Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie osobnostně sociálního rozvoje (nk2270)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu nk2270 - Teorie osobnostně sociálního rozvoje, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace o východiscích a principech osobnostně sociálního rozvoje jako ideálu, k jehož naplnění směřuje úsilí naprosté většiny tzv. pomáhajících profesí. Výuka bude v tomto ohledu zaměřena především na schopnost studentů využít získaných poznatků v dalších navazujících předmětech, jako jsou Základy práce se skupinou a Zážitková pedagogika, resp. v budoucí praxi absolventů. Těžištěm zájmu budou proto koncepty osobnostně sociálního rozvoje spojené s principem zkušenostně reflektivního učení představujícího komplexní a plnohodnotnou platformu učení umožňující prostřednictvím reflektované vlastní zkušenosti účinně a efektivně zprostředkovat znalosti, učit dovednostem, ovlivňovat myšlení (postoje, hodnoty) a modelovat chování v nejobecnějším slova smyslu. V průběhu předmětu se studenti postupně seznámí s moderními edukačními koncepty vyrůstajícími z bohatých kořenů pedagogické historie, především J. Deweyho, K. Lewina a D. Kolba. Ze současných myšlenkových zdrojů, proudů a směrů bude následně pozornost věnována dílům autorů, kteří na tuto myšlenkovou tradici navazují a dále ji rozpracovávají, a to především důrazem na proces reflexe zkušenosti v procesu učení (např. D. Schön, A. Brockbank, I. McGill, J. Moon, J. Mezirow, D. Sugerman, D. Boud, a řada dalších). Na závěr předmětu studenti prokážou znalost základních východisek, principů a modelů uplatňovaných v současných programech osobnostně sociálního rozvoje a budou schopni tyto poznatky aplikovat v dalších navazujících předmětech orientovaných na návrh a realizaci těchto programů v bezprostředním kontaktu s klientem.

Osnova

• Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech • Humanistický přístup a jeho role v osobnostně sociálním rozvoji (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) • Pragmatická pedagogika a psychologie a jejich pojetí osobnostně sociálního rozvoje (Mead, Dewey) • Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost • Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro koncepce osobnostně sociálního rozvoje • Současné zdroje koncepcí osobnostně sociálního rozvoje (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon) • K. Lewin a jeho význam pro programy osobnostně sociálního rozvoje – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupinyPředmět je zařazen také v obdobích , .

Garant

PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.Mgr. Zuzana Hájková