Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Školní pedagogika (np2001)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu np2001 - Školní pedagogika, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Školní pedagogika - cílem předmětu je seznámit studenty s okruhem profesních aktivit učitele a rozvinout nad nimi teoretickou reflexi zohledňující dosavadní teoretické znalosti studentů.

Osnova

Školní pedagogika:1. Struktura výuky (obsah výuky, cíle výuky, proces výuky)2. Klasické výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod);Aktivizující výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Komplexní výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod)3. Učitel (osobnost, klíčové kompetence, řídicí styly)4. Žák (osobnost, styly učení žáků)5. Učivo, struktura učiva, kurikulum6. Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program7. Zkoušení a hodnocení žáků (klasifikace, slovní hodnocení žáků)8. Pedagogická komunikace (formy, druhy, funkce, typy, proces pedagogické komunikace, zpětná vazba)9. Pedagogická diagnostika (předmět, proces, fáze, postupy, klasifikace, diagnostikování učitele, diagnostikování žáka)10. Plánování a příprava vyučování, pedagogické dokumenty (kroky při plánování vyučování, typy pedagogických dokumentů)11. Didaktické principy (charakteristika principů, jejich význam a uplatnění v praxi)12. Školní třída (klima třídy, klima školy, možnosti jejího ovlivňování)13. Vztahy mezi školou, rodinou a veřejností (efektivní způsoby výchovné kooperace)14. Škola a další instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia atd.)15. Šikana a její prevence ve škole (stupně šikany, projevy, řešení); Protidrogová prevence, sexuální výchova a její problémy (prevence AIDS, postupy ve škole); Kázeň a mravní výchova (hodnotová orientace, metody mravní výchovy)16. Akční výzkum v práci učitele

Literatura

povinná literaturaMAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 119 s. ISBN 978-80-210-4879-9. infodoporučená literaturaMAŇÁK, Josef , Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC . Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. infoKyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. infoPRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002, s. 326-333. ISBN 80-7178-681-0.MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. infoKyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 354-365. ISBN 80-7178-253-X.Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3

Požadavky

(! np005 Společenské vědy V ) && ! NOW ( np005 Společenské vědy V )Žádné předpoklady

Garant

PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.Mgr. Eva Valkounová