Předmět Speciální pedagogika (np2423)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu np2423 - Speciální pedagogika, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je osvojit si základní informace o problematice jednotlivých oborů speciální pedagogiky včetně současných trendů v edukaci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami. Student nabyde vědomosti o problematice integrace a uplatnění lidí s postižením v profesním životě, zlepšování kvality života osob se speciálními potřebami. Po absolvování předmětu student získá dovednost a profesní kompetenci vytvářet adekvátní doporučení pro zlepšení kvality života u osob se speciálními potřebami.
Osnova
• Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. Pojmy integrace, inkluze.• Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém.• Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání, DMO, LMD.• Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie.• Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení.• Zrakové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.• Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika.• Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora.• Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy.• Specifické poruchy učení - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.• Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.• Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie. V rámci seminářů se budou procvičovat jednotlivá témata na základě přednášek formou prezentace studentů.
Literatura
Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.Vojtová, V. (2008). Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.Opatřilová, D. (2007). Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (1.vyd.). Brno, Česko: Paido.Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.Pipeková, J. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. (3. rozš. a uprav. vyd.). Brno, Česko: Paido.Horvat, M., Block, M., & Kelly, L. E. (2007). Developmental and Adapted Physical aktivity Assessment. Champaign, IL: Human Kinetisc.Davis, R. (2011). Teaching Disability Sport. (2nd Ed.). Champaign IL: Human Kinetics.Jones, J., A. (1988). Training Guide to Cerebral Palsy Sports. Champaign IL: Hum. Kin. Books,.Bytešníková, I., Horáková, R., Klenková, J. (2007). Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.Bartoňová, M., Bazalová, B., & Pipeková, J. (2007). Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (1.vyd.). Brno, Česko: Paido.Sherrill, C. (2004). Adapted physical aktivity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan (6th Ed.). Boston, MA: WCB/McGraw – Hill.Röderová, P., Nováková, Z. & Květoňová, L. (2007). Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno, Česko: Paido.
Garant
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.