Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Nevládní neziskové organizace (ENS214)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ENS214 - Nevládní neziskové organizace, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz je koncipován jako „Master of NGO administration“ v kostce. Vychází z českých legislativních podmínek, pracuje ale i se zahraničními modely a základní principy jsou aplikovatelné obecně. Po absolvování kurzu, by si měli studenti umět odpovědět na otázku co založit, proč založit, jak řídit a proč.Studenti se seznámí s odlišnostmi ve fungování, respektive výhodami a nevýhodami fungování v právní formě neziskových organizací, firem, či příspěvkových organizací. Úvod kurzu je zaměřen na výhody a nevýhody řešení společensky prospěšných služeb tou kterou právní formou organizace. Studenti dále získají základní povědomí a přehled o změnách, které přináší pro neziskové organizace aktuální zásadní novela legislativy. Detailní pozornost je pak věnována spolkům, nadacím a nadačním fondům. Formou kombinace výkladu a workshopů s aktivním zapojením studentů jsou přiblíženy praktické problémy managementu a financování neziskových organizací rozhodování o zaměření řešených projektů. Těžiště předmětu je v seznámení se s praxí fungování zejména ekologických organizací působících v České republice, doplněné o příklady z jiných oborů a ze zahraničíVýuka bude vedena formou kombinace prezentací, diskuse a interaktivních metod typu world café.Předmět je založen na 14 letech praxe lektora, který působí aktuálně jako ředitel rozvoje Nadace Partnerství a jeho zkušenostech s projektovým managementem, fundraisingem, marketingem a prodejem v této organizaci; doplněné o jeho zkušenosti s ne vždy úspěšnými podnikatelskými pokusy a zkušeností sociálním podnikáním v USA nabytých v rámci programu Changemakers International Leadership Program of U.S. Government.

Osnova

1) Kdo jsme a proč tu jsmeOčekávání od kurzu a sebe navzájem. Strukturované představení: já a nezisková organizace. Přínosy a povinnosti z kurzu vyplývající.2) K čemu neziskovky?Neziskové organizace ve společnosti. Výhody a nevýhody řešení sociálních, zdravotních, environmentálních a jiných společenských potřeb prostřednictvím firem, příspěvkových či nestátních neziskových organizací. Různé modely v různých zemích.3) Nový „občan“ se dotkne každéhoNová legislativa vymezující právní formy nevládních neziskových organizací v ČR. Novela občanského zákoníku a zákon o sdružování občanů, zákon o nadacích zákon o obecně prospěšných společnostech.4) Benefity pro neziskovky aj.Firmu nebo neziskovku? Veřejná prospěšnost. Statut veřejné prospěšnosti v Evropě. Daňové výhody pro NNO v ČR a daňové pobídky pro dárce ve vybraných členských státech EU.5) SpolkySpolky v občanském zákoníku. Založení spolku. Praxe fungování vybraných spolků. Přeměna občanského sdružení na spolek.6) NadaceNadace, nadační fondy. Proč, kdy a jak založit nadaci či nadační fond. Programové vs. grantující nadace. Nadace vs. obecně prospěšná společnost - aktuální a budoucí právní úprava. Fungování Nadace Partnerství - Financování a finanční řízení nadace.7) Nadace v praxiPraktické fungování nadace. Příklad Nadace Partnerství. Příklady jiných velkých nadací v ČR. Příklady ze zahraničí. Role správní rady, role grantových komisí při posuzování projektů.8) Obecně prospěšné službyPoskytování prospěšných služeb. Prostřednictvím obecně prospěšné společnosti, sociálního podniku, nebo jinak?9) Jak sestavit dobrý bussiness plán a nezkrachovatBussiness plán firmy x sociálního podniku x neziskovky.10) ŘízeníŘízení neziskových organizací. Finanční, personální, projektové. Hierarchická vs. projektová struktura. Rozdělení pravomocí a odpovědností.11) Marketing a fundraisingFundraising vs./a marketing. Praxe Nadace Partnerství a Partnerství o.p.s. Příklady strategií jiných neziskovek v česku a v zahraničí. Individuální fundraising: benefiční akce, direct mail, veřejná sbírka. Major donors campaign. Firemní fundraising. etický kodex: společenská odpovědnost, …Jak dobře prodat svůj projekt „investorovi“ či dárci.12) Komunikace s veřejností, dárci, sponzory, investory a klientyPR v neziskové organizaci a jeho specifika. PR a marketing. Brand a produkty. Mediální komunikace. Sociální média. Využití CRM

Literatura

povinná literaturaŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Úspěšná nezisková organizace. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praga: Grada Publishing, 2011. 154 s. ISBN 9788024740416. infoHYÁNEK, Vladimír . Neziskové organizace: teorie a mýty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 132 s. ISBN 978-80-210-5651-0. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-5651-2011. infodoporučená literaturaMachálek, P. et al. 2014. Dotační politiky EU. Jak napsat dobrou projektovou žádost. Brno: MuniPress.Johanisová, N. 2014. Ekologická ekonomie. Vybrané kapitoly. Brno: MuniPress.RONOVSKÁ, Kateřina . Nové české nadační právo v evropském srovnání. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 348 s. Právní monografie. ISBN 978-80-7357-971-5. infoZÁHUMENSKÁ, Vendula. Právo pro environmentální podnikání I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 235 s. ISBN 978-80-210-5460-8. infoREKTOŘÍK, Jaroslav . Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. 1. vydání. Praha: Ekopress, 2001. 177 s. ISBN 80-86119-41-6. infoDRUCKER, Peter F. Řízení neziskových organizací :praxe a principy. Translated by Ivan Bureš. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994. 184 s. ISBN 80-85603-38-1. info

Garant

doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.

Vyučující

Ing. Mgr. Michal VeselýPhDr. Jan Činčera, Ph.D.