Předmět Informační věda: čtenářský přehled (VIKBB63)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VIKBB63 - Informační věda: čtenářský přehled, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Student by měl po úspěšném absolvování: 1. znát základní témata, teorie, diskuze a problémy řešené v informační vědě,2. být schopen identifikovat subdisciplíny informační vědy a jejich vzájemné vztahy a provázanost,3. být schopen reflexivně a kriticky uchopit fenomény delimitace a identity oboru a zhodnotit význam interakcí s příbuznými obory4. výrazně posílit schopnost kritické práce s odborným textem a související dovednosti 5. získat praktické kompetence v oblastech 1) mezilidské komunikace a 2) argumentace 3) reflexe profesní identity a možností profesního uplatnění6. získat artefakt v podobě digitálního portfolia s výsledky vzniklými průběžnou tvorbou kreativních výstupů v průběhu kurzuStruktura předmětu klade důraz na intenzivní práci s textem — povinnými součástmi jsou četba v rozsahu cca 20 —70 stran týdně (též s ohledem na sazbu a jazyk textu, některé texty jsou dostupné pouze v anglickém jazyce), účast na seminárních diskusích a tvorba kreativních výstupů (v případě studentů komb. formy studia jsou podmínky mírně upraveny, viz. část Metody hodnocení).Všechny potřebné texty budou zpřístupněny skrze studijní materiály v informačním systému.
Osnova
1) Seznámení se s cíli kurzu, reflexe teoretických východisek, konceptů a zkoumaných fenoménů, delimitace informační vědy (J. Furner, Miksa, Marco, Yovits, Brookes, Robinson, Farradane, Floridi, Shera) (3 semináře)2) Historická zkoumání informační vědy – hledání počátků a identity (Rayward, Burke; 1 semináře)3) Informační války: od dokumentalistiky přes informační vědu k informatice (Wellisch, Buckland; 3 semináře)4) Paninformaticionizmus, informační metavěda, jednotná teorie informace (Capurro, Fleissner, Hofkirchner, Otten, Debons; 2 semináře)5) Mezi teorií a praxi - kritická reflexe trendů ve vzdělávání informačních studií, skladba kurikul, zavírání informačních škol (Abott, Rothstein, Nolin – Ăström, Ostler Dahlin, Willardson, Paris, Van House, Sutton, Berry III, Gorman, Durrance, Dillon, Norris, Cronin; 3 semináře)
Literatura
BUCKLAND, Michael Keeble. Emanuel Goldberg and his knowledge machine :information, invention, and political forces. First published. xiii, 380. ISBN 0313313326. infoLibrary school closings :four case studies. ISBN 0810821303. infoNOLIN, Jan – ĂSTRÖM, Frederick. Turning weakness into strenght: strategies for future LIS. Journal of Documentation. 2010, 66 (1), 7 – 27. ISSN 0022-0418.CRONIN, Blaise. Cutting the Gordian Knot. Information Processing & Management. 1995, 31(6): 897-902.BROOKES, Bertram C. The foundations of information science. Part I - IV. Journal of Information Science. 1980 - 1981.YOVITS, Marshall C. Information Science: Toward the Development of a True Scientific Discipline. American Documentation. 1969, 20(4): 369–376. ISSN 1936-6108.BERRY III, John N. We Must Have Library Education. Library Journal. 1998, Vol. 123, No. 3.Van HOUSE, Nancy A. – SUTTON, Stuart A. The Panda Syndrome: An Ecology of LIS Education. Journal of Education for Library and Information Science. 1999, 37(2): 131-147.GORMAN, Michael. Whither library education? New Library World. 2004, Vol. 15, No. 9 – 10, s. 376 – 380.DURRANCE, Joan. C. Competition or Convergence? Library and Information Science Education at a Critical Crossroad. Advances in Librarianship. 2004, 28.BERRY III, John N. Don't Dis the LIS "Crisis": Gorman is right to focus his ALA term on library education. Library Journal. 2004, Vol. 129, No. 16.MARCO, Guy A. Two false dogmas of information science. New Library World. 1996, 96 (1131).ROBINSON, Lyn. Information science: communication chain and domain analysis. Journal of Documentation. 2009, 65(4): 578-591. ISSN 0022-0418.WELLISCH, Hans. From Information Science to Informatics: a terminological investigation. Journal of Librarianship. 1972, 4(3): s. 163. ISSN 0022-2232.FARRADANE, Jason. Toward a True Information Science. The Information Sciencist. 1976, 10(3): 91-101. ISSN 0020-0263.BUCKLAND, Michael. Emanuel Goldberg, Electronic Document Retrieval, and Vannevar Bush’s Memex. Journal of the American Society for Information Science. 1992, 43(4): 284 – 294. ISSN 1532-2890.DILLON, Andrew – NORRIS, April. Crying Wolf: An Examination and Reconsideration of the Perception of Crisis in LIS Education. Journal of Education for Library and Information Science. 2005, 46(4): 280-298.RAYWARD, W. Boyd. Visions of Xandu: Paul Otlet (1868-1944) and Hypertext. Journal of the American Society for Information Science. 1994, 45(4): 235 – 250. ISSN 1532-2890.OTTEN, Klaus – DEBONS, Anthony. Toward a Metascience of Information: Informatology. Journal of the American Society for Information Science. 1970, 21(1): 89 - 94. ISSN 1532-2890.ROTHSTEIN, Samuel. Why People Really Hate Library Schools. Library Journal. 1986, 110(6), 41 – 48. ISSN 0363-0277.FURNER, Jonathan. Information Studies Without Information. Library Trends. 2004, 52(3), 427 – 446. ISSN 0024-2594.RAYWARD, W. Boyd. The Origins of Information Science and the International Institute of Bibliography/International Federation for Information and Documentation (FID). Journal ofthe American Society for Information Science. 1997, 48(4): 289 – 300. ISSN 15VAKKARI, Pertti – CRONIN, Blaise (Eds.). Conceptions of library and information science. Historical, empirical and theoretical perspectives. London: Taylor Graham, 1992. ISBN 0-947568-52-2.BURKE, Colin. History of Information Science. Annual Review of Information Science and Technology. 2007, 41(1), p. 20-24. ISBN 978-1-57387-276-8.ABBOTT, Andrew. The System of Professions: An Essay on the Division of Expert Labor. Chicago: The University of Chicago, 1988. ISBN 0-226-00069-9.The quest for a unified theory of information :proceedings of the Second International Conference on the Foundations of Information Science. Edited by Klaus Haefner - Wolfgang Hofkirchner. Amsterdam: Gordon and Breach Publishers, 1999. xxxiii, 59. ISBN 90-5700-531-X. infoOSTLER, Larry J., Therrin C. DAHLIN a J.D WILLARDSON. The closing of American library schools :problems and opportunities. 1st pub. Westport, Conn.: Greenwood, 1995. xi, 158 s. ISBN 9780313284618. info
Garant
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D.