Předmět Tvůrčí psaní pro magisterské studium učitelské (UZCJA070)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZCJA070 - Tvůrčí psaní pro magisterské studium učitelské, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Výběrový seminář je určen zájemcům o didaktické využití technik tvůrčího psaní ve školním i mimoškolním vzdělávání, v mimoškolské výchově nebo při vlastní přípravě na výchovně-vzdělávací činnosti. Procvičované techniky budou v kursu soustředěny do několika okruhů:1. cvičení na rozvoj jazykové kompetence studentů;2. cvičení na rozvoj textotvorné kompetence;3. cvičení na rozvoj literární kompetence;3. cvičení k nácviku odborně-kritického vnímání textu a jeho interpretace;4. hry s texty (např. zvukomalebné texty, doplňování, experimentální básnické a prozaické texty);5. texty pro osobní využití (deník, portfolio, metody odblokování aj.);6. projekty, dílny, prezentace textů;7. práce se školními učebními texty, jejich využití ve školní a domácí práci.Na konci kurzu dokáží studenti vytvořit rozličné jednoduché texty;chápou rozdíly v komunikačních funkcích literárních a neliterárních textů;umí vysvětlit proces jejich tvůrčího vzniku;umí vytvořit projekt na rozvoj textotvorných kompetencí studentů.Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Hlavní náplní je interpretační praxe na textech, s nimiž se setkávají středoškolští studenti ve svých pracovních antologiích. Studenti obhajují svoje pojetí interpretace daných textů v řízené diskusi. Během kursu budou připomenuty i další metody, jak interpretovat literární text (tvůrčí úkoly, propojení s výukou slohu, dramatická výchova). Na konci tohoto kurzu bude student schopen: lépe porozumět literárnímu textu a vysvětlit jeho interpretaci vytvořit různé typy interpretačních úkolů pro studenty středních škol... ; předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí v řízené diskusi.
Osnova
Účastníci budou podle instrukcí nacvičovat tvůrčí postupy a řešit didaktické problémy spojené s výukou psaní textů a jejich výkladem v různých oblastech, jako je např. výuka češtiny jako mateřského nebo cizího jazyka, literární výchova, slohové vyučování, tvořivá práce ve společenskovědních disciplínách. Seznámí se s didaktickými a výchovnými specifiky tvůrčího psaní a možnostmi jeho aplikace, budou sami navrhovat nové úkoly a jejich řešení použitelné v práci se studenty.1. Vybrané texty lidové slovesnosti. 2. Vybrané texty starověké literatury (se zaměřením antické drama). 3. Vybrané texty středověké světové i české literatury. 4. Vybrané texty světové renesanční literatury. 5. Vybrané texty světové a české barokní literatury. 6. Vybrané texty světové literatury klasicismu, osvícenství a preromantismu. 7. Vybrané texty českého národního obrození. 8. Vybrané texty světového a českého romantismu. 9. Vybrané texty májovců, ruchovců a lumírovců. 10. Vybrané texty světové realistické literatury. 11. Vybrané texty české realistické literatury. 12. Vybrané texty světové a české literatury přelomu století. 13. Vybrané texty světového a českého meziválečného dramatu. 14. Vybrané texty světové a české meziválečné prózy. 15. Vybrané texty světové a české meziválečné poezie. 16. Vybrané texty českého dramatu po r. 1945. 17. Vybrané texty české prózy po r. 1945. 18. Vybrané texty české poezie po r. 1945. 19. Vybrané texty současné světové a české literatury, orientace na knižním trhu. 20. Vybrané texty literatury určitého regionu. 21. Vybrané texty určitého žánru (sonet, balada, tragédie, filmová povídka, mýtus, pohádka,...). 22. Vybrané písňové texty.
Literatura
povinná literaturaCHOLASTOVÁ, Jitka . Tvůrčí psaní třikrát jinak. Česká literatura : časopis pro literární vědu, Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, roč. 2004, č. 5. ISSN 0009-0468. infoFIŠER, Zbyněk . Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002. 164 s. ISBN 80-85931-99-0. infoKOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. 102 s. ISBN 80-7187-037-4. infodoporučená literaturaBRHELOVÁ, Eva. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2006. 285 s., [7. ISBN 80-86928-17-9. infoFIŠER, Zbyněk . Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. In Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2005. 184 s. ISBN 80-7239-182-8. infoFIŠER, Zbyněk . Tvůrčí psaní. Metodický materiál. Praha: Výzkumný ústav pedagogický., 2003. Rámcový vzdělávací projekt gymn. vzdělávání. URL infoBERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002. 106 s. ISBN 80-7238-182-2. infoKOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 186 s. ISBN 80-210-1694-9. infoBERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992. 193 s. ISBN 80-85194-52-X. infoneurčenoHORÁČEK, Radek , Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. infoFIŠER, Zbyněk . Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005. 32 s. Univerzita třetího věku. infoMINÁŘOVÁ, Eva . Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
Garant
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D.