Předmět Školní poradenství a management (np2274)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu np2274 - Školní poradenství a management, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Studenti budou schopni:- porozumět školské poradenské legislativě- sestavit školní poradenský tým- spolupracovat s poradenskými pracovníky a učiteli ve škole- užívat základní poradenské dovednosti- vést poradenský rozhovor- rozlišit mezi pomocí a sociální kontrolou- použít zákony školské legislativy- použít informace o řízení školy- poznávat kulturu školy- porozumět práci s týmem
Osnova
Školský poradenský systém.Školní poradenská pracoviště a jejich poslání ve školách.Školská legislativa zaměřená na poradenské služby ve škole.Role školních poradců. Preventivní činnost.Školní psychologie v ČR., role školního psychologa.Spolupráce školních psychologů a učitelů. Požadavky na školního psychologa. Vzdělávání školních psychologů. Rizika spolupráce. Etika práce školního psychologa a školních poradcůZáklady poradenství. Vztah s klientem. Pomoc a sociální kontrola. Žák v krizi.Spolupráce školních poradců a rodičů. Jednání s rodiči.Spolupráce poradenského pracoviště s vnějšími subjekty.Obecné otázky managementu.Hlavní oblasti řízení školy. Řízení, vedení a správa školy.Autonomie škol. Organizační rozvoj.Demokracie ve škole. Autoevaluace školy.Kultura školy. Škola jako učící se organizace, kolegialita.Vnější vztahy školy.Otázky vedení lidí ve škole.Motivace pracovníků, pracovní spokojenost.Spolupráce a týmová práce ve škole.Profesionální rozvoj učitelů, kariéra učitele.Obecné právní otázky, právní systém. Školská legislativa.
Literatura
povinná literaturaLAZAROVÁ, Bohumíra . Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008. 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. infoPOL, Milan . Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. infodoporučená literaturaÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat :učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. ISBN 8086429369. infoKOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001. 367 s. ISBN 80-7261-033-3. infoKOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. ISBN 80-7178-429-X. infoPOL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy :řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1999. 78 s. ISBN 80-86106-07-1. infoDRAPELA, J. V. a Vladimír st. HRABAL. Vybrané poradenské směry :teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998. 85 s. ISBN 80-7184-011-4. infoOrganizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996. 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
Garant
PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.