Předmět Fotografie: podoby a role moderního média I. (US_115a)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu US_115a - Fotografie: podoby a role moderního média I., Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Na konci kursu se bude student základně orientovat v historii teoretických přístupů k fotografii a ve způsobech přemýšlení o fotografii. Díky ukázkám fotografického materiálu a příkladům z muzejní praxe bude schopen rozeznat základní fotografické techniky a pochopí technologickou podstatu fotografie. Obě části: teoretická i praktická poslouží jako základ, pro definování vztahu fotografie jako uměleckého média a fotografie jako média každodenní praxe. Což konkrétně znamená, že:• Student bude schopen rozlišit základní fotografické techniky od daguerrotypu až ke klasické bromostříbrné fotografii a pochopí, jak se technologická možnosti jednotlivých technik promítaly do každodenní i muzejní praxe fotografie. Zároveň na základě znalostí prehistorie fotografie, bude schopen chápat fotografii jako vyvrcholení hlouběji založené touhy západní civilizace po přesné zobrazovací technice.• Student dále pochopí, co znamenala a jaké důsledky měla existence fotografie jako tzv. umělecké fotografie, jenž představovala v minulých několika desetiletích dominantní interpretační paradigma. Bude schopen v aktuálním kontextu zhodnotit přednosti a nedostatky této koncepce a charakterizovat myšlenky a díla předních přestavitelů této epochy.• V oblasti teorie student na základě kritických rozborů pochopí vtah mezi pojmy, koncepcemi a názorovými proudy, které v současnosti ovládají diskurz o fotografii. (vizuální studia, moderna, postmoderna, kulturní historie)Nabité poznatky ukáží posluchači fotografii jako komplexní médium, které během své krátké historie formovalo skrze své aplikace v umění, vědě a ve veřejném prostoru, mentalitu naší civilizace.
Osnova
1. Příchod nového média – technologická podstata fotografie, fotografie jako precizace zákonů perspektivy a završení mimetické touhy západního světa. (kreslící stroje, physionotrance, atd.)2. Příchod nového média – od daguerrotypu k bromostříbrné fotografii: historie optiky ve vztahu k vynálezu fotografie, historie chemismu ve vztahu k vynálezu fotografie, camera obscura, camera lucida atd.3. Tři otcové fotografie, tři principy fotografie – Daguerre, Talbot, Bayard, okolnosti a historicko-sociální podmínky prosazení se fotografického obrazu.4. Vynález fotografie a domácí prostředí – Stašek, Franz, Smetana, Petzval, von Ettinghausen ad.5. Smrt malířství: setkání fotografického a malovaného obrazu – vzájemný vliv malby a fotografie v dikci dobové kritiky, v dikci modernismu a současné teorie fotografie.6. Co je to historie fotografie? Chronologický průřez způsoby psaní historií fotografie (Eder, Newhall, Gernsheim, Skopec, Mrázková, Frizot). Pohled na konstruování historií fotografie skrze autorské stanovisko a společensko-sociální požadavky.7. Kanonická historie fotografie a její důsledky – modernistická vize historie umělecké fotografie a její postavení v postmoderní realitě. (Princip vyloučení a redukce reality, pojem tvůrčího génia, opozice amatérismu a profesionality, vztah historie fotografie a dějin umění)8. Historie fotografie a kulturní historie – analýza podnětů a zdrojů současného fotografického diskurzu. (Fotografie jako magie a přírodní fenomén, fotografie jako vynález bez předchůdců, fotografie a absentující objekt, role multiplikace obrazu)9. Fotografie a teorie – moderna, fotografie v úvahách teoretiků moderny a avantgardy (Greenberg, Benjamin, Funke, Moholy-Nagy ad.)10. Fotografie a teorie – postmoderna, teorie fotografie a teorie znaku (Saussure, Barthes, Baudrillard, Burgin)11. Fotografie a umění – piktorialismus a moderna12. Fotografie a umění – aplikace fotografie v postmoderním a konceptuálním umění
Literatura
Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká fotografie 1840 – 1950, Galerie Rudolfinum, Praha 2004Liz Wells (ed.), Photography: A Critical Introduction, London, New York 2001, 2002Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace, Barrister & Pricipal, FFMU Brno 2007.Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.BARTHES, Roland. Světlá komora :poznámka k fotografii. Edited by Miroslav Petříček. Vyd. 2., upr., (ve Fra 1.). Praha: Fra, 2005. 123 s. ISBN 80-86603-28-8. infoBELTING, Hans. Konec dějin umění. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000. 244 s., [8. ISBN 80-204-0856-8. info
Garant
PhDr. Dagmar Koudelková
Vyučující
Mgr. Jiří PátekPhDr. Aleš Filip, Ph.D.