Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Gender v mediální praxi (GEN533)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu GEN533 - Gender v mediální praxi, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

E-learningový kurz Gender v mediální praxi si klade za cíl zdůraznit genderový aspekt soudobých mediálních diskurzů, doložit mediálně užívané strategie na praktických příkladech a poukázat na alternativní možnosti tvorby mediálních obsahů. Pomocí teoretických a praktických nástrojů budou studující rozkrývat genderové aspekty analyzovaných mediálních produktů a sami utvářet genderově korektní modely jednotlivých žánrů či typů mediálních pořadů. V úvodních hodinách se seznámí se základními východisky feministické literární a filmové teorie a s některými aspekty feministické kritiky médií, jež jim tak poskytnou možné nástroje de-konstrukce vlastních i cizích (žurnalistických) textů. V rovině praxe má e-kurz rozvíjet nejen schopnost vnímání mediálních obsahů z genderového hlediska, ale také obecné zcitlivění na přítomnost genderové tematiky v širších oblastech každodennosti. Východiskem kurzu je předpoklad, že symbolická rovina zacházení s genderovými kategoriemi, jak ji prezentují soudobá média, se zásadním způsobem podílí na formování pozic žen a mužů v konkrétních sférách soudobé společnosti a je potenciálním zdrojem sociální nerovnosti. Právě analýza symbolických forem reprezentace je pak jedním z způsobů rozrušování společenských struktur nerovnosti.E-kurz se nejprve věnuje teoretickým konceptům (genderové aspekty literární a filmové tvorby, formální aspekty mužského a ženského psaní, mediální stereotypizace, tzv. femininní televizní žánry), následně se pokouší tato zjištění aplikovat na konkrétních žánrech a produktech. Studující tak postupně přejdou od analýzy k vlastní tvorbě a vyzkouší si své žurnalistické schopnosti v oblasti zavedených žánrů (filmová recenze, rozhovor/chat, fotografie), ale i svou (nejen sociologickou) imaginaci a nápaditost ve volněji zadaných úkolech směřujících k uvědomování si a případnému nabourávání genderových stereotypů. V jednotlivých sekcích se kurz věnuje oblastem, v nichž je dle názoru jeho garantek genderová problematika významně zneviditelňovaná, avšak v případě de-konstruujícího pohledu se zároveň ukazuje jako nejviditelnější – v reklamě, pohádce či sportu. Některé z výstupů naleznou své praktické uplatnění na stránkách Genderového informačního centra Nora, kde tak budou zpřístupněna širší veřejnosti.

Osnova

Úvod do feministické literární teorie a teorie filmuUžití feministické kritiky médiíGenderové kategorie v mediální produkciAnalýza symbolických forem reprezentaceFormální aspekty maskulinního a femininního psaníMediální stereotypizace, genderyPraktická práce a fieldwork

Literatura

BOURDIEU, Pierre. O televizi. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2002. 103 s. ISBN 80-7239-122-4. infoJACKSON, Peter, Nick STEVENSON a Kate BROOKS. Making sense of men's magazines. Malden, Mass.: Blackwell publishers,., 2001. viii, 214. ISBN 0-7456-2176-7. infoBOURDIEU, Pierre. Outline of a theory of practice. Translated by Richard Nice. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. viii, 248. ISBN 0-521-29164-X. info

Požadavky

SOUHLASE-kurz je určen především studujícím Genderových studií, doporučujeme ho také studujícím mediálních studií a žurnalistiky. Studující by měli být ve třetím a vyšším roce studia. Maximální počet zapsaných 18, o přijetí do kurzu rozhoduje rychlost při zápisu a studijní zaměření zájemců a zájemkyň.

Garant

doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Iva Baslarová, Ph.D.Mgr. Pavlína Binková