Předmět Psychoterapeutické praktikum - postmoderní perspektiva (PST450)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PST450 - Psychoterapeutické praktikum - postmoderní perspektiva, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz usiluje o to, aby si studenti osvojili základní dovednosti pro vedení terapeutických konverzací v postmoderní perspektivě, přičemž základními přístupy budou kolaborativní praxe a reflektující proces. Na konci kurzu by měl být každý student schopen: popsat a vysvětlit základní principy kolaborativní praxe a reflektujícího procesu naslouchat a reagovat jako člen reflektujícího týmu reflektovat terapeutický proces v kontextu postmoderní praxeVýuka se skládá ze seminářů, cvičení - účasti v reflektujících týmech a samostatná i skupinová práce s literaturou.
Osnova
SeminářeSemináře se konají v učebně na FSS. Na seminářích studenti rozvíjí své povědomí o postmoderních směrech v terapii se zaměřením na kolaborativní přístup a reflektující proces. Dochází k reflexi jak četby, tak zkušeností ze cvičení. Studenti mají možnost navzájem diskutovat a sdílet otázky týkající se tématů. Celková dotace je 12 vyučovacích hodin. Témata seminářů jsou následující:1. seminář: Filozofické předpoklady postmoderních přístupů k terapii se zaměřením na kolaborativní praxi a reflektující proces.LiteraturaBlecha, I. (2000). Filozofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc. Kapitola 4: Postmoderna.Anderson, H. (2007). Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing. Kapitola: „Filozofický postoj“ a „Příprava scény“Andersen, T. (1995). Reflecting Processes: Acts of Informing and Forming. In S. Friedman, The reflecting team in action: collaborative practice in family therapy. New York: Guilford Press.2. seminář: Principy a vodítka pro kolaborativní praxi a reflektující proces, cíle a záměry terapeuta.LiteraturaAnderson, H. (2007). Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing. Kapitola: „Terapeutické systémy“Hoffman, L. (2002). Therapy: An intimate history. New York, NY: Norton. Kapitola 12 a 14.3. seminář: Etika v postmoderních přístupech k terapii.Anderson, H. (2007). Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing. Kapitola: „Terapie jako dialogická konverzace“Gergen, K. (2009). Relational Being. New York: Oxford University Press. Kapitola 11, 349 – 371 (český překlad J. Černý, K. Novotná, B. Petránková)CvičeníCvičení se konají na pracovištích lektorů. Studenti se účastní sezení s klienty jako členové reflektujících týmů, popř. analyzují videonahrávky konzultací anebo vedou vzájemné konzultace. Každý student se musí zúčastnit minimálně 4 cvičení. Studenti se na jendotlivá cvičení zapisují elektronicky přes aplikaci doodle.Vyučující budou v průběhu semestru posílat linky na přihlašování se na jednotlivé týmy podle toho, jak se budou domlouvat konzultace s klienty a reflektujícími týmy. Bude více možností, mezi semináři bude třeba vždy minimálně dvě si vybrat.Na konci semestru odevzdávají reflexi/esej svého zapojení do předmětu, reflektují proces, kterým procházeli při orientování se v literatuře, na seminářích a ve cvičeních - s rozsahem min. 2 normostrany.Práce s literaturouStudenti dostávají zadanou povinnou literaturu vždy z jednoho semináře na další. Oproti předchozím běhům kurzu ZMĚNA: namísto písemných reflexí literatury se studenti budou mít povinnost setkat mezi semináři na min. 1,5 hodiny ve skupinkách 3 - 5 členů a přečtenou literaturu spolu diskutovat, nacházet společně porozumění textům. Na semináři pak budou o své skupinové práci referovat.
Literatura
povinná literaturaH. Anderson: Konverzace, jazyk a jejich možnosti. 2009, NC Publishing, a.s.: Brno.Kolaborativní praxe pro studenty psychologie a psychoterapie. Edited by Kateřina Novotná - Pavel Nepustil. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 95 s. ISBN 978-80-210-6386-0. infoneurčenoH. Anderson, P. Jensen (Eds.). Innovations in the reflecting process: The inspirations of Tom Andersen. London: Karnac, 2007.K. J. Gergen. Relational Being: Beyond Self and Community. Oxford: OUP, 2009.S. Friedman. The Reflecting Team in Action: Collaborative Practice in Family Therapy. New York: The Guilford Press, 1995.D. A. Schon. The Reflective Practitioner: how professionals think in action. London: Temple Smith, 1983.
Garant
Mgr. Bc. Kateřina Novotná
Vyučující
Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D.Mgr. Bc. Kateřina Novotná