompetentnosti• Kdo je za co zodpovědný• Nástroje mentora• Formulace cílů• Popis reality• Příležitosti, které se nalezeným řešením naskýtají• Plánování, formulace a realizace dílčích kroků• Identifikace jednotlivých fází GROW modelu• GROW model – nácvik ve dvojicích/trojicích• Expertní a partnerský přístup ve vedení lid• Rozdíly koučování – mentoring• Kvality mentora• Mentorské pasti• Etický kodex mentora• Přínos mentoringu pro mentee, pro mentora, pro organizaci• Práce s hodnotící škálou• Mentoring v učitelství (zkušenosti z praxe)

Literatura

1. BRUMOVSKÁ, T. – MÁLKOVÁ, SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. 152 s. ISBN 978-80-7367-772-5.PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Zdeněk ŠTĚPÁNEK a Ilona PRAUSOVÁ. Mentorink :forma podpory nové generace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 152 s. ISBN 9788026206255. infoPÍŠOVÁ, Michaela , Karolina DUSCHINSKÁ, Jana KARGEROVÁ , Alena LAMPERTOVÁ , Eva LUKAVSKÁ, Monika SZIMETHOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství. první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 204 s. ISBN 978-80-7290-518-8. infoLAZAROVÁ, Bohumíra . Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, Praha: UK Pedagogická fakulta, 2010, roč. 55, 3-4, s. 254 - 264. ISSN 0031-3815. infoHORSKÁ, Viola. Koučování ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 174 s. ISBN 978-80-247-2450-8. infoHRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. infoPARMA, Petr. Umění koučovat :systemické koučování ve firmě, rodině a škole pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost. 1. Vyd. Praha: Alfa Publishing, 2006. 222 s. ISBN 80-86851-34-6. info

Garant

Mgr. Jan Špaček

Vyučující

PhDr. Libor Kyncl