Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Design vzdělávacího procesu (VIKMB35)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VIKMB35 - Design vzdělávacího procesu, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými východisky designu vzdělávacího procesu, trendy ve světě vzdělávání a pomocí kritické práce s odbornou literaturou, praktických cvičení a projektové výuky jim pomoci osvojit si dovednost designovat vzdělávací proces v souladu se vzdělávacími potřebami cílových skupin a podmínkami informační společnosti 21. století.Studenti by měli po úspěšném absolvování předmětu:1) znát hlavní pedagogické teorie a přístupy,2) porozumět didaktickým metodám a postupům a chápat jejich využitelnost v oblasti vzdělávací informatiky,3) znát stěžejní trendy ve vzdělávání a vysvětlit jejich impakt na oblast vzdělávací informatiky,4) umět reflektovat vzdělávací metody a postupy při designování vzdělávacího procesu s ohledem na rizika i potřeby cílových skupin a také vzdělávajících,5) orientovat se v dostupných zdrojích, nástrojích a sítích s uplatněním kritického přístupu a náležité interpretace,6) pracovat v rámci studijní skupiny i samostatně na konkrétním tématu v rámci designování vzdělávacího procesu,7) navrhnout model vzdělávacího procesu v konkrétním vzdělávacím prostředí současné informační společnosti.

Osnova

1. Vzdělávací informatika v kontextu – klíčové dokumenty (Bílá kniha, školská legislativa v ČR, zahraničí, Strategie 2020, Strategie digitálního vzdělávání v ČR, Strategie digitální gramotnosti v ČR), pojmosloví, kontext předmětu zakotven v konstruktivismu.2. Pedagogické aspekty vzdělávací informatiky – pojmosloví, stěžejní pedagogické teorie a přístupy s ohledem na jejich využitelnost ve vzdělávací pedagogice, pedagogické metody, formy edukace ve face to face i e-learningu, cílové skupiny a jejich specifika (např. andragogika, hendikepovaní aj.), trendy pedagogiky ( moderace a facilitace, mentoring aj.), inovativní pedagogické programy kooperativní a zkušenostní učení, zážitková pedagogika,program kritického myšlení) apod.3. Didaktické aspekty vzdělávací informatiky – pojmosloví, didaktické cíle a obsah, didaktické metody, organizační formy, současnost oboru, trendy související s didaktickým využitím ICT4. Psychologické aspekty učení (výuky) ve vzdělávací informatice – interakce vzdělávající-vzdělávaný, vnější i vnitřní podmínky vzdělávání, učení a paměť, sebeřízení, motivace apod.5.-6. Klíčové kompetence pro 21. století – nejen ve vzdělávací informatice – jejich přehled, analýza a interpretace, provázanost, specifikace s ohledem na cílové skupiny vzdělávání.7.-8. Tutorské dovednosti, technologicko-didaktické znalosti učitele/lektora vzdělávací informatiky – plánování, realizace a evaluace výukové jednotky, posouzení efektivity výuky, zvolených didaktických postupů a pomůcek, faktory ovlivňující výuku (provázáno s předměty zaměřenými na technologie ve vzdělávání).9.-10. Prezentační a komunikační dovednosti učitele/lektora vzdělávací informatiky – verbální a neverbální komunikace, jak bojovat s trémou, práce s tělem, s hlasem, zákonitosti náležité komunikace vzdělávajícího s cílovou skupinou, specifika komunikace ve výuce face to face a v e-learningu.11.-13. Metodika vyučovací jednotky – face to face forma, blended a e-learning, praktická aplikace poznatků získaných z předchozích modulů, schopnost vytvořit metodickou “kartu vzdělávací lekce” včetně přípravy výukových materiálů na míru cílové skupině a v modelových situacích “praktikovat vzdělávací proces”.

Literatura

doporučená literaturaPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 9788026204565. infoROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole :praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 281 s. ISBN 9788024741529. infoPRŮCHA, Jan , Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ . Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. infoFENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 124 s. ISBN 978-80-7367-471-7. info

Garant

PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.