Předmět Environmentální programy a jejich evaluace (HEN637)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HEN637 - Environmentální programy a jejich evaluace, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Studenti se naučí sestavovat programy naplňující cíle environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO), environmentální komunikace či politiky. Osvojí si principy pro naplánování a realizaci evaluace programu a pro zvolený program navrhnou vhodný evaluační plán.
Osnova
1. Teorie programu. Co jsou programy a v jakém kontextu se používají. Logický a procesní model programu. Zakotvení teorie programu v psychologii a v pedagogice.2. Analýza programu. Identifikace silných a slabých stránek programu. Design programu. Zásady pro přípravu vlastního programu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy, komunikace či politiky. Práce s logickým a procesním modelem při přípravě nového programu.3. Prezentace a oponentura vlastních programů.4. Teorie evaluace programu. Základní typy evaluace: analýza potřeb, formativní evaluace, sumativní evaluace. Evaluace orientovaná na uživatele. Zainteresované strany evaluace. Etické aspekty evaluace, standardy evaluace.5. Evaluační cyklus. Volba evaluačních otázek, návrh evaluačního plánu. Metodologické přístupy k evaluaci, specifika kvantitativního, kvalitativního či smíšeného evaluačního plánu.6. Příprava nástrojů pro sběr dat. Pozorování, rozhovory, ohniskové skupiny, dotazníky, testy, artefakty, dokumentace programu.7. Analýza a interpretace dat. Komunikace výsledků zainteresovaným stranám, struktura evaluační zprávy, formulace doporučení.8. Prezentace vlastních evaluačních plánů.
Literatura
doporučená literaturaČINČERA, Jan . Metodika pro hodnocení programů environmentální výchovy pro dospělé účastníky. 2013. URL infoČinčera, J. (2013). Metodika pro hodnocení programů environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, 8(5). Retrieved from http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/EnvigogČINČERA, Jan . Metodika pro hodnocení programů environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. 2013. URL infoČinčera, J. (2010). Metodika evaluace programů environmentální výchovy. Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, 5(3). Retrieved from http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/149/html_149ČINČERA, Jan . Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013. 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. infoERNST, J.A., MONROE, M.C., SIMMONS, B. (2009). Evaluating your environmental education program. A workbook for practitioners. Washington: NAAEE.FITZPATRICK, Jody L., James R. SANDERS a Blaine R. WORTHEN. Program evaluation :alternative approaches and practical guidelines. 3rd ed. Boston: Pearson/A & B, 2004. xv, 555 s. ISBN 0-321-07706-7. infoFRECHTLING, Joy et. al. The 2002 User-Friendly Handbook for Project Evaluation. The National Science Foundation, 2002. [online] [Cit. 2009-01-05] Dostupné nahttp://www.nsf.gov/pubs/2002/nsf02057/nsf02057.pdfKIRKPATRICK, Donald L a James D KIRKPATRICK. Implementing the four levels: a practical guide for effective evaluation of training programs. 1st ed. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, 2007. 153 s. ISBN 1-57675-454-5. infoPATTON, Michael Quinn. Qualitative research and evaluation methods. 3 ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2002. xxiv, 598,. ISBN 0-7619-1971-6. infoPATTON, M. Q. (2008). Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks: Sage.ROSSI, P. H., LIPSEY, M.W. & FREEMAN, H.E. (2004). Evaluation. A Systemic Approach. Thousand Oaks: Sage.Stokking, H.; van Aert, L.; Meijberg, W; Kaskens, A. Evaluating Evironmental Education [online]. IUCN Commission on Education and Communication CEC, 1999. Dostupné nahttp://www.iucn.org/wp2003/books/pdf/cec4.pdfHandbook of practical program evaluation. Edited by Joseph S. Wholey - Harry P. Hatry - Kathryn E. Newcomer. 3rd ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. xxxix, 700. ISBN 9780470522479. info
Garant
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.