Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie handicapu (PSY124)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY124 - Psychologie handicapu, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Nabízené pojetí předmětu Psychologie handicapu vychází z poznatků a z úhlu pohledu sociální psychologie. Sociálně psychologický pohled na život člověka s postižením umožňuje určitá zobecnění společná všem různorodým kategoriím, pro něž je možné pojem handicap použít.Základními zpracovávanými tématy jsou zapojení člověka s postižením do společnosti, adaptace rodiny na postižení dítěte, adaptace na handicap v životě jednotlivce a posttraumatický růst v důsledku čelení nepříznivým životním událostem. Součástí kurzu je také sebezkušnost absloventů v kontextu exkurzí do několika institucí poskytujících služby lidem s různým typem postižení. Studenti tak budou mít možnost reflektovat vlastní postoje a vyhnout se obvyklým chybám v percepci života osob s postižením, a získají přehled o odlišnostech profesionálního přístupu k v kontextu různých institucí. Účastníci kurzu získají základni znalosti a některé zkušenosti (např. zkušenost osobních limitů v kontaktu s člověkem se závažným zdravotním postižením) potřebné pro svoji další odbornou činnost.

Osnova

1. Úvodní setkáníMožnosti kurzu, očekávání studentů. Exkurze a seminární práce.Nabízené pojetí předmětu. Pojem handicap: šíře kategorie handicap; stereotypy jednotlivých postižení a rozdílnost v rámci jednotlivých kategorií; možnosti zobecnění.Korektnost „jazyka a postoje“ (postižený vs. člověk s postižením).Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP.2. Společnost a člověk s postiženímVztah k lidem s postižením. Důvody přijetí a odmítnutí odlišnosti. Stigma a „role postiženého“. Vybrané postoje: ambivalence, strach, soucit a role oběti.Repková, K. (1999). Pojem zdravotné postihnutie v životnej skúsenosti ludí. Čs. psych. 43, 433-448.3. Exkurze do dřevodílny „V Růžovém sadu“Vladimír Procházka: zkušenosti z pracovní terapie s lidmi s mentálním postižením.Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international.4. Narození dítěte s postiženímProžitek zármutku rodičů. Trauma a zdroje stresu pro rodiče. Čelení nepříznivé skutečnosti. Uzdravující sekvence / proces akceptace nepříznivé skutečnosti.(Pro zájemce exkurze na veletrh Hospimedica).Bub, B. (2004). The patient’s lament: hidden key to effective communication: how to recognise and transform. Medical humanities, 30, 63-69.5. Interakce rodiče a dítěte s postiženímKoncept intuitivního rodičovství: důsledky postižení dítěte pro komunikaci rodiče a dítěte. Primární a sekundární handicap. Akceptace dítěte s postižením.Ditrichová, J., Komárek, V. (2000). Vzpomínka na profesora Hanuše Papouška. Čs. psych. 44, 546-549.6. Adaptace rodičů na postižení dítětePotřeby rodičů a úspěšné adaptační strategie. Výchovné styly v rodinách s postiženými dětmi. Sdělování diagnózy dítěte rodičům.Kearney, P. M., Griffin, T. (2001). Between joy and sorrow: being a parent of a child with developmental disability. Journal of advanced nursing, 34, 582-592.7. Exkurze do ústavu sociální péče/ případně jinam podle zájmu studentůHradilek. L. (2006). Právo žít jako ostatní. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=%20121643Bártová, E. (2007). Postižení jdou z ústavů. Dostanou byty. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=3634998. Rizika ústavní péčeProjevy agresivity v kontextu instituce. Agresivita a úzkost vs. důvěra.Význam pečujících pro utváření sebepojetí klientů. Sociální status a sebepojetí člověka s postižením.Wolfensberger, W. (2007). Similarities and Differences Between Peace-Making and Nonviolence and Their Relevance to Services to People Who Are Mentally Retarded. Intellectual and Developmental Disabilities, 4, 278–286.9. Exkurze do chráněného bydleníPrincipy integrace a historie chráněného bydlení v Brně, financování neziskových organizací, alternativy nabízených služeb aj.10. Posttraumatický růstZkušenost pečujících: pozitivní důsledky čelení nepříznivé skutečnosti.Nepříznivá skutečnost jako výzva ke změně.Scorgie, K., Sobsey, D. (2000). Transformational outcomes associated with parenting children who have disabilities. Mental retardation, 38, 195-206.11. Prezentace seminárních pracíAlternativní a augmentativní komunikace, Savant syndrom, aj.12. Exkurze do Betléma (Středisko ČCE)Domov pro osoby s těžkým fyzickým postižením a pro děti s mentálním postižením.13. Závěrečné setkáníPrezentace seminárních prací, otázky, reflexe.

Literatura

Sacks, O. (1989). Seeing Voices. A Journey into the World of the Deaf. University of California Press.Dougy Center for Grieving Children. (2004). 35 Ways to Help a Grieving Child. Portland, Oregon: The Dougy Center.Matějček, Z., Dytrych, Z. (1997). Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing.Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international.Tedeschi, R., Calhoun, L. (1995). Trauma and Transformation: Growing in the Aftermath of Suffering. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.Sacks, O. (1997). Na čem si stojím. Praha: Makropulos.FRANKL, Viktor Emil. A přesto říci životu ano :psycholog prožívá koncentrační tábor. 2., opr. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006. 175 s. ISBN 80-7192-848-8. infoŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. ISBN 80-247-1049-8. infoŠIŠKA, Jan. Mimořádná dospělost :edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005. 100 s. ISBN 80-246-0992-4. infoChování dítěte raného věku a rodičovská péče. Edited by Jaroslava Dittrichová - Mechthild Papoušek - Karel Paul. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 188 s. :. ISBN 80-247-0399-8. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004. 870 s. ISBN 80-7178-802-3. infoCHÁB, Milan. Svět bez ústavů. Edited by Milena Johnová - Aurélie Chábová. Praha: QUIP - Společnost pro změnu, 2004. 83 s. ISBN 80-239-4772-9. infoMAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus, 2003. 252 s. ISBN 8086225471. infoPsychologie nemoci. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 198 s. ISBN 80-247-0179-0. infoMAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus, 2002. 188 s. ISBN 80-86225-25-9. infoCHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 182 s. ISBN 80-7178-588-1. infoPsychologie handicapu. Edited by Marie Vágnerová - Zuzana Hadj-Moussová - Stanislav Štech. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001. 230 s. ISBN 80-7184-929-4. infoMAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících. 2. vyd. Hradec Králové: Nucleus, 2001. 151 s. ISBN 80-86225-19-4. infoKUSHNER, Harold S. Když se zlé věci stávají dobrým lidem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000. 143 s. ISBN 80-7178-452-4. infoTITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000. 248 s. ISBN 80-86039-90-0. infoSCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 171 s. ISBN 80-7178-312-9. infoSACKS, Oliver W. Antropoložka na Marsu :sedm paradoxních příběhů. Translated by Alena Čechová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1997. 251 s., [1. ISBN 80-204-0635-2. infoKERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 165 s. ISBN 80-7178-147-9. infoKERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 165 s. ISBN 80-7178-147-9. infoKOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-150-9. infoSVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo, 1995. 144 s. infoSACKS, Oliver W. Migraine. Rev. and expanded [ed.]. London: Picador, 1995. xxiii, 338. ISBN 0-330-33186-8. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 223 s. ISBN 80-04-25236-2. infoBÚTORA, Martin. Překročit svůj stín : Kluby abstinujících a jiné svépomocné skupiny v pé. Praha: Avicenum, 1992. 234 s. : i. infoPsychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Edited by Zdeněk Matějček. 2. vyd. Praha: Vydavatelství H & H, 1992. 161 s. ISBN 80-85467-42-9. infoLANGER, Stanislav. Mentální retardace : etiologie, diagnostika, profesiografie, výchova [Langer, 1990]. Hradec Králové: Krajská pedagogicko-psychologická poradna, 1990. infoBLAŽEK, Bohuslav a Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených : (sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem). 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988. 179 s. : i. infoMATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986. 365 s. : i. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1986. 335 s. infoBLAŽEK, Bohuslav a Jiřina OLMROVÁ. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. infoČÁLEK, Oldřich. Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova, 1984. info

Garant

PhDr. Jan Vančura, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jan Vančura, Ph.D.Mgr. Jana Kostínková, Ph.D.Mgr. Veronika Pekárková