Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Strategické hry a simulace (BSS171)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu BSS171 - Strategické hry a simulace, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurs je zaměřen na využití informačních technologií v oblasti simulace strategického jednání. Jedná se v tomto případě zejména o zvládnutí a kritické posouzení počítačových modelů strategického vývoje v interaktivním prostředí.Příprava a úvod k nasazení software ve větším rozsahu a směru inspirovaném teoreticky např. studiemi využití her a simulací v sociálních vědách C. Aldritche a prakticky využíváním počítačových her a simulací ve výzkumu a výuce ekonomické teorie, historickou vědou, pracovišti strategických studií či – obecně – sociálně-vědními a humanitně-vědními pracovišti v zahraničí a úsilím o intenzivnější, nikoliv pouze extenzivní, využití prostředků informačních technologií (viz e-Science Institute Edinburgh, San Diego State University, Nova Southeastern University Florida, Centre for Computing in the Humanities - King's College London aj.).Je určen zejména pro studenty oboru BSS Fakulty sociálních studií, studenti ostatních oborů musí požádat o výjimku.

Osnova

Kurs, v jehož rámci je pomůcka využita, navazuje (coby volitelný kurs) na kursy „BSS102 Dějiny strategie a strategického myšlení“, „BSS104 Metodologie bezpečnostních a strategických studií“, „BSS106 Soudobé ozbrojené konflikty“ a „BSS173 Kapitoly z dějin strategie a strategického myšlení“. Rozvíjí některé teoretické poznatky z povinných kursů a umožňuje jejich prohloubení, ověření či aplikaci.Práce na projektech je kontinuální, nemá tématický charakter, nelze tedy stanovit témata pro jednotlivé semináře. Namísto nich se pracuje s časovým harmonogramem:1. Organizační úvod, vznik pracovních týmů, rozdělení účastníků kursu, seznámení s požadavky kursu, charakterem software.2. Teoretická a metodologická příprava.3.Volba výzkumných úkolů, distribuce práce uvnitř týmů.4. Seznámení se s jednotlivými aplikacemi, vypracování harmonogramu jednotlivých týmů. První výběr software, se kterým budou jednotlivé týmy pracovat. Očekává se zpracování a kritické vyhodnocení nejméně 4 aplikací.5. Vyhodnocení aplikací a porovnání a zhodnocení metodologického postupu jednotlivých týmů.6. Užší výběr aplikací a stanovení konkrétních výzkumných úkolů.7. Týmová simulace konkrétních strategických situací.Předpokládá se samostatný postup jednotlivých skupin, kontinuální konzultace a dělba práce v týmech.8. Vyhodnocení zpracování a postupu jednotlivých týmů. Rotace práce v týmech.9. Zhodnocení zjištění a zkušeností jednotlivých týmů. Ke skupinové práci se paralelně přičlení volba individuálních projektů.10.Přesun důrazu na práci na individuálním projektu. Konzultace zjištění a přístupů.11.Samostatný projekt, první výstupy, diagnostika problémů a limitů, návrhy na řešení, prohloubení projektu.12.Zpracování a odevzdání samostatného projektu.13.Vyhodnocení individuální práce, metodologie a průběžného postupu. Diskuse o dosavadních zjištěních. Vyvození a sdílení závěrů a zkušeností. Doporučení a návrhy na další výzkum.

Literatura

Games and simulations in online learningresearch and development frameworks. Edited by David Gibson - Clark Aldrich - Marc Prensky. Hershey PA: Information Science Pub., 2007. xv, 402 s. ISBN 1-59904-306-8. infoWar made new :technology, warfare, and the course of history, 1500 to today. Edited by Max Boot. New York: Gotham Books, 2006. 624 p., [1. ISBN 1-59240-222-4. infoALDRICH, Clark. Learning by doing :a comprehensive guide to simulations, computer games, and pedagogy in e-learning and other educational experiences. San Francisco: Pfeiffer, 2005. xli, 353 s. ISBN 0-7879-7735-7. infoALDRICH, Clark. Simulations and the future of learning :an innovative (and perhaps revolutionary) approach to e-learning. San Francisco: Pfeiffer, 2004. xi, 282 p. ISBN 0-7879-6962-1. infoVysoká vojenská škola pozemního vojska (Vyškov). 14. vědecké kolokvium o řízení osvojovacího procesu zaměřené na didaktické problémy modelování a simulace : sborník příspěvků Vyškov 23. květen 1996. 1. Vyškov: Vysoká vojenská škola pozemního vojska, 1996. 152 s. info

Požadavky

Od účastníků kursu se vyžaduje znalost principů strategického myšlení a absolvování příslušných kursů, stejně jako uživatelská znalost informačních a komunikačních technologií. Kurs má dvě složky: didaktickou a výzkumnou. Od využití simulačního software se očekává podpora rozvoje analytických a kreativních schopností účastníků kursu. Software umožňuje analýzu geografických, historických souvislostí vývoje konfliktu, analýzu manévru, modifikovatelnost pak zajišťuje uchopení příčinných souvislostí kreativním způsobem. Kurs je oproti zahraničním kursům orientován výrazně šířeji a to i do oblasti metodologie a výzkumu. Druhým cílem je tedy rozvoj metodologických schopností účastníků kursu v oblasti zkoumání modelů konfliktů, orientace v oblasti simulací a - ve střednědobé perspektivě - výzkum v oblasti modelů umožňujících predikci.

Garant

prof. JUDr. PhDr. Miroslav Mareš, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Martin Bastl, Ph.D.