Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele II (UZB004)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZB004 - Psychologie pro učitele II, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Psychologie pro učitele:Předmět nabízí studentům připravujícím se k učitelskému povolánína základních a středních školách základní teoretické a praktickéinformace, poznatky a metody nejen pro efektivní vyučování a řešenírůzných výchovných situací, ale klade si za cíl přispět šířeji k porozumění žákům i sobě samému, ke zvládání komunikace ve školei v osobním životě, k podpoře zdravého vývoje žáků i učitelů.Mezi nejdůležitější psychologické disciplíny, které bezprostředně pomáhají učiteli řešit složité výchovné situace, patří: obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie, pedagogická psychologie, sociální psychologie, duševní hygiena a psychopatologie.Na základě úspěšného absolvování kurzu Psychologie pro učitele II bude student schopen:- uplatnit zásady duševní hygieny při práci učitele a učení žáků- lépe se vyznat v náročných životních situacích a jejich dopadu na psychický stav a uplatnit vhodné způsoby vyrovnávání se s náročnými životními situacemi- lépe porozumět vztahům mezi učitelem a žáky a činitelům, které se podílejí na jejich utváření- aplikovat pedagogicko-psychologické zásady správného zkoušení a hodnocení učebních výkonů žáků, případně redukovat trému u žáka- rozeznat projevy specifických poruch učení, popsat jejich školní důsledky, uplatnit základní zásady reedukační péče a zásady hodnocení a klasifikace žáků se specifickými poruchami učení- orientovat se v složitosti chování a prožívání problémových dětí- popsat základní výchovné prostředky a aplikovat při řešení některých typických modelových výchovných situací- alespoň orientačně diagnostikovat klima školní třídy a na základě zjištěných skutečností navrhnout a provést vhodnou intervenci- vysvětlit výchovné aspekty sociální (resp. pedagogické) komunikace, sociální interakce a sociální percepce ve školních podmínkách a využít jich při dosahování svých záměrů a cílů

Osnova

Psychologie pro učitele IITematické okruhy:1. Poruchy učení – dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmúzie; ADHD;příčiny, projevy, reedukace a kompenzace, hodnocení a klasifikace žáků s poruchami učení.2. Psychologické aspekty zkoušení, hodnocení a klasifikace učebních výkonů žáků – funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek (ústní, písemné, praktické); předzkouškové a zkouškové stavy – tréma (příznaky, následky a redukce ze strany učitele a žáka, druhy).3. Psychologie osobnosti učitele – přístupy a metody ke zkoumání osobnosti učitele, požadavky na osobnost učitele, osobnost učitele z pohledu žáků, některé typologie učitelských osobností, vývoj a utváření osobnosti učitele, úskalí ve vývoji osobnosti učitele.4. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření (složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem, činitelé vztahu učitele k žákovi, některé typické druhy vztahů učitelů k žákům; činitelé vztahu žáka k učiteli).5. Psychologie výchovy a sebevýchovy – psychologické aspekty výchovy a jejích jednotlivých prostředků; požadavky; odměny a tresty; přesvědčování; působení slovní a mimoslovní, přímé a nepřímé; hraní rolí; působení modelů; způsoby (styly) výchovy; aktivnost osobnosti,koncepce já a sebevýchova.6. Psychologický rozbor výchovných obtíží (např. lhaní, podvody, neposlušnost, neukázněnost, záškoláctví, toulavost, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky,agresivita, šikana, sebevražedné úmysly /pokusy/ aj.).Převýchova.7. Náročné životní situace (stres, frustrace, deprivace, konflikty), techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi.8. Duševní zdraví a duševní poruchy (psychózy, neurózy, psychopatie a mentální retardace).Duševní hygiena ve škole.9. Člověk a společnost. Proces socializace, sociální učení (formy – napodobování /imitace/,identifikace, učení sociálním posilováním (zpevňováním), observační či zástupné učení,sociální anticipace).10. Sociální skupiny, jejich druhy a formativní působení.Školní třída jako malá sociální skupina.Klima školní třídy.11. Sociální styk – charakteristika a struktura.Sociální komunikace (verbální a nonverbální), specifika pedagogické komunikace; sociálníinterakce a sociální percepce (vnímání) a jejich výchovné aspekty ve školních podmínkách.Literatura /základní/:Bendl, S., Kucharská, A. (ed.) a kol.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK – vyd. Karolinum ve spol. s nakl. a vyd. H+H 1993.Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel. Příprava na profesi. Praha, Grada 2009.Ďurič, L., Štefanovič, J. a kol.: Psychológia pre učitelóv. Bratislava, SPN 1973, 1977.Ďurič, L., Kačáni, V. a kol.: Učitelská psychológia. Bratislava, SPN 1992.Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál 1997, 2003.Kačáni, V. a kol.: Základy učitelskej psychologie. Vybrané problémy. Bratislava, SPN 1999.Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha, Portál 2013.Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998.Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, UK – nakl. Karolinum 1998.Vágnerová, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK – nakl. Karolinum 2005.Zelinková, O.: Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha, Portál 2003.Pozn.: Na přednáškách a seminářích bude doplňována příp. další nejnovější základní a rozšiřující literatura.

Literatura

BENDL, Stanislav, KUCHARSKÁ, Anna (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. 237 s. ISBN 978-80-7290-366-5.MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 9788073675462. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. infoČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. infoŘEZÁČ, Jaroslav . Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. infoFONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. infoPsychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. infoDRLÍKOVÁ, Eva. Učitelská psychológia. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1992. 374 s. ISBN 80-08-00433-9. infoĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. [Ďurič, 1977]. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1977. 592 s. info

Požadavky

UZB001 Psychologie pro učitele I Psychologie pro učitele I (UZB001)

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.PhDr. Zdeněk Stránský