Předmět Aplikovaná tělesná výchova (nk2038)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu nk2038 - Aplikovaná tělesná výchova, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je získat základní teoretické informace o možnosti pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami,o možnosti integrace osob se zdravotním postižením v oblasti pohybových aktivit a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student získá také praktické zkušenosti a bude je schopen využít spolu se získanými teoretickými poznatky při práci s osobami s postižením ve školní tělesné výchově (i z hlediska integrace).
Osnova
Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace.Tělesné postižení - charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíku,handbiky, tanec tělesně postižených)Mentální postižení- charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia)Autismus - charakteristika, možnosti vzdělávání,vhodná cvičení.Zrakové postižení- charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba).Sluchové postižení - charakteristika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty.Narušená komunikační schopnost - charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky.ADHD, ADD - didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení.Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
• Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.• Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrice: Univerzita Mateja Bela v Banksej Bystrici.• Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: UP v Olomouci.JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 180 s. ISBN 9788024427386. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila . Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006. 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. infoBAZALOVÁ, B . Psychopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006. 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. infoFIALOVÁ, Ilona . Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006. s. 189-198, 10 s. ISBN 80-7315-120-0. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar . Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila . Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006. s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. infoBLÁHA, Ladislav a Ladislav PYŠNÝ. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2000. 214 s. ISBN 80-7044-323-5. info
Požadavky
Student nesmí mít splněn předmět np 1038 nebo nk 1038
Garant
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.