Předmět Nevládní neziskové organizace (ENS214)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ENS214 - Nevládní neziskové organizace, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz je koncipován jako „Master of NGO administration“ v kostce. Vychází z českých legislativních podmínek, pracuje ale i se zahraničními modely a základní principy jsou aplikovatelné obecně. Po absolvování kurzu, by si měli studenti umět odpovědět na otázku co založit, proč založit, jak řídit a proč.Studenti se seznámí s odlišnostmi ve fungování, respektive výhodami a nevýhodami fungování v právní formě neziskových organizací, firem, či příspěvkových organizací. Úvod kurzu je zaměřen na výhody a nevýhody řešení společensky prospěšných služeb tou kterou právní formou organizace. Studenti dále získají základní povědomí a přehled o změnách, které přináší pro neziskové organizace aktuální zásadní novela legislativy. Detailní pozornost je pak věnována spolkům, nadacím a nadačním fondům. Formou kombinace výkladu a workshopů s aktivním zapojením studentů jsou přiblíženy praktické problémy managementu a financování neziskových organizací rozhodování o zaměření řešených projektů. Těžiště předmětu je v seznámení se s praxí fungování zejména ekologických organizací působících v České republice, doplněné o příklady z jiných oborů a ze zahraničíVýuka bude vedena formou kombinace prezentací, diskuse a interaktivních metod typu world café.Předmět je založen na 14 letech praxe lektora, který působí aktuálně jako ředitel rozvoje Nadace Partnerství a jeho zkušenostech s projektovým managementem, fundraisingem, marketingem a prodejem v této organizaci; doplněné o jeho zkušenosti s ne vždy úspěšnými podnikatelskými pokusy a zkušeností sociálním podnikáním v USA nabytých v rámci programu Changemakers International Leadership Program of U.S. Government.
Osnova
1) Kdo jsme a proč tu jsmeOčekávání od kurzu a sebe navzájem. Strukturované představení: já a nezisková organizace. Přínosy a povinnosti z kurzu vyplývající.2) K čemu neziskovky?Neziskové organizace ve společnosti. Výhody a nevýhody řešení sociálních, zdravotních, environmentálních a jiných společenských potřeb prostřednictvím firem, příspěvkových či nestátních neziskových organizací. Různé modely v různých zemích.3) Nový „občan“ se dotkne každéhoNová legislativa vymezující právní formy nevládních neziskových organizací v ČR. Novela občanského zákoníku a zákon o sdružování občanů, zákon o nadacích zákon o obecně prospěšných společnostech.4) Benefity pro neziskovky aj.Firmu nebo neziskovku? Veřejná prospěšnost. Statut veřejné prospěšnosti v Evropě. Daňové výhody pro NNO v ČR a daňové pobídky pro dárce ve vybraných členských státech EU.5) SpolkySpolky v občanském zákoníku. Založení spolku. Praxe fungování vybraných spolků. Přeměna občanského sdružení na spolek.6) NadaceNadace, nadační fondy. Proč, kdy a jak založit nadaci či nadační fond. Programové vs. grantující nadace. Nadace vs. obecně prospěšná společnost - aktuální a budoucí právní úprava. Fungování Nadace Partnerství - Financování a finanční řízení nadace.7) Nadace v praxiPraktické fungování nadace. Příklad Nadace Partnerství. Příklady jiných velkých nadací v ČR. Příklady ze zahraničí. Role správní rady, role grantových komisí při posuzování projektů.8) Obecně prospěšné službyPoskytování prospěšných služeb. Prostřednictvím obecně prospěšné společnosti, sociálního podniku, nebo jinak?9) Jak sestavit dobrý bussiness plán a nezkrachovatBussiness plán firmy x sociálního podniku x neziskovky.10) ŘízeníŘízení neziskových organizací. Finanční, personální, projektové. Hierarchická vs. projektová struktura. Rozdělení pravomocí a odpovědností.11) Marketing a fundraisingFundraising vs./a marketing. Praxe Nadace Partnerství a Partnerství o.p.s. Příklady strategií jiných neziskovek v česku a v zahraničí. Individuální fundraising: benefiční akce, direct mail, veřejná sbírka. Major donors campaign. Firemní fundraising. etický kodex: společenská odpovědnost, …Jak dobře prodat svůj projekt „investorovi“ či dárci.12) Komunikace s veřejností, dárci, sponzory, investory a klientyPR v neziskové organizaci a jeho specifika. PR a marketing. Brand a produkty. Mediální komunikace. Sociální média. Využití CRM
Literatura
povinná literaturaŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Úspěšná nezisková organizace. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praga: Grada Publishing, 2011. 154 s. ISBN 9788024740416. infoHYÁNEK, Vladimír . Neziskové organizace: teorie a mýty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 132 s. ISBN 978-80-210-5651-0. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-5651-2011. infodoporučená literaturaMachálek, P. et al. 2014. Dotační politiky EU. Jak napsat dobrou projektovou žádost. Brno: MuniPress.Johanisová, N. 2014. Ekologická ekonomie. Vybrané kapitoly. Brno: MuniPress.RONOVSKÁ, Kateřina . Nové české nadační právo v evropském srovnání. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 348 s. Právní monografie. ISBN 978-80-7357-971-5. infoZÁHUMENSKÁ, Vendula. Právo pro environmentální podnikání I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 235 s. ISBN 978-80-210-5460-8. infoREKTOŘÍK, Jaroslav . Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. 1. vydání. Praha: Ekopress, 2001. 177 s. ISBN 80-86119-41-6. infoDRUCKER, Peter F. Řízení neziskových organizací :praxe a principy. Translated by Ivan Bureš. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994. 184 s. ISBN 80-85603-38-1. info
Garant
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Vyučující
Ing. Mgr. Michal VeselýPhDr. Jan Činčera, Ph.D.