Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (np2406)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu np2406 - Vývojová psychologie, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je porozumění zákonitostem a zvláštnostem vývoje lidské psychiky, základní orientace ve vybraných teoriích psychického vývoje a v obecné terminologii oboru. Důraz bude kladen na propojení psychických a motorických aspektů vývoje – psychomotorický vývoj.Po absolvování předmětu bude student schopen charakterizovat jednotlivá věková období, využít poznatky o aktuální úrovni psychomotorického vývoje v práci s klienty jednotlivých věkových kategorií a získá dovednost aplikovat specifické přístupy pro práci s dětmi a dospívajícími.

Osnova

Přednášky a navazující semináře:- Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín.- Předmět, základní pojmy. Determinace lidské psychiky.- Periodizace vývoje lidské psychiky. vybrané teorie vývoje.- Prenatální období. období kojenecké, batolecí, předškolní věk.- Problematika zralosti pro školu.- Školní věk: mladší, starší, prepubescence, pubescence.- Období adolescence.- Dospělost: mladší, střední starší dospělost. Rodičovství, prarodičovství.- Stáří, terminální fáze v ontogenezi.- Vytváření JÁ a vlastní identity v dospělosti.- Specifika dětí ser specifickými potřebami (v rodinném kontextu).

Literatura

povinná literaturaVágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. (1. vyd.) Praha, Česko: Portál.Matějček, Z., & Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist - žárlivost, nevěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. (1.vyd.). Praha, Česko: Grada.neurčenoMatějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. ( 3.vyd.). Jinočany, Česko: H & H.Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. (1. vyd.) Praha, Česko: Portál.Sigelman, C., & Rider, E. (2009). Life-span human development. (6th ed.) Australia: Wadsworth Cengage LearningLangmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. (4.vyd.). Praha, Česko: Karolinum.Kail, R. V. (2013). Human development : a life-span view. (6th ed.) Australia: Wadsworth Cengage Learning.Langmeier, J., & Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. (4.vyd). Praha, Česko: Karolinum.Zelinková, O. (2009). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. (11. vyd.) Praha, Česko: Portál.Dytrych, Z., Matějček, Z., & Dunovský, J. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. (1.vyd.) Praha, Česko: Grada.Bendová, P., & Zikl, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. (1.vyd.) Praha, Česko: Grada.Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. (2., aktualiz. vyd.). Praha, Česko: Grada.

Garant

prof. PhDr. Hana Válková, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Hana Válková, CSc.Mgr. Michal Vičar