Předmět Řízení dodávky IT služeb vycházející z ITIL (PV214)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PV214 - Řízení dodávky IT služeb vycházející z ITIL, Fakulta informatiky, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět reaguje na vzrůstající trend uspořádání světa, kdy vše bude poskytováno formou služeb. Tento trend je patrný ve všech odvětvích, ale v IT odvětví nejvíce. Nejlepší praktiky poskytování IT služeb byly sepsány mnoha profesionály v sadě publikací ITIL (Information Technology Infrastructure Library), z nichž vychází světová norma ISO/IEC 20000.Studenti se mohou seznámit s teoretickými poznatky a praktickými zkušenostmi jak řídit dodávku IT služeb. Tyto zkušenosti mohou uplatnit nejen pro řízení interního IT, ale také pro řízení celých IT firem. Tyto principy mohou uplatit i při řízení jakékoliv jiné organizace, jejímž cílem je dodávat služby.Na konci kurzu by měli být studenti schopni: porozumět a vysvětlit základy IT service managementu a docenit důležitost systematického sbližování s managementem založeném na Information Technology Infrastructure Library (ITIL).
Osnova
1. Úvod do ITSM- Úvod do ITSM a historie ITIL- Rozdíl mezi ITIL V2 a ITIL V3- Základní terminologie ITSM/ITIL- Související metodiky: CobiT, MOF- Základní přehled ISO/IEC 20000- Základní nástroje pro podporu ITSM:- CMDB, Service Desk - SPOC, Event Management2. Základní procesy, funkce a role- Základní princip: PDCA- Rychlý přehled ITSM: strategie služeb, návrh služeb, přechod služeb, provoz služeb, neustálé zlepšování služeb- Hlavní procesy: Incident Management, Event Management, Problem Management, Request Fulfillment, Access and Identity Management- Funkce- Role3. Správa aktiv služeb a konfigurací SACM- Systém správy konfigurací (CMS)- Konfigurační databáze (CMDB)4. Release management / Software Licenses- Pojmy a definice- Možnosti nasazení: Velký třesk / Push+Pull- SW Licence - zákonný pohled v ČR- Procesy správy SW- Základní přehled ISO/IEC 197705. Správa změn- Change management – úrovně- Request Fulfillment- Pojmy a definice- Funkce- Role6. Správa znalostí KB- Procesy správy znalostí- Termíny a definice- Základní pravidla a principy DIKW- Pohledy: interní tým, koncový uživatel, red book7. Strategie IT a strategie služby- Procesy správy služeb- Správa služeb v praxi- ITIL a životní cyklus služby- Procesy – Strategie služeb, Návrh služeb, Přechod služeb, Provoz služeb, Neustálé zlepšování služeb- Správa kapacity, kontinuity- Správa bezpečnosti informací8. Správa úrovně služeb- Pojmy a definice- Smlouvy s odběrateli- Smlouvy s dodavateli - interní a externí- Měření dostupnosti a její aspekty- Způsoby měření9. Reporting- Pojmy a definice- Reporty vs. analytické nástroje- Pohledy: CIO/IT specialisté/Byznys- Příklady reportů- Nejdůležitější Klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) a rozhodující faktory úspěchu (CSF)10. Správa financí služeb- Financial Management- Sledování IT nákladů- Způsoby účtování IT služeb- Způsoby rozpočtování IT nákladů/služeb- IT nákladové vs. výnosové středisko11. Zavádění ITSM v praxi- Hlavní principy řízení ITSM procesů- Hlavní principy řízení ITSM projektů- Úskalí při zavádění ISO/IEC 20000
Literatura
doporučená literaturaThe ITIL Service Strategy Book. ISBN 0113310455The ITIL Service Design Book. ISBN 0113310471ITIL Continual Service Improvement – ISBN 0113310498ITIL Service Transition – ISBN 011331048XITIL Introduction to Service Lifecycle – ISBN 0113310617ITIL 2011 overview, Nadin Ebel – ISBN 9788025137321ITSM - ISO/IEC DIS 20000 – ISBN 807283186ITIL Service Operation – ISBN 0113310463
Požadavky
Doporučeno absolvovat povinné kurzy SSME oboru.
Garant
doc. RNDr. Eva Hladká, Ph.D.
Vyučující
Ing. Aleš StudenýMgr. Jitka Kitner