Předmět Psychoterapie s dětmi a dospívajícími (PST449)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PST449 - Psychoterapie s dětmi a dospívajícími, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Nakonci kurzu získají studenti přehled znalostí vztažených k nejdůležitějším tématům psychoterapie dětí a dospívajících. Studenti budou schopni získané znalosti interpretevat a kriticky diskutovat ve vztahu ke konkrétním kazuistikám jakož i vytvářet vlastní návrhy terapeutických postupů.
Osnova
1. Úvodní přehled problematiky, cíle kurzu a uzavření kontraktu se studenty. Seznámení s nástrojem formulace klinického případu (case formulation) a vysvětlení jeho použití při plnění požadavků předmětu. Představení kazuistik a výběr jejich pořadí pro následující semináře.2. Relevantní diagnostické kategorie, intervenující instituce a legislativní rámec. Nosologická versus problémová diagnóza. Vývojový aspekt psychoterapie s dětmi a dospívajícími. Nejsme na zvládání problémů sami – týmová spolupráce.3. Specifika uzavíraní terapeutického kontraktu s dětmi a dospívajícími. Etika. Důvěra jako základní stavební kámen. zvládání integrace do skupiny. Techniky skupinové práce: Tajemství, Masky.4. Skutečnosti, se kterými se lze setkat při práci s dětmi a dospívajícími: narušené sebeschéma (rozvíjející se poruchy příjmů potravy), pozice ve vrstevnické skupině (šikana, agresivita, neschopnost vymezit své hranice), vztah k autoritě, poruchy pozornosti, škola jako instituce a nezbytné dovednosti jejího zvládání, návykové látky (experimenty či závislost), vrstevnické skupiny (sdílené představy, skupinové normy a žitá praxe jejich uplatňování), životní cíle, jejich diverzifikace, hierarchie a způsoby naplňování, (ne)přítomnost nosných mezilidských vztahů.5. Vytváření podmínek pro dlouhodobou terapeutickou práci. Procesy supervize, intervize, sebezkušenostní výcvik, psychohygiena, nosné mezilidské vztahy, smysluplně vytyčené životní a pracovní cíle. Motivace a hodnoty, aneb jak podpořit klientovo zvládání terapeutického procesu.6. Práce se skupinou: vytváření nosných vztahů, dovedných vzorců interpersonálního jednání, posilování koherence skupiny a skupinové definování žité etiky (Příběh prince/ princezny Kumárí). Co s odpadlíkem, černou ovcí? – možnosti skupinové psychoterapie a individuální podpory.7. Psychoterapie s dítětem v rámci individuální nebo rodinné terapie (externí vyučující):A) Specifické potřeby na komunikaci v rámci terapeutického sezení s dítětem nebo rodinou; B) zohlednění postupů, východiska, etika; C) fungující postupy v individuální spolupráci; D) možnosti ovlivnění rodinného systému; E) obecné nastavení systému výchovy, ovlivnění atmosféru v rodině, ve škole; F) prezentace kazuistik – práce s dítětem individuální, práce s dítětem v rámci rodinné terapie.
Literatura
GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 328 s. ISBN 978-80-7367-476-2. infoEmoční poruchy v dětství a dospívání :psychoanalytický přístup. Edited by Petr Pöthe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 154 s. ISBN 978-80-247-2131-6. infoŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. ISBN 80-247-1049-8. infoOAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše :tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003. 261 s. ISBN 80-903306-0-6. infoGELDARD, Kathryn a David GELDARD. Working with children in groups :a handbook for counsellors, educators and community workers. 1st pub. Basingstoke: Palgrave, 2001. x, 262 s. ISBN 0-333-92143-7. infoLANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000. 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
Požadavky
SOUHLAS
Garant
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jakub ČernýPhDr. Roman Hytych, Ph.D.Mgr. Magdalena ValáškováMgr. Jana Kostínková, Ph.D.