Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství pedagogiky na středních školách (UZPG41A85)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UZPG41A85 - Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství pedagogiky na středních školách, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je připravit budoucí učitele po stránce vědomostí a dovedností na zvládnutí přechodu do praxe a celého „kritického“ období začínajícího učitele.Předmět Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky je zaměřen na propojení teoretické a praktické stránky vzdělávání a výchovy ve škole. Teorie vzdělávání a výchovy jsou spojeny s praktickými otázkami pedagogického procesu ve škole takovým způsobem, aby měl absolvent vytvořeny základní dovednosti pro řešení praktických otázek. Předmět věnuje zvláštní pozornost zvládání takových problémových okruhů, které pedagogika a didaktika považují za zásadní pro profesi učitele střední školy. Kurz posiluje spojení praxe a teorie tak, aby linie praktických kurzů (Pedagogická praxe, Didaktika předmětu) byly propojeny s linií teoretických kurzů (Pedagogika, Obecná didaktika, Psychologie). Předmět nejen poskytne důležitou poznatkovou a dovednostní základnu, ale umožní neustálý dialog učitele s jeho oborem a připraví jej na celoživotní profesní rozvoj učitele.Tvořivá práce studenta v kurzu je při přípravě jeho výstupu považována za klíčovou. Součástí vystoupení na semináři je kritický rozbor dosaženého výsledku (vystoupení) vyučujícím i ostatními studenty skupiny.Na konci tohoto kurzu bude student schopen předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí týkající se teorie i praxe výuky pedagogiky na středních školách.

Osnova

Řízení třídy a školy (praktické otázky školského managementu a legislativní otázky v práci učitele)Plánování, příprava a realizace výuky s ohledem na začínajícího učitele (porozumění, transformace učiva, vlastní vyučování, hodnocení, reflexe)Problémy začínajícího učitele (kázeň, přijetí kolektivem školy, specifika školy)Alternativní metody ve výuce (způsoby využití metod alternativních směrů v současné škole)Práce učitele se speciálně pedagogickou dokumentací (kazuistika, diagnostika, příklady z praxe)Pedagogicko-psychologické poradenství v současné škole (spolupráce učitele s poradcem, s rodinou, se specializovanými poradenskými institucemi)ICT ve škole: konkrétní možnosti využití na současné střední škole (multimédia, internet)Práce s dokumentací a administrativouBezpečnost a ochrana zdraví při práci ve škole (v práci učitele, při organizaci výukovýchi mimovýukových aktivit, v chodu školy jako instituce)Duševní hygiena učitele

Literatura

ŠTURMA, Jaroslav. Didaktika pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 1993. 97 s. ISBN 80-7041-228-3. infoŠIMONÍK, Oldřich . Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004. s. 1-3, 3 s. ISBN 80-210-3474-2. infoPRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7. infoDidaktika distančního vzdělávání v prostředí vysoké školy. Edited by Jaroslava Podškubková - Jiří Pospíšil. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 151 s. ISBN 80-244-1541-0. infoMUŽÍK, Vladislav . Didaktika - základ učitelství? In JANÍK, Tomáš , Vladislav MUŽÍK a Oldřich ŠIMONÍK . Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004. s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. infoŘEZNÍČEK, Jan. Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: Univerzita Karlova, 2004. 26 s. ISBN 80-7290-149-4. infoŠŤÁVA, Jan . Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum, Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. infoČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. 107 s. ISBN 80-7041-808-7. infoPRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9. infoPRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-290-4. infoMUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998. 271 s. ISBN 80-85963-52-3. infoPODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe :průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 66 s. ISBN 80-7067-793-7. infoPRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80-7178-252-1. infoModerní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 495 s. ISBN 80-7178-170-3. infoPRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace :hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 166 s. ISBN 80-210-1333-8. infoPRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. 109 s. ISBN 80-7041-972-5. infoPRŮCHA, Jan. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987. 91 s. info

Garant

doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Aleš PavelkaMgr. Michal Šimánědoc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.