Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (UZB003)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZB003 - Obecná didaktika, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe.Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.

Osnova

1. Didaktika - její předmět, základní pojmy2. Přehled didaktických koncepcí a příklady jejich aplikace3. Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů4. Obsah výuky - struktura učiva, pedagogické dokumenty5. Vyučovací metody a formy - charakteristika, ne/vhodnost použití6. Příprava na vyučování - stanovení cílů, výběr učiva, volba výukových metod a forem, výběr didaktických pomůcek, "dramaturgie" vyučovací hodiny, časová struktura činností7. Řízení výuky - pozitivní motivace, stanovení pravidel, vedení, dramaturgie vyučovacích hodin8. Řešení konfliktů a nekázně - prostředky udržování kázně, modelové příklady řešení konfliktů, autorita učitele9. Hodnocení studentů - cíle hodnocení, typy hodnocení10. Sebereflexe v práci učitele - profesionální rozvoj učitele, sebekritické myšlení v práci učitele, učitelovo pedagogické myšlení.

Literatura

povinná literaturaKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. 178 s. ISBN 80-7067-920-4. infodoporučená literaturaŠEĎOVÁ, Klára , Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ . Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. infoModerní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 80-7178-070-7. infoneurčenoRODRIGUEZOVÁ, Veronika , Radek MARUŠÁK a Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. URL infoCOHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. A guide to teaching practice. 5th ed. London: Routledge Falmer, 2004. xiv, 460 s. ISBN 0-415-30675-2. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. infoPASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. infoFISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 172 s. ISBN 80-7178-120-7. infoMAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994. 111 s. ISBN 80-210-0210-741. infoCANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info

Požadavky

UZB002 Základy pedagogiky

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D.Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D.doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.Mgr. Ingrid Čejkovádoc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.Mgr. et Mgr. Martin Šťastný