Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka a literatury I (UZCJBE01)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZCJBE01 - Didaktika českého jazyka a literatury I, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Cílem a meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování české literatuře demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků (od antické literatury do literatury současné,včetně probírání didaktických témat v aplikaci k výuce literatury, viz osnova).Na konci tohoto kurzu bude student schopen:porozumět základním principům aktivního vyučování české a světové literatuře;vysvětlit je na kritické reflexi vybraného učebního textu;vytvořit vlastní model aktivní vyučovací hodiny;použít základní principy aktivního vyučování české a světové literatuře ve své vlastní praxi.

Osnova

OsnovaLiteratura (platí jak pro seminář Mgr. Čecha, Ph.D., tak prof. M. Hashemi, CSc.):1. Specifika probírání antické literatury; aktivní principy ve vyučování literatuře. 2. Specifika probírání učiva o bibli; přitažlivost literárního vyučování. 3. Specifika probírání světové středověké literatury; otázka samostatného studia. 4. Specifika probírání české středověké literatury; k didaktickému zastoupení tří složek literární vědy v hodinách literatury. 5. Specifika probírání světové renesanční literatury; didaktická interpretace, základní literatura a její úskalí. 6. Specifika probírání literatury českého humanismu; literární exkurze. 7. Specifika probírání světové barokní literatury; regionální moment ve vyučování literatuře. 8. Specifika probírání české barokní literatury; k tzv. výchovám literaturou (zejména citová a estetická výchova). 9. Specifika probírání evropského klasicismu, osvícenství a preromantismu; literární hodina založená na didaktické interakci (text-učitel, text-student-studenti, učitel-student, studenti, student-studenti-učitel). 10. Specifika probírání prvních dvou fází českého národního obrození; vztah literatury a jiných druhů umění. 11. Specifika probírání světové literatury 19. stol.; motivace pro četbu, tzv. kulturní deník. 12. Specifika probírání české literatury 2. pol. 19. stol.; integrita v hodinách literatury. 13. Specifika probírání světové literatury 20. stol.; charakter časopisu Český jazyk a literatura ve vztahu k praxi češtináře. 14. Specifika probírání české literatury 20. stol.; didaktická odborná alternativní literatura a aktuální pedagogické dokumenty o češtině. 15. Tvůrčí aktivity ve výuce literatury 16. Alternativní metody diagnostiky zvládnutí mimočítankové četby 17. Metodika práce s recitátorem 18. Alternativy chronologického hlediska pří výuce literatury 19. Reforma maturitní zkoušky s důrazem na její profilovou část 20. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů 21. Možnosti testování literárních znalostí a dovedností 22. Kultivace didakticky řízené interpretace uměleckého textu

Literatura

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-2471-821-7CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006. 289 s. ISBN 80-7367-118-2. infoGAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9. infoPETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. infoPODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 223 s. ISBN 80-7254-474-8. infoŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. 90 s. ISBN 80-210-2698-7. infoKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoNOVOTNÝ, Petr a Milan POL . Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 84 s. ISBN 80-210-3020-8. infoHOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 231 s. ISBN 80-7183-215-4. infoBLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 1. vyd. Praha: Velryba, 1999. 254 s. ISBN 80-85860-10-4. infoHOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1999. 230 s. ISBN 80-7183-178-6. infoBLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998. 254 s. ISBN 80-7108-161-2. infoHRABÁKOVÁ, Jaroslava. Literatura. 2, Výklad, interpretace, literární teorie. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998. 150 s. ISBN 80-7183-131-X. infoAlternativní metody a postupy. Edited by Josef Maňák. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 90 s. ISBN 80-210-1549-7. infoKASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. infoHORÁKOVÁ, Michaela a Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997. 188 s. ISBN 80-7183-094-1. infoKARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997. 573 s. ISBN 80-00-00527-1. infoModerní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. infoBRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2., upr., v Mladé fron. Praha: Mladá fronta, 1997. 361 s. ISBN 80-204-0650-6. infoAntistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6. infoMAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. infoSCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995. 54 s. ISBN 80-85282-91-7. infoHOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993. 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info

Garant

doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D.doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.Mgr. Lucie Rychnovská, Ph.D.prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc.