Předmět Četba textů z novější anglosaské muzikologie (VH_793)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VH_793 - Četba textů z novější anglosaské muzikologie, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz seminárního charakteru je zaměřený na společné kritické čtení, rozbor a diskusi zásadních anglicky psaných muzikologických textů posledních zhruba třiceti let. Studenti si prostřednictvím něj osvojují různé typy výzkumu a psaní v oblasti hudební analýzy, historie a hudebního kriticismu, a to na základě přečtené literatury a následné diskuse (viz tematické okruhy níže). Kurz poskytuje studentům rychlé a prakticky změřené seznámení se s oborem v několika jeho dominantních současných podobách, především však rozvíjí jejich jazykové schopnosti se zaměřením na muzikologický pojmový aparát, seznamuje je s děním v oboru a pomáhá jim orientovat se v často značně složité teoretické problematice anglosaské muzikologie, jež v posledních letech v oborovém diskurzu stále více nabývá na významu. V průběhu semestru studenti zároveň po jednotlivých kapitolách přečtou, prodiskutují a pochopí knihu Josepha Kermana Musicology a sborník Rethinking Music, dvě díla, jež ustanovila paradigma anglosaské muzikologie posledních třiceti, respektive deseti let.
Osnova
Relational musicology (Cook)Topic analysis (Monelle)Hudební sémiotika (Agawu)Spory o New musicology (Kerman; Agawu)Dějiny hudební recepce (De Nora)Narativita v hudbě (Newcombe)New history (Burke)Metodologie výzkumu filmové hudby (Brown)
Literatura
povinná literaturaKERMAN, Joseph: Musicology. London: Fontana Press, 1985.EVERIST, Mark – COOK, Nicholas (edd.): Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 2001.doporučená literaturaSHEPHERD, John – WICKE, Peter: Music and cultural theory. Cambridge: Polity Press, 1997.BURNHAM, Scott: Beethoven Hero. Princeton: Princeton University Press, 1995.MONELLE, Raymond: The musical topic: hunt, military, and pastoral. Bloomington: Indiana University Press, 2006.BROWN, Royal S.: Overtones and undertones: reading film music. Berkeley: University of California Press, 1994.KRIMS, Adam (ed.): Music/Ideology: Resisting the Aesthetic. Amsterdam: Gordon and Breach, 1998.BURKE, Peter: New Perspectives on Historical Writing. Cambridge: Polity, 2001.EVERIST, Mark – AYREY, Craig (edd.): Analytical Strategies and Musical Interpretation: Essays on Nineteenth- and Twentieth-Century Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.KERMAN, Joseph: How We Got into Analysis, and How to Get Out. Critical Inquiry 1980, roč. 7, č. 2, s. 311–331.De NORA, Tia: Beethoven and the Construction of Genius: Musical Politics in Vienna, 1792– 1803. Berkeley: University of California Press, 1997.NEWCOMBE, Anthony: Schumann and Late Eighteenth Century Narrative Strategies. Nineteenth-Century Music 1987, roč. 11, č. 2, s. 164–174.FISH, Stanley: Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Cambridge: Harvard University Press, 1980.BEARD, David – GLOAG, Kenneth: Musicology: The Key Concepts. New York: Routledge, 2005.AGAWU, Kofi: How We Got Out of Analysis, and How to Get Back In Again. Music Analysis 2004, roč. 23, č. 2–3, s. 267–286.FULCHER, Jane F. (ed.): The Oxford handbook of the new cultural history of music. Oxford: Oxford University Press, 2011.COOK, Nicholas: Beyond the Score: Music as Performance. Oxford: Oxford University Press, 2013.CLAYTON, Martin – HERBERT, Trevor – MIDDLETON, Richard: The cultural study of music: a critical introduction. New York: Routledge, 2003.AGAWU, Kofi: Music as Discourse. Semiotic Adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press, 2009.
Garant
Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Bc. Miloš ZapletalMgr. Vladimír Maňas, Ph.D.