Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika volného času II (np2521)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu np2521 - Pedagogika volného času II, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky volného času; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky volného času; analýza volnočasové edukace všech věkových skupin.Na konci kurzu bude student schopen: vysvětlit soudobé trendy pojetí volného času; interpretovat výsledky empirických výzkumů volného času; analyzovat nabídky volnočasových institucí; vytvořit volnočasové programy.

Osnova

1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času.2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.4. Rodina a výchova dětí ve volném čase.5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině.Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase. Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži.7. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.8. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR.9. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích.10. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod.11. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.

Literatura

SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas :vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 115 s. ISBN 80-246-1039-6. infoHÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. 105 s. ISBN 80-7290-128-1. infoPÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6. infoPÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. 229 s. ISBN 80-7178-569-5. infoSMÉKAL, Vladimír a Mojmír VÁŽANSKÝ . Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. info

Požadavky

Absolvování předmětu Pedagogika volného času I.

Garant

doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.