Předmět Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství pedagogiky na středních školách (UZPG41A85)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZPG41A85 - Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství pedagogiky na středních školách, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je připravit budoucí učitele po stránce vědomostí a dovedností na zvládnutí přechodu do praxe a celého „kritického“ období začínajícího učitele.Předmět Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky je zaměřen na propojení teoretické a praktické stránky vzdělávání a výchovy ve škole. Teorie vzdělávání a výchovy jsou spojeny s praktickými otázkami pedagogického procesu ve škole takovým způsobem, aby měl absolvent vytvořeny základní dovednosti pro řešení praktických otázek. Předmět věnuje zvláštní pozornost zvládání takových problémových okruhů, které pedagogika a didaktika považují za zásadní pro profesi učitele střední školy. Kurz posiluje spojení praxe a teorie tak, aby linie praktických kurzů (Pedagogická praxe, Didaktika předmětu) byly propojeny s linií teoretických kurzů (Pedagogika, Obecná didaktika, Psychologie). Předmět nejen poskytne důležitou poznatkovou a dovednostní základnu, ale umožní neustálý dialog učitele s jeho oborem a připraví jej na celoživotní profesní rozvoj učitele.Tvořivá práce studenta v kurzu je při přípravě jeho výstupu považována za klíčovou. Součástí vystoupení na semináři je kritický rozbor dosaženého výsledku (vystoupení) vyučujícím i ostatními studenty skupiny.Na konci tohoto kurzu bude student schopen předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí týkající se teorie i praxe výuky pedagogiky na středních školách.
Osnova
Řízení třídy a školy (praktické otázky školského managementu a legislativní otázky v práci učitele)Plánování, příprava a realizace výuky s ohledem na začínajícího učitele (porozumění, transformace učiva, vlastní vyučování, hodnocení, reflexe)Problémy začínajícího učitele (kázeň, přijetí kolektivem školy, specifika školy)Alternativní metody ve výuce (způsoby využití metod alternativních směrů v současné škole)Práce učitele se speciálně pedagogickou dokumentací (kazuistika, diagnostika, příklady z praxe)Pedagogicko-psychologické poradenství v současné škole (spolupráce učitele s poradcem, s rodinou, se specializovanými poradenskými institucemi)ICT ve škole: konkrétní možnosti využití na současné střední škole (multimédia, internet)Práce s dokumentací a administrativouBezpečnost a ochrana zdraví při práci ve škole (v práci učitele, při organizaci výukovýchi mimovýukových aktivit, v chodu školy jako instituce)Duševní hygiena učitele
Literatura
ŠTURMA, Jaroslav. Didaktika pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 1993. 97 s. ISBN 80-7041-228-3. infoŠIMONÍK, Oldřich . Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004. s. 1-3, 3 s. ISBN 80-210-3474-2. infoPRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7. infoDidaktika distančního vzdělávání v prostředí vysoké školy. Edited by Jaroslava Podškubková - Jiří Pospíšil. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 151 s. ISBN 80-244-1541-0. infoMUŽÍK, Vladislav . Didaktika - základ učitelství? In JANÍK, Tomáš , Vladislav MUŽÍK a Oldřich ŠIMONÍK . Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004. s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. infoŘEZNÍČEK, Jan. Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: Univerzita Karlova, 2004. 26 s. ISBN 80-7290-149-4. infoŠŤÁVA, Jan . Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum, Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. infoČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 107 s. ISBN 80-7041-808-7. infoPRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9. infoPRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-290-4. infoMUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998. 271 s. ISBN 80-85963-52-3. infoPODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe :průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 66 s. ISBN 80-7067-793-7. infoPRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80-7178-252-1. infoModerní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. infoPRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace :hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 166 s. ISBN 80-210-1333-8. infoPRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. 109 s. ISBN 80-7041-972-5. infoPRŮCHA, Jan. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987. 91 s. info
Garant
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Aleš PavelkaMgr. Michal Šimánědoc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.