Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kritická teorie a inovace: kde jsme a co s tím? (VIKBB55)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VIKBB55 - Kritická teorie a inovace: kde jsme a co s tím?, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je zisk hlubšího teoretického a kritického vhledu do problematiky inovace, především s ohledem na její normativní ukotvenost, sdílení informací a zprostředkovanou komunikaci.V klíčových konceptech vychází kurz z kritické teorie a reflexe jejích následovníků. Vyučující kurz doporučuje studentům všech ročníků studia — vyžaduje pouze ochotu věnovat čas důslednému čtení a interpretaci textů.Student by měl po úspěšném absolvování1. znát základní diskuse, koncepty a fenomény, kterými se zabývá kritická teorie a kritická teorie inovace,2. být schopen reflexivně a kriticky uchopit fenomény inovace a užívání (informačních) technologií prostřednictvím užitých teoretických konceptů,3. být schopen využívat mezioborové provázanosti informační vědy a sociologie, filosofie, mediálních studií apod.,4. výrazně posílit svou schopnost kritického porozumění textu a související dovednosti,5. získat praktické kompetence v oblastech 1) mezilidské komunikace a 2) reflexe vlastního rozhodování a chápání důsledků vlastního jednání, zejména v situaci, kdy daná rozhodnutí mají důsledky na jednání dalších lidí (manažerské, designérské pozice apod.),6. získat artefakt vzniklý průběžnou tvorbou kreativních výstupů v průběhu kurzu.Struktura předmětu klade důraz na intenzivní práci s textem — povinnými součástmi jsou četba v rozsahu cca 30—70 stran týdně (též s ohledem na sazbu a jazyk textu, některé texty jsou dostupné pouze v anglickém jazyce), účast na seminárních diskusích a tvorba kreativních výstupů (v případě studentů komb. formy studia jsou podmínky mírně upraveny, viz. část Metody hodnocení).Všechny potřebné texty budou zpřístupněny skrze studijní materiály v informačním systému.

Osnova

1) Seznámení se s cíli kurzu, reflexe teoretických východisek a souvisejících studijních oborů, porozumění struktuře skutečnosti a její souvislosti se strukturou informací a znalostí o světě (Ch. W. Mills, S. Freud, F. Nietzsche, D. McDonald, F. de Saussure, E. Laclau, Ch. Mouffe, M. Foucault, T. Stöckelová) (3 semináře)2) Kritická teorie soustředěná na oblast komunikace a sdílení informací, první reflexe zásadních proměn žitého světa prostřednictvím technologií (W. Benjamin, T. W. Adorno) (2 semináře)3) Technologický determinismus, inovace a zastarávání, proměny vnímání světa (M. McLuhan; jeden seminář)4) Reflexe závěrů teoretiků kritické teorie, přirozenost a konstrukce, nezamýšlené důsledky jednání, osobní a společenská odpovědnost (accountability, responsibility) (M. Foucault, R. K. Merton, J. Volek, U. Beck, E. Goodin; 3 semináře)5) Kritická teorie inovace a „designu“, inovace vs. nápodoba, vztah mezi inovací a společenskými problémy, technosolucionismus a technooptimismus, reflexe a pokus o organizaci stávající intelektuální diskuse nad novinovými texty z poslední doby (Košturiak/Chaľ, B. Latour, B. Godin, E. Morozov; 3 semináře)

Literatura

Etnografie :improvizace v teorii a terénní praxi. ISBN 9788074191480. infoInovace :vaše konkurenční výhoda! ISBN 9788025119297. infoSchéma masové kultury. ISBN 9788072984060. infoHorkheimer, M. (2001). Tradiční a kritická teorie. In: Aluze, 4/2001, s. 74—106.Godin, B. (2010). “Meddle Not With Them That Are Given to Change”: Innovation as Evil, Working Paper no. 6, Project on the Intellectual History of Innovation. INRS.Godin, B. (2009). The making of science, technology and innovation policy: conceptual frameworks as narratives, 1945—2005. Centre Urbanisation Culture Société.Merton, R. K. (1936). The Unanticipated Consequences of Purposive Social Action. In: American Sociological Review, Vol 1 Issue 6, Dec 1936, pp. 894–904Morozov, E. (2012). The Net Delusion. Public Affairs.HONNETH, Axel. Patologie rozumu :dějiny a současnost kritické teorie. Translated by Alena Bakešová. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2011. 292 s. ISBN 9788070073520. infoFOUCAULT, Michel. Zrození kliniky. Translated by Jan Havlíček - Čestmír Pelikán. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. 244 s. ISBN 9788087378298. infoADORNO, Theodor W. a Max HORKHEIMER. Dialektika osvícenství :filosofické fragmenty. Translated by Michael Hauser - Milan Váňa. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2009. 247 s. ISBN 978-80-7298-267-7. infoURVÁLEK, Aleš . Walter Benjamin. Literárněvědné studie. Výbor z díla I. Praha: Oikoymenh, 2009. 336 s. infoSociologická imaginace. Edited by Todd Gitlin - Charles Wright Mills, Translated by Václav Dušek. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 310 s. ISBN 978-80-86429-93-9. infoMCLUHAN, Herbert Marshall. Člověk, média a elektronická kultura :výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000. 415 s. ISBN 80-7217-128-3. infoNIETZSCHE, Friedrich. Radostná věda. Translated by Věra Koubová. Vyd. 2., ve Votobii 1. Olomouc: Votobia, 1996. 285 s. ISBN 80-7198-080-3. info

Garant

PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Martinek