Předmět Základy IP telefonie (PV235)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PV235 - Základy IP telefonie, Fakulta informatiky, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu Základy IP telefonie je poskytnout široký přehled o problematice telefonie založené na použití protokolu IP. V průběhu výuky předmětu budou studenti seznámeni s principy a metodami IP telefonie a rovněž širokou škálou kodeků, protokolů a metod, jak efektivně moderní telefonní služby zajišťovat. Zvláštní pozornost bude věnována číslovacím plánům, zajišťování potřebné kvality služby pro IP telefonii, diagnostice problémů v IP telefonii a schopnosti je řešit a zajišťovat bezpečnost telefonních hovorů v rámci síťové infrastruktury.Po ukončení studia předmětu studenti budou:• znát specifika IP telefonie a postupy zpracování hlasu v IP telefonii• schopni kvalifikovaně hodnotit klasické i moderní kodeky,• orientovat se v široké škále protokolů spojených s IP telefonií,• mít přehled o základních typech a technikách volání a metodách konfigurace hlasových portů na síťových prvcích• znát mechanismy signalizace volání přes digitální hlasové porty• znát způsoby využití DNS pro IP telefonii• umět sestavovat škálovatelné plány číslování a vytáčení, řešit přenositelnost čísel• umět číst a zapisovat regulární výrazy pravidel překladu hlasu• znát způsoby sledování kvality služeb (QoS) datových sítí z hlediska VoIP na síťových prvcích• znát způsoby měření kvality služby, umět používat E-model• být schopni diagnostikovat problémy v sítích IP telefonie a přijímat příslušná opatření• znát principy řízení telefonních hovorů pomocí nejznámějších softwarových nástrojů• schopni řešit Alternativní, přelivové a zálohové směrování v telefonních sítích• znát základní bezpečnostní rizika IP telefonie, metody útoků na její infrastrukturu a v současnosti používaná opatření na její ochrany
Osnova
Digitalizace hlasu v klasické telefoniiVývoj od klasické telefonie k IP telefoniiPrincipy zpracování hlasu v IP telefoniiTypy kodeků a jejich vlastnosti, cesta k moderním kodekůmProtokoly přenosu dat – RTP, RTPC, cRTP, SRTP, ZRTP a SCTPTypy volání a konfigurace hlasových portů na síťových prvcíchProtokol H.323 jako komplex celé škály dalších protokolůProtokoly H.225, H.245 a RASPříklady konfigurace bran a gatekeeperuProtokol SIP – architektura a bezpečnostní otázky s ním spojenéKonfigurace bran protokolu SIPPoužití ISDN pro IP telefoniiSignalizace volání přes digitální hlasové portyZákladní techniky volání (odložené volání, přesměrování volání, forking, forwarding, holding, PRACK atd.)Využití DNS pro IP telefonii, ENUMPlány číslování a vytáčení, přenositelnost číselRegulární výrazy pravidel překladu hlasuSledování kvality služeb (QoS) datových sítí z hlediska VoIPPriority, policing, sharping, reakce na přetížení linek, nastavení rychlostních limitů pro telefonní provozMěření kvality služby, E-modelDiagnostika problémů v síti IP telefonieŘízení telefonních hovorů pomocí softwarového nástroje CCM a protokol SCCPŘízení telefonních hovorů pomocí softwarového nástroje Asterisk a protokol IAXAlternativní, přelivové a zálohové směrování v telefonních sítíchSměrování a obsluha tísňových hovorůÚtoky na bezpečnost IP telefonie, metody jejího zajištění v rámci síťové infrastruktury
Požadavky
PB156 Počítačové sítě
Garant
doc. RNDr. Eva Hladká, Ph.D.
Vyučující
doc. Ing. Jaroslav Dočkal, CSc.doc. RNDr. Eva Hladká, Ph.D.