Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie II (PSY104)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY104 - Vývojová psychologie II, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz je vyučován v rámci bakalářského studia. Kurz se věnuje vývoji lidského jedince od početí do smrti. Sleduje zákonitosti psychomotorického, kognitivního, sociálního a emocionálního vývoje v jednotlivých vývojových obdobích a zahrnuje také aplikace poznatků v oblasti výchovy, vzdělávání a poradenství.Absolvováním kurzu student získá základní znalosti o psychickém vývoji a jeho souvislostech. Od studentů se očekává, že budou schopni integrovat své dosavadní znalosti psychologie, vlastní pozorování lidského vývoje se znalostmi získanými v rámci tohoto kurzu.

Osnova

Kognitivní vývoj (vývoj myšlení, vývoj řeči, vývoj paměti a učení)Biologické souvislosti vývoje mozku. Piagetova periodizace kognitivního vývoje a její klíčové pojmy (asimilace a akomodace, grupování, senzomotorická a symbolická schemata, předpojem, egocentrické myšlení). Kognitivní model vývoje mysli. Inteligence.Vývoj řeči - předřečové aktivity, sociální kontext dorozumívání řečí - Kašpar Hauser, "vlčí děti", teorie vývoje řeči (Vygotskij), pojem interiorizace, zóna nejbližšího vývoje.Charakteristika procesu učení, význam rituálů v předškolním věku.Speciální témata: vývoj chápání fenoménu smrti, vývoj kreativitySociální učení v ontogenezi - sebeuvědomění, identita, role.Vývoj člověka z perspektivy teorie sociálního učení A. Bandury - klíčová role kognitivních procesů, zprostředkování, sebereflexe a seberegulace. Observační učení, význam symbolických modelů, zprostředkované důsledky. Pozornost - podržení - jednání - motivace. Reciproční determinismus v procesu vývoje a socializace. Já a sociální učení - sebemonitorování (self-monitoring) a sebeúčinnost (self-efficacy). Vývoj jáské zkušenosti v ontogenezi, poznatky o druhých a sociální srovnávání. Utváření identity v dětství, dospívání a dospělosti. Dětské porozumění rolím, autoritě, sociálním jevům a strukturám.Emocionální inteligenceBiologický a fyziologický kontext emocí - neuroanatomie, sympatikus, parasympatikus, hormonální regulace. Vybrané teorie emocí (periferní, talamická, aktivační). Ontogeneze emocí a její souvislosti s růstem a zráním. Emočně bohatá životní období - stadium negativismu, puberta... Pojem emocionální inteligence. Stadia empatie. Sociální souvislosti emocí. Jak naučit děti chápat a kontrolovat své emoce.Speciální témata: postnatální deprese a její možný vliv na emocionální vývoj dítěte, vliv způsobu výchovy na emocionální a osobnostní vývojVývoj sociálních a interpersonálních vztahů - rodiče, vrstevníci, blízké vtahy, děti, vnuci...Sociální poznávání v ontogenezi, rozvoj sociální kompetenece. Vývoj důležitosti interpersonálních vztahů, empatie, kooperace, soupeření. Vztah k rodičům a jeho proměny, vztahy k sourozencům. Vztahy k vrstevníkům a jeho proměny. Význam školní třídy a školní sociální situace v jednotlivých fázích vývoje dítěte a dospívajícího. Přátelství a kamarádství, jeho zvláštnosti v jednotlivých etapách života člověka.Erotické vztahy, jejich vývoj v období dospívání a v dospělosti. Vývoj rodičovské role a vztahu k dětem v průběhu života. Prarodičovská role a vnuci.Morální vývoj. Potřeby, motivace, zájmy, hodnoty, postoje v průběhu života.Koncepce a teorie morálky v pojetích různých psychologických směrů a škol. (Freud, Piaget, Kohlberg, Gilliganová, sociálně-psychologické, sociologické, sociobiologické pojetí vývoje morálky, humanistické koncepce, novější směry...) Morální vývoj a motivace, seberealizace a hodnoty. Morálka jako existencionální problém. Hodnoty a postoje.Problémy a krize v průběhu života, otázka životní spokojenosti a smyslu životaZvláštnosti jednotlivých období ve vztahu k prožívání životní spokojenosti. Specifické problémy jednotlivých období vývoje. Pojem vývojová krize a životní krize. Specifické problémy se zaměřením se na období dospělosti a stáří. Odpoutávání se od primární rodiny, společenské uplatnění a profesní dráha, budování vztahů a vlastní intimity (intimita vs izolace), manželství a rodinný život, krize středního věku, klimakterium ... ), sexualita.Involuční proces (tělesná a psychická involuce, zhoršování kognitivních funkcí, nemoci), změna sociálních rolí, aktivní stáří, hodnota života.Prenatální, novorozenecké a kojenecké obdobíCelková charakteristika z hlediska rozumového, emocionálního a sociálního vývojeObdobí batoleteCelková charakteristika z hlediska rozumového, emocionálního a sociálního vývojePředškolní a mladší školní věkCelková charakteristika z hlediska rozumového, emocionálního a sociálního vývojeAdolescence - časná, střední, pozdníCelková charakteristika z hlediska rozumového, emocionálního a sociálního vývojeDospělost - mladší, střední, pozdníCelková charakteristika z hlediska rozumového, emocionálního a sociálního vývojeStárnutí a stáříCelková charakteristika z hlediska rozumového, emocionálního a sociálního vývoje

Literatura

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 8024609568. infoVývojová psychologie. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. infoMACEK, Petr . Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 143 s. ISBN 80-7178-747-7. infoKurtines, W.M.; Gewirtz, J.L.: Moral Development - an Introduction.Heedham Heights. Allyn &Bacon, 1995.Švancara, J.: Kriteria dětského citového vývoje. Čs. Pediatrie XVII, 7-8, 1962, str. 607 - 614Schneewind, K. A. (1996). Family influences on Human Development . In: E. DeCorte, F. E. Weinert, International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford, Elsevier, str. 250-253.Bandura, A. (1996). Social Learning Theory of Human development . In: E. DeCorte, F. E. Weinert, International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford, Elsevier, str. 101-107.Durkin, K. (1996). Developmental Social Psychology. Oxford: Blackwell Publishers, str. 21-26, 173-179, 287-323, 346-359.Eisenberg, N. (1996). Development of Prosocial Behavior . In: E. DeCorte, F. E. Weinert, International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford, Elsevier, str. 206-209.Durkin, K. (1996). Developmental Social Psychology. Oxford: Blackwell Publishers, str.Vývojová psychologie. Edited by Marie Vágnerová. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 353 s. ISBN 80-7184-803-4. infoSHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 267 s. ISBN 80-7178-238-6. infoBERNE, Patricia H. a Louis M. SAVARY. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Translated by Zdeňka Dostálová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 132 s. ISBN 80-7178-192-4. infoLANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998. 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. infoGOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Translated by Markéta Bílková. Praha: Columbus, 1997. 248 s. ISBN 80-85928-48-5. infoHEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1. infoŠVANCARA, Josef . Psychologie stárnutí a stáří. In Z. Kalvach a kol., Úvod do gerontologie a geriatrie. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1997. s. 57-77. Učebnice. ISBN 80-7184-366-0. infoBRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 111 s. ISBN 80-7178-109-6. infoFRANKL, Viktor Emanuel. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994. 88 s. ISBN 80-901601-4-X. infoKŘIVOHLAVÝ, Jaro. Mít pro co žít. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1994. 94 s. ISBN 80-85495-33-3. infoLANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. infoŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 435 s. ISBN 80-7038-078-0. infoPACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990. 135 s. ISBN 80-201-0076-8. infoHAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989. 407 s. ISBN 80-7038-158-2. infoMATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986. 365 s. : i. infoMILLAR, Susanna. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. infoVYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč : Izbrannyje psichologičeskije issledovanija (Orig.). Translated by Jan Průcha. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 295 s. infoVYGOTSKIJ, L. S. (Lev Semenovič). Vývoj vyšších psychických funkcí : Razvitije vysšich psichičeskich funkcij (Orig.). Translated by Jan Průcha - Miluše Sedláková. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 363 s. infoŠVANCARA, Josef . Emoce, city a motivace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973. 183 s. infoPIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 1970]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 115 s. info

Požadavky

PSY103 Vývojová psychologie I Psy 103 Vývojová psychologie I.

Garant

doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Hana Kyjonkovádoc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.prof. PhDr. Petr Macek, CSc.Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.Mgr. Jan Širůček, Ph.D.Mgr. Petra DaňsováMgr. Veronika HanáčkováMgr. Eliška HorskáMgr. Kristína KickováMgr. Iva KorábováMgr. Martina KotkováMgr. Kristína KotrčováMgr. Lenka PivodováMgr. Tatiana SedlákováMgr. Barbora SyptákováMgr. Lucia BriestenskáMgr. Anežka Volková