Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na didaktiku češtiny (UZCJBE04)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZCJBE04 - Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na didaktiku češtiny, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Cílem a meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování české literatuře demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků (od antické literatury do literatury současné,včetně probírání didaktických témat v aplikaci k výuce literatury, viz osnova).Na konci tohoto kurzu bude student schopen:porozumět základním principům aktivního vyučování české a světové literatuře;vysvětlit je na kritické reflexi vybraného učebního textu;vytvořit vlastní model aktivní vyučovací hodiny;použít základní principy aktivního vyučování české a světové literatuře ve své vlastní praxi.

Osnova

OsnovaLiteratura (platí jak pro seminář Mgr. Čecha, Ph.D., tak prof. M. Hashemi, CSc.):1. Specifika probírání antické literatury; aktivní principy ve vyučování literatuře. 2. Specifika probírání učiva o bibli; přitažlivost literárního vyučování. 3. Specifika probírání světové středověké literatury; otázka samostatného studia. 4. Specifika probírání české středověké literatury; k didaktickému zastoupení tří složek literární vědy v hodinách literatury. 5. Specifika probírání světové renesanční literatury; didaktická interpretace, základní literatura a její úskalí. 6. Specifika probírání literatury českého humanismu; literární exkurze. 7. Specifika probírání světové barokní literatury; regionální moment ve vyučování literatuře. 8. Specifika probírání české barokní literatury; k tzv. výchovám literaturou (zejména citová a estetická výchova). 9. Specifika probírání evropského klasicismu, osvícenství a preromantismu; literární hodina založená na didaktické interakci (text-učitel, text-student-studenti, učitel-student, studenti, student-studenti-učitel). 10. Specifika probírání prvních dvou fází českého národního obrození; vztah literatury a jiných druhů umění. 11. Specifika probírání světové literatury 19. stol.; motivace pro četbu, tzv. kulturní deník. 12. Specifika probírání české literatury 2. pol. 19. stol.; integrita v hodinách literatury. 13. Specifika probírání světové literatury 20. stol.; charakter časopisu Český jazyk a literatura ve vztahu k praxi češtináře. 14. Specifika probírání české literatury 20. stol.; didaktická odborná alternativní literatura a aktuální pedagogické dokumenty o češtině. 15. Tvůrčí aktivity ve výuce literatury 16. Alternativní metody diagnostiky zvládnutí mimočítankové četby 17. Metodika práce s recitátorem 18. Alternativy chronologického hlediska pří výuce literatury 19. Reforma maturitní zkoušky s důrazem na její profilovou část 20. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů 21. Možnosti testování literárních znalostí a dovedností 22. Kultivace didakticky řízené interpretace uměleckého textu

Literatura

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-2471-821-7SOLEIMAN POUR HASHEMI, Michaela. Literatura v souvislostech :nejen pro maturanty. 1. vyd. Praha: Klett, 2007. 142 s. ISBN 80-86906-77-9. infoCANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006. 289 s. ISBN 80-7367-118-2. infoGAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9. infoPETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. infoPODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 223 s. ISBN 80-7254-474-8. infoŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. 90 s. ISBN 80-210-2698-7. infoKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoNOVOTNÝ, Petr a Milan POL . Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 84 s. ISBN 80-210-3020-8. infoHOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 231 s. ISBN 80-7183-215-4. infoBLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 1. vyd. Praha: Velryba, 1999. 254 s. ISBN 80-85860-10-4. infoHOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1999. 230 s. ISBN 80-7183-178-6. infoBLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998. 254 s. ISBN 80-7108-161-2. infoHRABÁKOVÁ, Jaroslava. Literatura. 2, Výklad, interpretace, literární teorie. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998. 150 s. ISBN 80-7183-131-X. infoAlternativní metody a postupy. Edited by Josef Maňák. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 90 s. ISBN 80-210-1549-7. infoKASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3. infoHORÁKOVÁ, Michaela a Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997. 188 s. ISBN 80-7183-094-1. infoKARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997. 573 s. ISBN 80-00-00527-1. infoModerní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. infoBRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2., upr., v Mladé fron. Praha: Mladá fronta, 1997. 361 s. ISBN 80-204-0650-6. infoAntistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6. infoMAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. infoSCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995. 54 s. ISBN 80-85282-91-7. infoHOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993. 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info

Garant

doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D.Mgr. Lucie Rychnovská, Ph.D.prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc.