Předmět Teorie osobnostně sociálního rozvoje (np2270)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu np2270 - Teorie osobnostně sociálního rozvoje, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět si klade za cíl zprostředkovat studentům informace o východiscích a principech osobnostně sociálního rozvoje jako ideálu, k jehož naplnění směřuje úsilí naprosté většiny tzv. pomáhajících profesí.Výuka bude v tomto ohledu zaměřena především na schopnost studentů využít získaných poznatků v dalších navazujících předmětech, jako jsou Základy práce se skupinou a Zážitková pedagogika, resp. v budoucí praxi absolventů.Těžištěm zájmu budou proto koncepty osobnostně sociálního rozvoje spojené s principem zkušenostně reflektivního učení představujícího komplexní a plnohodnotnou platformu učení umožňující prostřednictvím reflektované vlastní zkušenosti účinně a efektivně zprostředkovat znalosti, učit dovednostem, ovlivňovat myšlení (postoje, hodnoty) a modelovat chování v nejobecnějším slova smyslu. V průběhu předmětu se studenti postupně seznámí s moderními edukačními koncepty vyrůstajícími z bohatých kořenů pedagogické historie, především J. Deweyho, K. Lewina a D. Kolba. Ze současných myšlenkových zdrojů, proudů a směrů bude následně pozornost věnována dílům autorů, kteří na tuto myšlenkovou tradici navazují a dále ji rozpracovávají, a to především důrazem na proces reflexe zkušenosti v procesu učení (např. D. Schön, A. Brockbank, I. McGill, J. Moon, J. Mezirow, D. Sugerman, D. Boud, a řada dalších).Na závěr předmětu studenti u ústní zkoušky prokážou znalost základních východisek, principů a modelů uplatňovaných v současných programech osobnostně sociálního rozvoje a budou schopni tyto poznatky aplikovat v dalších navazujících předmětech orientovaných na návrh a realizaci těchto programů v bezprostředním kontaktu s klientem.
Osnova
• Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech• Humanistický přístup a jeho role v osobnostně sociálním rozvoji (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi)• Pragmatická pedagogika a psychologie a jejich pojetí osobnostně sociálního rozvoje (Mead, Dewey)• Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost• Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro koncepce osobnostně sociálního rozvoje• Současné zdroje koncepcí osobnostně sociálního rozvoje (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon)• K. Lewin a jeho význam pro programy osobnostně sociálního rozvoje – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny
Literatura
A theory of personality development. ISBN 0471303038. infoPersonal development in counsellor training. ISBN 9780826463807. infoUnderstanding facilitation :thory & principles. ISBN 9780749438265. infoK sobě, k druhým, k profesi :teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. Edited by Jan Kolář - Bohumíra Lazarová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 133 s. ISBN 9788021045958. infoJIRÁSEK, Ivo. Ideové podloží rekreologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. 69 s. ISBN 978-80-244-1784-4. infoMCLAUGHLIN, Colleen a Richard BYERS. Personal and social development for all. 1st pub. London: David Fulton Publishers, 2001. vi, 106 s. ISBN 1-85346-643-3. infoCOAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví :hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999. 232 s. ISBN 80-7169-662-5. infoBERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
Garant
PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.Mgr. Zuzana Hájková