Předmět Úvod do nové muzikologie (VH_303)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VH_303 - Úvod do nové muzikologie, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz seminárního charakteru poskytuje uvedení do tzv. nové muzikologie (new musicology) a přehledové seznámení s jejími hlavními problematikami. Tento pojem souhrnně označuje různé proudy angloamerické muzikologie po roce 1980, jejichž společným jmenovatelem je kritické vymezování se vůči „pozitivismu“ tradiční hudební historiografie a „formalismu“ tradiční hudební analýzy, implementace metodologických přístupů post-strukturalismu, kulturních, genderových a post-koloniálních studií, a obecně tíhnutí k interdisciplinárnímu nahlížení muzikologické problematiky. Po zjitřených diskuzích 90. let směřuje v posledních zhruba patnácti letech angloamerická muzikologie k syntézám starších a novějších přístupů: právě nyní je tedy možné začít zvažovat (pro české muzikology z dvojího, časového a geografického, odstupu) možnosti dalšího rozvíjení nové muzikologie a zhodnocovat metodologickou přínosnost této tendence pro českou muzikologii.
Osnova
(1) podmínky a kontexty vzniku nové muzikologie(2) hudební kriticismus versus hudební analýza(3) impulzy kulturních studií(4) genderová muzikologie(5) antropologické přístupy k hudební historiografii(6) teorie a dějiny hudební recepce, hudebních kánonů a kultů(7) hudební sémiotika(8) narativita hudby(9) topic analysis(10) postkoloniální muzikologie(11) možnosti syntéz: tzv. relational musicology(12) kritika nové muzikologie
Literatura
povinná literaturaEVERIST, Mark – COOK, Nicholas (edd.): Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 2001.KERMAN, Joseph: Musicology. London: Fontana Press, 1985.FULCHER, Jane F. (ed.): The Oxford Handbook of New Cultural History of Music. Oxford: Oxford University Press, 2011.neurčenoDe NORA, Tia: Beethoven and the Construction of Genius: Musical Politics in Vienna, 1792– 1803. Berkeley: University of California Press, 1997.AGAWU, Kofi: Music as Discourse. Semiotic Adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press, 2009.MONELLE, Raymond: The Musical Topic: Hunt, Military, and Pastoral. Bloomington: Indiana University Press, 2006.AGAWU, Kofi: How We Got Out of Analysis, and How to Get Back in Again. Music Analysis 2004, roč. 23, č. 2–3, s. 267–286.COOK, Nicholas: Beyond the Score: Music as Performance. Oxford: Oxford University Press, 2013.KRAMER, Lawrence: Music as Cultural Practice, 1800–1900. Berkeley: University of California Press, 1990.BURNHAM, Scott: Beethoven Hero. Princeton: Princeton University Press, 1995.FULCHER, Jane: The Composer as Intellectual: Music and Ideology in France 1914–1940. New York: Oxford University Press, 2005.KERMAN, Joseph: How We Got into Analysis, and How to Get Out. Critical Inquiry 1980, roč. 7, č. 2, s. 311–331.McCLARY, Susan: Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality. Minnesota: University of Minnesota Press, 1991.SUBOTNIK, Rose Rosengard: Developing Variations: Style and Ideology in Western Music. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.
Garant
Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Bc. Miloš ZapletalMgr. Vladimír Maňas, Ph.D.