Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Fotografie: podoby a role moderního média I. (US_115a)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu US_115a - Fotografie: podoby a role moderního média I., Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci kursu se bude student základně orientovat v historii teoretických přístupů k fotografii a ve způsobech přemýšlení o fotografii. Díky ukázkám fotografického materiálu a příkladům z muzejní praxe bude schopen rozeznat základní fotografické techniky a pochopí technologickou podstatu fotografie. Obě části: teoretická i praktická poslouží jako základ, pro definování vztahu fotografie jako uměleckého média a fotografie jako média každodenní praxe. Což konkrétně znamená, že:• Student bude schopen rozlišit základní fotografické techniky od daguerrotypu až ke klasické bromostříbrné fotografii a pochopí, jak se technologická možnosti jednotlivých technik promítaly do každodenní i muzejní praxe fotografie. Zároveň na základě znalostí prehistorie fotografie, bude schopen chápat fotografii jako vyvrcholení hlouběji založené touhy západní civilizace po přesné zobrazovací technice.• Student dále pochopí, co znamenala a jaké důsledky měla existence fotografie jako tzv. umělecké fotografie, jenž představovala v minulých několika desetiletích dominantní interpretační paradigma. Bude schopen v aktuálním kontextu zhodnotit přednosti a nedostatky této koncepce a charakterizovat myšlenky a díla předních přestavitelů této epochy.• V oblasti teorie student na základě kritických rozborů pochopí vtah mezi pojmy, koncepcemi a názorovými proudy, které v současnosti ovládají diskurz o fotografii. (vizuální studia, moderna, postmoderna, kulturní historie)Nabité poznatky ukáží posluchači fotografii jako komplexní médium, které během své krátké historie formovalo skrze své aplikace v umění, vědě a ve veřejném prostoru, mentalitu naší civilizace.

Osnova

1. Příchod nového média – technologická podstata fotografie, fotografie jako precizace zákonů perspektivy a završení mimetické touhy západního světa. (kreslící stroje, physionotrance, atd.)2. Příchod nového média – od daguerrotypu k bromostříbrné fotografii: historie optiky ve vztahu k vynálezu fotografie, historie chemismu ve vztahu k vynálezu fotografie, camera obscura, camera lucida atd.3. Tři otcové fotografie, tři principy fotografie – Daguerre, Talbot, Bayard, okolnosti a historicko-sociální podmínky prosazení se fotografického obrazu.4. Vynález fotografie a domácí prostředí – Stašek, Franz, Smetana, Petzval, von Ettinghausen ad.5. Smrt malířství: setkání fotografického a malovaného obrazu – vzájemný vliv malby a fotografie v dikci dobové kritiky, v dikci modernismu a současné teorie fotografie.6. Co je to historie fotografie? Chronologický průřez způsoby psaní historií fotografie (Eder, Newhall, Gernsheim, Skopec, Mrázková, Frizot). Pohled na konstruování historií fotografie skrze autorské stanovisko a společensko-sociální požadavky.7. Kanonická historie fotografie a její důsledky – modernistická vize historie umělecké fotografie a její postavení v postmoderní realitě. (Princip vyloučení a redukce reality, pojem tvůrčího génia, opozice amatérismu a profesionality, vztah historie fotografie a dějin umění)8. Historie fotografie a kulturní historie – analýza podnětů a zdrojů současného fotografického diskurzu. (Fotografie jako magie a přírodní fenomén, fotografie jako vynález bez předchůdců, fotografie a absentující objekt, role multiplikace obrazu)9. Fotografie a teorie – moderna, fotografie v úvahách teoretiků moderny a avantgardy (Greenberg, Benjamin, Funke, Moholy-Nagy ad.)10. Fotografie a teorie – postmoderna, teorie fotografie a teorie znaku (Saussure, Barthes, Baudrillard, Burgin)11. Fotografie a umění – piktorialismus a moderna12. Fotografie a umění – aplikace fotografie v postmoderním a konceptuálním umění

Literatura

Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká fotografie 1840 – 1950, Galerie Rudolfinum, Praha 2004Liz Wells (ed.), Photography: A Critical Introduction, London, New York 2001, 2002Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace, Barrister & Pricipal, FFMU Brno 2007.Štěpán Grygar, Konceptuální umění a fotografie, AMU, Praha 2004.BARTHES, Roland. Světlá komora :poznámka k fotografii. Edited by Miroslav Petříček. Vyd. 2., upr., (ve Fra 1.). Praha: Fra, 2005. 123 s. ISBN 80-86603-28-8. infoBELTING, Hans. Konec dějin umění. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000. 244 s., [8. ISBN 80-204-0856-8. info

Garant

PhDr. Dagmar Koudelková

Vyučující

Mgr. Jiří PátekPhDr. Aleš Filip, Ph.D.