Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Environmentální programy a jejich evaluace (HEN637)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HEN637 - Environmentální programy a jejich evaluace, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti se naučí sestavovat programy naplňující cíle environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO), environmentální komunikace či politiky. Osvojí si principy pro naplánování a realizaci evaluace programu a pro zvolený program navrhnou vhodný evaluační plán.

Osnova

1. Teorie programu. Co jsou programy a v jakém kontextu se používají. Logický a procesní model programu. Zakotvení teorie programu v psychologii a v pedagogice.2. Analýza programu. Identifikace silných a slabých stránek programu. Design programu. Zásady pro přípravu vlastního programu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy, komunikace či politiky. Práce s logickým a procesním modelem při přípravě nového programu.3. Prezentace a oponentura vlastních programů.4. Teorie evaluace programu. Základní typy evaluace: analýza potřeb, formativní evaluace, sumativní evaluace. Evaluace orientovaná na uživatele. Zainteresované strany evaluace. Etické aspekty evaluace, standardy evaluace.5. Evaluační cyklus. Volba evaluačních otázek, návrh evaluačního plánu. Metodologické přístupy k evaluaci, specifika kvantitativního, kvalitativního či smíšeného evaluačního plánu.6. Příprava nástrojů pro sběr dat. Pozorování, rozhovory, ohniskové skupiny, dotazníky, testy, artefakty, dokumentace programu.7. Analýza a interpretace dat. Komunikace výsledků zainteresovaným stranám, struktura evaluační zprávy, formulace doporučení.8. Prezentace vlastních evaluačních plánů.

Literatura

doporučená literaturaČINČERA, Jan . Metodika pro hodnocení programů environmentální výchovy pro dospělé účastníky. 2013. URL infoČinčera, J. (2013). Metodika pro hodnocení programů environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, 8(5). Retrieved from http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/EnvigogČINČERA, Jan . Metodika pro hodnocení programů environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. 2013. URL infoČinčera, J. (2010). Metodika evaluace programů environmentální výchovy. Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, 5(3). Retrieved from http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/149/html_149ČINČERA, Jan . Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013. 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. infoERNST, J.A., MONROE, M.C., SIMMONS, B. (2009). Evaluating your environmental education program. A workbook for practitioners. Washington: NAAEE.FITZPATRICK, Jody L., James R. SANDERS a Blaine R. WORTHEN. Program evaluation :alternative approaches and practical guidelines. 3rd ed. Boston: Pearson/A & B, 2004. xv, 555 s. ISBN 0-321-07706-7. infoFRECHTLING, Joy et. al. The 2002 User-Friendly Handbook for Project Evaluation. The National Science Foundation, 2002. [online] [Cit. 2009-01-05] Dostupné nahttp://www.nsf.gov/pubs/2002/nsf02057/nsf02057.pdfKIRKPATRICK, Donald L a James D KIRKPATRICK. Implementing the four levels: a practical guide for effective evaluation of training programs. 1st ed. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, 2007. 153 s. ISBN 1-57675-454-5. infoPATTON, Michael Quinn. Qualitative research and evaluation methods. 3 ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2002. xxiv, 598,. ISBN 0-7619-1971-6. infoPATTON, M. Q. (2008). Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks: Sage.ROSSI, P. H., LIPSEY, M.W. & FREEMAN, H.E. (2004). Evaluation. A Systemic Approach. Thousand Oaks: Sage.Stokking, H.; van Aert, L.; Meijberg, W; Kaskens, A. Evaluating Evironmental Education [online]. IUCN Commission on Education and Communication CEC, 1999. Dostupné nahttp://www.iucn.org/wp2003/books/pdf/cec4.pdfHandbook of practical program evaluation. Edited by Joseph S. Wholey - Harry P. Hatry - Kathryn E. Newcomer. 3rd ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. xxxix, 700. ISBN 9780470522479. info

Garant

doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.