Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do nové muzikologie (VH_303)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VH_303 - Úvod do nové muzikologie, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz seminárního charakteru poskytuje uvedení do tzv. nové muzikologie (new musicology) a přehledové seznámení s jejími hlavními problematikami. Tento pojem souhrnně označuje různé proudy angloamerické muzikologie po roce 1980, jejichž společným jmenovatelem je kritické vymezování se vůči „pozitivismu“ tradiční hudební historiografie a „formalismu“ tradiční hudební analýzy, implementace metodologických přístupů post-strukturalismu, kulturních, genderových a post-koloniálních studií, a obecně tíhnutí k interdisciplinárnímu nahlížení muzikologické problematiky. Po zjitřených diskuzích 90. let směřuje v posledních zhruba patnácti letech angloamerická muzikologie k syntézám starších a novějších přístupů: právě nyní je tedy možné začít zvažovat (pro české muzikology z dvojího, časového a geografického, odstupu) možnosti dalšího rozvíjení nové muzikologie a zhodnocovat metodologickou přínosnost této tendence pro českou muzikologii.

Osnova

(1) podmínky a kontexty vzniku nové muzikologie(2) hudební kriticismus versus hudební analýza(3) impulzy kulturních studií(4) genderová muzikologie(5) antropologické přístupy k hudební historiografii(6) teorie a dějiny hudební recepce, hudebních kánonů a kultů(7) hudební sémiotika(8) narativita hudby(9) topic analysis(10) postkoloniální muzikologie(11) možnosti syntéz: tzv. relational musicology(12) kritika nové muzikologie

Literatura

povinná literaturaEVERIST, Mark – COOK, Nicholas (edd.): Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 2001.KERMAN, Joseph: Musicology. London: Fontana Press, 1985.FULCHER, Jane F. (ed.): The Oxford Handbook of New Cultural History of Music. Oxford: Oxford University Press, 2011.neurčenoDe NORA, Tia: Beethoven and the Construction of Genius: Musical Politics in Vienna, 1792– 1803. Berkeley: University of California Press, 1997.AGAWU, Kofi: Music as Discourse. Semiotic Adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press, 2009.MONELLE, Raymond: The Musical Topic: Hunt, Military, and Pastoral. Bloomington: Indiana University Press, 2006.AGAWU, Kofi: How We Got Out of Analysis, and How to Get Back in Again. Music Analysis 2004, roč. 23, č. 2–3, s. 267–286.COOK, Nicholas: Beyond the Score: Music as Performance. Oxford: Oxford University Press, 2013.KRAMER, Lawrence: Music as Cultural Practice, 1800–1900. Berkeley: University of California Press, 1990.BURNHAM, Scott: Beethoven Hero. Princeton: Princeton University Press, 1995.FULCHER, Jane: The Composer as Intellectual: Music and Ideology in France 1914–1940. New York: Oxford University Press, 2005.KERMAN, Joseph: How We Got into Analysis, and How to Get Out. Critical Inquiry 1980, roč. 7, č. 2, s. 311–331.McCLARY, Susan: Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality. Minnesota: University of Minnesota Press, 1991.SUBOTNIK, Rose Rosengard: Developing Variations: Style and Ideology in Western Music. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.

Garant

Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Bc. Miloš ZapletalMgr. Vladimír Maňas, Ph.D.